Hádali se Anděl s Ďáblem
"Do podtitulu hry Malované na skle jsem napsal, že je to "zpěvohra". Snažil jsem se nahradit domácím termínem označení "muzikál". Není to prostě muzikál, přestože jsem text psal s vědomím , že jeho podstatná část bude zpívaná. Zpívané partie jsou však v celé skladbě hry situovány jinak, než jak tomu bývá u muzikálu" tolik Ernest Bryll roku 1970 ke své zpěvohře o třech dějstvích.
Divadlo Na Fidlovačce otevřelo ve čtvrtek 7. září novou sezónu.
Malované na skle bylo diváky přijato s velkým nadšením. Závěrečnou děkovačku doprávazeli při první repríze 8.9. tři přídavky závěrečné skladby. Diváci si vytleskali celkem dvanáct opon. Můžeme říci Na Fidlovačce neumírá nejen profese oponáře, ale zároveň neutichá ani radost a nadšení z hraní.
Nastudovaná inscenace zachovává formu měšťanského divadla. Jednoduché dějové schéma Zrození, Milování a Umírání je doprovázeno konfliktem mezi Andělem, Ďáblem a Smrtí. Smrt (Tereza Bebarová) představuje spravedlnost a zároveň sudího mezi Andělem (Y. Blanararovičová) a Ďáblem (M. Kubec), kteří jsou v neustálé při.
Vedle nestojí ani skupinová práce souboru. Sborové zpěvy a aranže jsou působivé a hlavně sladěné. Přehlednost udržuje schematičnost postav - nešikovní až přehnaně parodovaní četníci, ostří zbojníci a k tomu karikatura císaře pána. Toto celkovému pojetí hry neubližuje.
Choreografie a hudební nastudování představuje vedle již zmíněného sborového souladu jednu z největších priorit celého nastudování. Choreograf Martin Pacek a Eva Velínská připravili nejen taneční prvky vycházející z folklóru, ale například tvrdost a neotesanost zbojníků vyjádřili pomocí tance s prvky break dance (Zbojníci obstáli a sklidili zasloužilý potlesk).
Postava Janíka nijak nevybočuje a byť by se na první pohled zdálo, že bude hlavním hrdinou, není tomu tak. Janík je prostě jeden z vesničanů, který pouze vede partu zbojníků. V Deákovském pojetí není dost jasná jeho úloha chlapa. Oproti němu jeho milá je spíše v dominantním postavení.
Co naopak nesedlo? Především laciné vulgárně erotické hrátky Zbojníka Františka s horou. Byť celá etuda je choreograficky nápaditá. Slovní masochistické hrátky četníků se zbojníkem Janíkem rovněž nejsou přínosem, zní ploše.
Malované na skle v celkovém pojetí přináší radost a pohodu. Poetické texty šansoniéra Jaromíra Nohavici pohladí na duši, zvláště v podání vynikajících interpretů Maria Kubce, Yvetty Blanarovičové, Pavla Nečase, Adély Gondíkové, Habuše Bora a dalších. Kdo vyhrál hádku? Anděl nebo Ďábel? Především divák, pokud navštíví toto představení.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
OPERA/ TANEC
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Českým lvem oceněný dokument
Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo celý článek