zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Škola pomluv po tisíciletí stejná

Taťána Medvecká ve hře Škola pomluv

autor: archiv divadla   

Do irské sezóny, která vládne Praze, přibyl i jeden autor staršího data - Richard Brinsley Sheridan (1751-1816). Po dvaatřiceti letech se vrátila na scénu Stavovského divadla jeho hra Škola pomluv, tentokrát v novém překladu Jana Hančila a v režii Ivana Rajmonta. „Škole pomluv“ se nemusíme zvláště učit ani dnes, je to téma stále aktuální a trénované tisíciletími…
VIP společnost, která nenechá na nikom suchý ani chlup, a s přehnanou lítostivostí vůči obětem pomlouvá o sto šest, týpky jako klepny z nejvyšší společnosti, ofrňující se nad každým (kromě sebe samé), pokrytci bažící po penězích a tvářící se nevinně tak dlouho, dokud nedojde k ostudnému odhalení, poctiví troubové, kteří si nevidí na špičku nosu i zlatá mládež vesele žijící nad poměry – to vše se změnilo za staletí pouze na povrchu.

Oko sice potěší jak kultivovaná scéna Martina Černého, tak velkorysé kostýmy alá rokoko (Kateřina Štefková), ale hra se rozjíždí jen velmi zvolna. Spousta slov a tím určitá zdlouhavost provází první část hry (jak už se s tím často na naší první scéně setkáváme, první část je dlouhou expozicí k části druhé). Oživení přináší do hry neodolatelná Lady Candourová Taťány Medvecké, hrající s pravým „anglickým šarmem a temperamentem“. V roli Sira Olivera Surface, bohatého strýce vracejícího se z Indie, se vyřádí Boris Rösner. Právě tito dva jmenovaní herci nejlépe vystihli ducha hry, zatímco ostatní se střídavými úspěchy kolísají mezi přeháněním a civilní umírněností.
V druhé části diváci pookřejí, protože se začíná skutečně něco dít. Komické situace se množí, zápletky se zaplétají, a nakonec je odhalen jako největší zlosyn zdánlivě největší dobrák – Joseph Surface (Saša Rašilov), zatímco jeho zlotřilý rozhazovačný bratr (Jan Dolanský) se ukáže jako muž se zlatým srdcem.
Hezké na pohled, ale přece jen to trochu drhne – stojíme někde na pomezí přiznané kostýmové komedie ze starých časů a aktuální satirou. Zdá se, že ani herci si nejsou úplně jisti, která poloha je ta pravá…

R.B.Sheridan Škola pomluv
Překlad Jan Hančil; režie a úprava Ivan Rajmont; kostýmy Kateřina Štefková; scéna Martin Černý a dramaturgie Jan Hančil.
Premiéry ve Stavovském divadle 9. a 16. října 2004

16.11.2004 14:11:21 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu

Lukáš Vondráček

Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Svatá Zdislava a Cesty víry

Světci a svědci: Svatá Zdislava

Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek

další články...