Zemřel brazilský divadelník Augusto Boal
autor: archiv
zvětšit obrázek(16.dubna 1931 – 2.května 2009)
Brazilský divadelní režisér, spisovatel a politik proslul především jako zakladatel Divadla utlačovaných, divadelní formy používané v radikálním populárním vzdělávacím hnutí. Boal v letech 1993-97 byl vereador (brazilský ekvivalent pro městského radního) v Rio de Janeiro a rozvíjel tu myšlenku tzv. Legislativního divadla.
Augusto Boal se narodil v Rio de Janeiro. Od malička se zajímal o divadlo, ale aktivně se v něm neangažoval, dokud nevystudoval. Krátce po absolutoriu univerzity dostal nabídku pracovat v Arena Theatre v São Paulo na jihovýchodě Brazílie. Právě tady začal experimentovat s novými formami divadla. V letech 1959- 1971 byl ředitelem tohoto divadla, v němž uvedl mnoho nových brazilských autorů, tak i díla velkých světových klasiků i významných současných dramatiků. Se zavedením cenzury po vojenském puči v roce 1964 veškeré experimentování skončilo. Definitivní konec pak znamenal druhý vojenský puč v r.1968. V roce 1971 byl Augusto Boal zatčen, mučen a přinucen emigrovat. Nejprve odjel do Argentiny, kde začal pracovat na teorii Divadla utlačovaných( stejnojmennou knihu vydal v roce 1973). Poté odjel do Evropy, kde žil v Paříži a po dvanáct let zde přednášel svou revoluční teorii, vytvořil několik center Divadla utlačovaných. V emigraci režíroval řadu významných dramatiků, klasických i soudobých, brazilských i světových. V r. 1979 se jeho "Skupina Boal" přeměnila na CEDITADE (Centrum pro studium a šíření aktivních výrazových technik). Zároveň s řízením své skupiny pracoval jako režisér nejen ve Francii, ale i v Německu a Rakousku. V roce 1981 zorganizoval první Mezinárodní festival Divadla utlačovaných. Po pádu vojenské diktatury se v roce 1986 mohl opět vrátit do Brazílie, kde založil velké Centrum Divadla utlačovaných. Spoluzakládal tucet divadelních společností, kde rozvíjel projekty na komunitní bázi. Boal také pracoval s mnoha skupinami po celém světě, kde využíval metody práce Divadla utlačovaných. V letech 1993-97 byl zvolen do městské rady města Rio de Janeiro a rozvíjel tu program Legislativního divadla.
Podstata techniky Augusta Boala byla vytvořena poté, kdy si uvědomil omezení didaktického politicky motivovaného divadla v chudých oblastech, kde pracoval. Zjistil, že jeho pokusy inspirovat lidi žijící ve slumech, aby povstali proti rasové a třídní nerovnosti byly ovlivněny jeho vlastní rasovou a společenskou příslušností, protože byl bílý a relativně finančně zabezpečený. Jeho práce byla výrazně inspirována marxistickou filozofií a vůbec levicovým zaměřením. Augusto Boal zemřel 2. května 2009 po dlouhém boji s leukémií ve věku 78 let.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd ...celý článek
Zemřela herečka Simona Postlerová
“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala ...celý článek
Nová Spirála otevře na podzim
Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně
Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy filmových legend
Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek