Faust - pokušení a vykoupení
autor: archiv divadla
Umělecký šéf Městského divadla Zlín Dodo Gombár před prázdninami (premiéra 23. června 2007) inscenoval se zdejším souborem Goethova Fausta. Text klasický, známý, obsáhlý a složitý, v překladu Olgy Maškové. Odvážným štěstí přeje (dramaturgie MDZ), štěstí přeje i připraveným. Proto se velká část odborného festivalového diváctva před tímto představením odebrala na hodinku do říše snů, aby po intenzivním divadelním maratónu byli schopni vnímat velkolepé představení, kterí uzavíralo třídenní divadelní přehlídku NARÁZ (23. - 25. října 2007). Výjímečný večer, kdy se bilancují nové divadelní zážitky a člověk sleduje inscenaci společně s ostatními, a zároveň individálně medituje...
Herci se v posledním představení NARÁZU vzepjali k nejtěžšímu úkolu a v dobré formě, kolektivně detailně rozehráli originální autorskou inscenaci, v níž se režisér řídil Goethovými slovy: Hlavní věc je, že je Faust napsán, teď ať si s ním svět nakládá, jak chce a využije ho, nakolik umí. Citát může naznačovat, že hlavní věcí je, že Faust-Pokušení a Vykoupení existuje a interpretovat si ho můžeme dle libosti.
Komu zněl podtitul sezóny Čas velkých událostí příliš velikášsky, pochopil, že se právě nachází u velké události. Tematicky nadčasové a moderně zhotovené. První, téměř dvouhodinová část inscenace, je situována do prostředí secesní kavárny, což umožňuje přítomnost souboru na jevišti, tolik důležitého pro herecké soustředění a přesnou souhru. Verš se melodicky přelévá od úst k ústům a mladý poblouzněný Faust (Zdeněk Lambor) nám před očima stárne, osudově chybuje a zažívá fantastická dobrodružství, v druhé části cestuje časem a zaplete se i do antických bájí.
Faust se proměňuje lidsky i herecky. Roli postupně přebírá Radoslav Šopík a Pavel Leicman. I o Mefista se dělí trojice herců Radovan Král, Luděk Randár a Dušan Sitek. Síly dobra a zla směrují k rovnováze... Markétka v podání křehké Kateřiny Liďákové je na svůj trpký úděl sama... Ne, tak to není, lidská polyfonie společně vypráví příběh o pocitech, stavech, myšlenkách a touhách, které jsou součástí každé lidské duše. Není to představení jen pro intelektuály, působí na emoce, je plné hravosti, pohybu a dynamického zápasu. Herci se ke svým postavám vyjadřují skrze ně, a zároveň SAMI ZA SEBE, vklíněni v detailní režii a v souladu s celkem. Jeviště je symbolem světa.Po přestávce nás Goethovým dramatickým dílem provede zdařilé operně stylizované sólo Gustava Řezníčka. Dozvídáme se, že režijní záměr inscenovat celého Fausta byl zdárně vyřešen umístěním stručného obsahu části 2. dějství a celého 3. dějství do programu. Vyznění pasáže s Homunkulem (umělou inteligencí typickou pro naše časy) překvapí aktuálností, a množství významových vrstev, témat, symbolů a motivů by při jediném shlédnutí nezachytil snad ani notebook nejnovější generace, proto by mohl Faust divákům poskytnout dlouhou záruční dobu na to, že provokuje k reflexi ještě dlouho po návštěvě představení.
J.W. Goethe FaustÚprava a režie Dodo Gombár; překlad Olga Mašková; dramaturgie Jana Kafková; scéna Pavel Borák; kostýmy Kamila Polívková; hudba David Rotter.
Osoby a obsazení: Herec, Faust 1 (Zdeněk Lambor); Herec, Faust 2 (Radoslav Šopík); Herec, Faust 3 (Pavel Leicman); Herec, Mefisto 1 (Radovan Král); Herec, Mefisto 2 (Luděk Randár); Herec, Mefisto 3 (Dušan Sitek); Herečka, Markétka, První Služka, Kajícnice-Markétka (Kateřina Liďáková); Ředitel Eckermann Starost (Gustav Řezníček); Herec, Rafael, Číšník, Bída (Zdeněk Julina); Herečka, Gabriel, Číšník, Dluh (Petra Hřebíčková); Herečka, Michael, Číšník, Strast (Helena Čermáková); Herečka, Hospodin (Jana Tomečková); Herec, Wagner, Vežník Lynkeus (Rostislav Marek); Herec, Bohatý Muž, Policajt, Filémón (Ivan Řehák); Herec, Tovaryš, Valentýn, Císař (Tomáš Stolařík); Herečka, Marta, Druhá Služka, Lehká Žena, Kajícnice-Marta (Eva Daňková); Herečka, Slečinka, Koledník, Bludička (Tamara Komínková); Herečka, Druhá Slečinka, Koledník, Uklízečka (Romana Julinová); Herečka, Vojačka, Čarodějnice (Milena Marcilisová); Herec, Žebrák, Siebel, Manažer, Pochop (Milan Hloušek); Herec, Žák, Kočkodan, Lemur (Josef Koller); Herec, Tovaryś, Frosch, Manažer, Kočkodan, Pochop, Lemur (Jan Leflík); Herec, Tovaryš, Brander, Manažer, Kočkodan, Pochop, Lemur (Pavel Vacek); Herečka, Jasnovidka, Baucis (Zdena Kružíková); Herec, Poutník, Druhý Žebrák (Ivan Kalina); Herec, Koledník, Student, Kočkodan, Homunkulus, Lemur (Tomáš Slepánek j.h.).
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Sum 41 - Heaven: X: Hell
Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kultovní punkový opus Jubilee
Jubilee
Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek