zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Maryša v pojetí Igora Stránského

Z inscenace Maryša - Rekruti

autor: archiv divadla   

Vařila Maryša, vařila kafe… Zda z konzumu anebo od Žida? Notoricky známé rčení, které nahání hrůzu kdejakému středoškolákovi. I přes určitá inscenační úskalí je drama bratří Mrštíků na českých scénách stále žádanější. K vynikajícímu výkladu J.A. Pitínského, který toto drama inscenoval v Národním divadle Praha, přibyl další zajímavý výklad režiséra Igora Stránského. Ten inscenaci Maryša nastudoval v domovském Slováckém divadle Uherské Hradiště.
Režisér Igor Stránský přizval ke spolupráci hudebníka Jiřího Pavlicu, scénografa Miroslava Malinu a kostýmní výtvarnici Evu Jiřikovskou. Celý tvůrčí tým spolu s celým souborem vytvořil inscenaci, k níž přívlastek klišé v žádném případě nepatří.

Základ scény tvoří konstrukce stěn, která vychází z podkrovních rámů. Tento objekt se pak rychle mění jednoduchou přestavbou z domu na světnici a hospodu. Zajímavý je centrální rám – ten pomocí světla vytváří kříž.
U kostýmů Evy Jiřikovské lze vyzdvihnout zejména provázanost s folklórními prvky – ta se projevila u kostýmů rekrutů. Patřičnou stylizaci udržela u kostýmu Maryši a Vávry. Nevydařeně působil bílý kostým Babičky. Jednak se ztrácela jeho bohatost a na druhou stranu vytvářel z postavy kvočnu. Hudebník Jura Pavlica přesvědčil citem pro dramatickou hudební zkratku a rovněž zůstal věrný bohatému folklórnímu rejstříku.

A na co vsadil režisér Igor Stránský? Inscenaci začíná prologem – Maryša odchází z vězení. Tento okamžik mu umožňuje nejen odhalit sílu davu, ale také podtrhnout lidské předsudky a v neposlední řadě představit všechny aktéry děje.
Další režijní invenci uplatnil ve vnitřních monolozích Maryši. Tím klade vetší důraz na psychologizaci jednání podstav. Podtrhává a objasňuje jejich motivy jednání. Tím se z běžného vesnického dramatu stává inscenace daleko plastičtější a působivější.

Jakýkoli režijní záměr se nemůže uplatnit bez spolupráce v souboru. Titulní postavu Maryši svěřil režisér Alexandře Vronské. Ta v případě premiéry vytvářela postavu křehkou – chyběla ji sebedůvěra. Její Maryša má ovšem prvky rodičovské věrnosti, čistotu lásky k Franckovi, ale i sebezapření a zarputilost vesnického děvčete.
Její rodiče – Lizal (Jiří Juřina) a Lízalka (Jaroslava Tihelková) vyšli rovněž v odlišném inscenačním podání. V rodině je dominantnější a tvrdší Lízalka Jaroslavy Tihelkové. Lízal je naopak poddajný a nakonec nešťastný.
Vávra Kamila Pulce není šablonovitě panovačný a usurpátorský. Pulec na jevišti ztvárňuje nekompromisního hospodáře, který hájí svá práva, ale dokáže být také emotivní. Okamžik snahy usmířit se s Maryšou podtrhuje absurdnost Maryšina činu. Z hlediska obecných konvencí – proč se nedomluvit a neusmířit?
Maryša bratří Mrštíků do Slováckého divadla neodmyslitelně patří.

13.6.2005 14:06:32 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Portrét Milada Šubrtová

Milada Šubrtová

Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Steven Spielberg

Sugarlandský expres

Sugarlandský expres
Vraťte nám naše dítě! Americký film režiséra Stevena Spielberga (1974). Hrají: G. Hawno celý článek

další články...