Racek ve Slezském divadle Opava
autor: archiv divadla
Soubor činohry Slezského divadla Opava uvedl v premiéře 14. května 2006 hru Antona Pavloviče Čechova Racek. Hru z překladu Josefa Topola nastudoval režisér Zdeněk Černín, výpravu navrhl Jan Dušek. Hudbu zkomponoval David Rotter. V hlavních rolích se představila Hana Vaňková, Lukáš Hejlík, Martin Táborský, Veronika Senciová, Jitka Čvančarová nebo Blanka Fišerová a další.
Jak dnes Racka inscenovat? „Nabízí se radikální krácení textu, výtvarná i herecká stylizace, skateboardy, gymnastické nářadí, mobilní telefony, projekce, ztotožnění postavy Trepleva s bouřlivákem Wernerem Schwabem a citace z jeho her. To vše si můžeme vymyslet. Ale ptám se slovy Čechova: Je to sice hezké, ale je to nutné? Nestačí jen soustředit se na text a hledat v něm návod i východisko pro jednáni herce v situaci, pro rozvinutí poetiky v duchu Čechovově? Namítnete, že potom zůstane režisér jen pouhým „otrokem“ textu. Ale existují dva druhy režisérů. Ti, kteří už slevili ze svých ideálů a zkonvenčněli, a také ti, kteří se nechtějí vydat stejnou cestou. Geniální text potřebuje kongeniálního režiséra, který jej „přeloží“ do řeči svého srdce a bolavé duše,“ říká dramaturgyně Blanka Fišerová.
Racek je snad ze všech Čechovových prací dílem nejosobnějším. Psal ho ve svých pětatřiceti letech, v době, kdy se sám vyrovnával s nelehkými problémy svého soukromého života. Ve chvíli, kdy pochopil bezperspektivnost své největší životní lásky a kdy zároveň znovu přemýšlel a znovu upřímně pochyboval i o smyslu a ceně své literární práce, pro kterou opouštěl profesi lékaře.
Předmětem autorova zájmu byly tedy především dvě odvěké touhy člověka: touha po lásce a touha po seberealizaci v tvorbě. Obě jsou vlastně jen dvěma tvářemi té nejzákladnější lidské touhy, touhy po štěstí, touhy překonat vlastní samotu. Proto pro obě platí stejné zákony: jejich smysl – ani cestu za jejich naplněním nelze hledat jen v osobním sebeuspokojení. Ani odtrženě od vlastního života, bez pochopení a respektování života druhých. Proto ani bez obětí, bez utrpení. A nemají-li zplanět a člověka zahubit, musíme být schopni překročit sami sebe, svou zjednodušenou představu jen egocentricky chápaného štěstí.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Trochu buřtový, trochu medový večer
Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek
Boha v Las Vegas uvede Divadlo Na zábradlí
Divadlo Na zábradlí připravuje poslední premiéru sezony – v režii tandemu Petr Erbes a Boris Jedinák pop ...celý článek
Michael Sheen v pyžamu v jubilejní hře NT Live
Michael Sheen je znám především z rolí Tonyho Blaira ve filmu Královna či anděla v seriálu Dobrá znamení, sám ...celý článek
Na jevišti se objeví Věštkyně
Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
OPERA/ TANEC
Ondřej Ruml zazpívá šansony s Pražskými symfoniky
Zpěvák Ondřej Ruml vystoupí 20. a 21. května se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Divadle Hybernia se celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek