zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Cyrano v Kašparu

Cyrano/ Zuzana Onufráková a Martin Hofmann

autor: archiv divadla   

Pro letošní léto se divadlo Kašpar nespokojilo s ježděním po hradech a zámcích, ale nasadilo vlastní „letní“ inscenaci, legendárního Cyrana z Bergeracu. Předem podotýkám, že nebude-li se hrát i během roku, je to opravdu škoda. Jde totiž o inscenaci, která se vymyká obvyklému trendu nepříliš náročných letních projektů, které mají účel lehce pobavit a potěšit. Ne že by kašparovské inscenaci tyto vlastnosti chyběly, ale má i něco navíc...
Režisér Jakub Špalek si působivost Cyrana vyzkoušel už na počátku 90. let, kdy do role nosatého hrdiny obsadil Radka Holuba. Inscenace se stala legendární. Vyzkoušena je i adaptace pro osm postav (úprava Lukáše Hlavici) – kromě ústředních hrdinů si herci zahrají více rolí a „nezahálejí“ v zákulisí kvůli pěti minutám ve hře. To samozřejmě vyžaduje pečlivý výběr herců. Jakub Špalek využil stálých spolupracovníků a k nim přizval – řekněme – spřízněné duše... A ono to dohromady dobře funguje.

Na variabilní jednoduché scéně toho moc není, ale je tak prakticky koncipována, že zabydlí celý prostor divadla. Je tu využito nejen samotné scény (se schodištěm a možností hrát i vysoko nad úrovní hlediště), ale hraje se také na molu tváří tvář divákům, i pod úrovní hlediště, kdy se část posunutých a přerovnaných praktikáblů použije jako stůl pod pódiem. V jedné scéně slyšíme Roxanu ze zadní lóže-balkónku, takže se musíme otočit. Kostýmy mušketýrů (o veškerou výpravu se postarala Libuše Josefy) mají tradiční prvky – klobouky, opasky, vysoké boty. Jen Cyrano jako by své svršky pořídil v second-handu. Roxaniny šaty jsou půvabné, slušivé, ale ne přezdobené. Herci, hrající několik rolí (nejvýraznější u Zuzany Onufrákové) musí změnit charakter i vzhled bleskově,a proto jsou i kostýmy poměrně snadno proměnitelné a tedy doplněné spíše symbolickými prvky.

Stejně jako u všech Špalkových režií i zde je hlavní důraz kladen na hereckou akci, vypracovanou do působivých detailů. Souzněním s herci tak vzniká zcela nový – až mrazivě dnešní výklad hlavní postavy. Existenciální pocit marnosti, zoufalá snaha po kontaktu, po porozumění, kontrast mezi image a vnitřním světem, mezi tím, co po nás chce společnost a co potřebujeme pro udržení integrity našich osobností. Cyrano jako charakterově ryzí, nepřekonatelně tvrdohlavý – a tedy mnohdy až nepříjemný, značně zakomplexovaný mladík(!). Cyrano putuje světem, který si jej „pěstuje“ pro obveselení, ale v podstatě mu vůbec nerozumí a rozumět nechce, s nadhledem a občas s hlubokou beznadějí. Martin Hofmann dokázal ztvárnit tyto proměny s pozoruhodnou dávkou kultivovanosti a zároveň fanfarónství. Dokáže vyhrát do detailů proměny Cyranovy duše – od vzteku nad povrchností světa jej obklopujícího, přes bezmoc a bolestnou nesdělitelnou osamělost po milostné rozpaky téměř puberťáckého rázu (např. jak dojemně „nenápadně“ si při rozhovoru s milovanou dívkou zakrývá svůj nos). Jeho – kupodivu sympatickým protihráčem – je De Guiche Filipa Blažka. Snad poprvé to není jen nabubřelý padouch, ale skutečný soupeř na úrovni. Má v sobě noblesu, divokost, sarkastický humor a zároveň pochopení pro svého nepřítele. Ženský element – krásnou preciózku Roxanu - si zahrála Jitka Čvančarová. Pravda, není tak výrazná jako Cyrano, ale má v sobě vše, co splňuje mužský ideál krásy. Je příjemná, půvabná, a dostatečně sebevědomá a tedy občas bezohledná (záleží na tom, jakýma očima se právě díváme). A přijmeme-li navíc definici preciózky, které je vlastní jistá umělost (jen občas proráží přirozená koketérie), splňuje tuto představu přinejmenším chvalitebně. V této sestavě nemá mladý Jan Jankovský jako Kristian příliš výhodné postavení. Samotná role hezkého, ale jinak nepříliš výrazného mladého muže mu sama o sobě nedává mnoho prostoru k vyjádření, k možnosti vyjít ze stínu Cyrana. V základní sestavě nicméně svou roli plní dobře, a například při soubojích (fyzických i slovních) má některé působivé momenty, stejně tak na konci krátce před smrtí, kdy poznává pravdu o Cyranovi. Málo výrazný je Le Bret Lukáše Jůzy, který v pravém slova smyslu jen doplňuje sestavu. Trojice herců Filip Rajmont, Zuzana Onufráková a František Kreuzmann se naopak doslova vyřádila ve dvanácti rolích + chóru, který vytvářejí ve hře. Dlužno říci, že František Kreuzmann zůstává oproti svým kolegům poněkud na chvostě. Zato Filip Rajmont doslova září v jemných psychologických nuancích postav (nejvýrazněji paštičkář Ragueneau), které ztvárňuje. Tradičně temperamentní Zuzana Onufráková dokonce v pěti rolích (rozkošný nabubřelý Montfleury) na scéně vtrhává přímo jako uragán.

Zkrátka, jak se ukazuje, osm lidí naprosto stačí, aby dokázalo vytvořit na scéně velkolepý romantický příběh tak, že se divák necítí o nic ochuzen. Naopak – komornost prostředí, blízkost jeviště a hlediště a detailně propracované výkony herců - to vše se dokáže dotknout divákovy duše až překvapivě drsně a zároveň něžně.

Edmond Rostand Cyrano
Překlad Jindřich Pokorný, úprava Lukáš Hlavica, výprava Libuše Josefy, hudba Michal Pavlíček, souboje Petr Nůsek – ARGO, režie Jakub Špalek.
Hrají: Martin Hofmann, Jitka Čvančarová, Jan Jankovský, Filip Blažek, Lukáš Jůza, František Kreuzmann, Zuzana Onufráková a Filip Rajmont.
Divadlo V Celetné, premiéra 29. června 2006.

7.8.2006 16:08:44 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Slavný muzikál Vlasy

Vlasy

Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 21. týden

Starobylé stavby II: Angkor Wat

Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek

další články...