zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Romantik Richard Pachman

Richard Pachman - autor hudby k muzikálu Babička. (Foto: L. Matašová)

  

Muzikál Babička se nachází ve stádiu pokročilých příprav. Po korepeticích a čtených zkouškách se ansámbl věnuje spolu s režisérkou Karlou štauberkovou-Sturm nácviku scénické formy. Těšit se můžeme již teď na premiéru 10.10.2000, která bude v Divadle Jiřího Grossmanna. Richard Pachman se podílel na komponování hudby, a rovněž si zahraje postavu Černého vojáka. V přestávce jedné zkoušky jsme ho požádali o kratičký rozhovor.

Máte za sebou čtyři autorská CD, tři CD úprav skladeb vážné hudbym jedno vánoční CD a před sebou vlastně dva žánrové debuty: muzikál a hudbu k filmu Začátek světa. Který z těch žánrů byl pro vás těžší při komponování?
Neřekl bych, že je nějaký žánr lehčí nebo těžší na komponování. Stále je to hudba, která vychází z mého nitra a to, co lidé rádi škatulkují do slova "žánr" je vlastně jen kabát, do kterého hudbu oblékám. Veškeré umění posuzuji jako tok energie, která je odrazem nějaké nálady, atmosféry a duševního rozpoložení. Na filmové hudbě je pro mě velmi lákavé pronikat do nálady a atmosféry filmu. Dostávám se do děje již existujícího, který moje hudba obohacuje. Film Začátek světa byl v tomto velmi zajímavým začátkem mé filmové práce, protože se odehrává například na pozadí zatmění slunce, Velikonoc a Silvestra, což jsou krásně hudebně zpravovatelné situace.
Muzikál byl pro mne nový v tom, že jsem se po řadě víceméně orchestrálních alb začal věnovat písním a k tomu ještě muzikálovému žánru. Velmi mne bavilo hrát si s hlavními motivy, které celým muzikálem proplouvají a jejichž propojení dělá z muzikálu muzikál a ne "písničkál". Nálada celého projektu byla pro mne určující. Při komponování jsem se často procházel po lesích, snažil jsem se být co nejvíc mimo Prahu. Navštěvoval jsem Ratibořice a četl Babičku. Snažil jsem se pomocí moderních hudebních prostředků zachovat laskavost, pohodu a krásu, kterou dala Božena Němcová do svého nezapomenutelného literárního díla.

Richard Pachman coby skladatel a interpret je neodmyslitelně spjat s romantickou hudbou. Babička je také ve své podstatě romantická kniha - uvažoval jste o zpracování i jiných témat do muzikálové podoby?
Jedno romantické téma je v mé hlavě uloženo jako námět nového muzikálu, ale nerad mluvím o věcech nejistých a věcech daleké budoucnosti.

Kdy a jak vznikl prvotní impuls pro volbu Babičky?
V létě roku 1997 jsem se seznámil s paní Hanou Postráneckou. Na doporučení přátel jsem se u ní jako u rehabilitační pracovnice objednal s páteří, která při sezení u kláves dostává zabrat. Naše setkání skončilo povídáním o Babičce. Paní Postránecká mi ukázala několik textů a já se pro myšlenku zhudebnění knihy Boženy Němcové nadchl.

Babička - kniha bývala povinnou četbou, přiznejte se, četl jste jí tenkrát?
Babičku jsem dostal k Vánocům v pěti letech od paní Anežky Homolové, dnes by se asi řeklo od mé chůvy. Paní Anežka se o mne starala po celý předškolní věk. Byl jsem v jejím životě pro ní ditětem i vnoučkem, které sama nikdy neměla.Díky ní jsem prožil až pohádkové dětství. Každý den jsme byli na procházce v olomouckých parcích. Jezdili jsme do Beskyd, na výlety po hradech a zámcích a paní Anežka se stala v mém životě tou nádhernou, moudrou, hodnou babičkou. Dodnes ze vzpomínek na ni a na mé dětství čerpám. Paní Anežce Homolové je celý muzikál věnován, ji jsem měl před sebou, když jsem Babičku komponoval.

Kolikrát jste knihu četl při komponování?
V celku dvakrát a potom jsem se vracel k vybraným kapitolám.

Nakolik vás ovlivnila filmová verze Babičky pana Moskalyka?
Tuto filmovou verzi mám moc rád. Ovlivnění bych viděl jen v tom, že jsem se rozhodl proti literární předloze zvýraznit v muzikálu příběh Viktorky a černého vojáka. Ten byl i v Moskalykově filmu velmi silně a působivě pojat. Mimochodem, pan Moskalyk se přijel podívat na koncertní předpremiéru do Ratibořic, což považuji za velkou poctu.

Byl jste k interpretům milosrdný nebo jste jim naopak zkomponoval technicky náročné party?
Patřím k velmi liberárním skladatelům. Zastávám názor, že interpret musí mít pocit, že zpívá píseň svou vlastní. Jsem přístupný jakýmkoliv úpravám v rámci hlavní struktury a hlavní melodie písně. Není pro mne problém přetransponovat píseň tak, aby se interpretovi zpívala dobře. I když u nekolika skladeb mi bylo řečeno, že náročné na zpívání jsou.

Jak vlastně komponujete - rovnou do notového papíru nebo u klavíru?
Komponuji zásadně v noci uzavřen ve své pracovně před okolním světem. Klávesy mám napojeny na sluchátka. Skladby nahrávám do počítače, i když notový papír také používám.

Přípravy na premiéru muzikálu vrcholí budou letos kvůli němu vaši příznivci ochuzeni o vánoční koncerty?
Přiznám se, že jsem v toku dění posledních dnů na Vánoční koncerty zatím nepomyslel. Myslím si, že bude čas je zorganizovat až v říijnu po premiéře. Řada lidí bere mé vánoční koncerty jako součást Vánoc, nerad bych je zklamal.

Děkujeme za rozhovor.

Richard Pachman
Narozen v roce 1966 v Olomouci, od šesti let navštěvoval hodiny klavíru, absolvent konzervatoře Jaroslava Ježka (skladba, zpěv) a VŠE Praha. První píseň v médiích -- Pro Mozarta (1991), od roku 1993 vydal čtyři autorská CD (Dreams, Sun, Scarabeus, Universe), tři CD relaxačních úprav skladeb vážné hudby, CD Stará vánoční hudba (s prof. S.Jelínkem) a videokazetu Dreams of Scarabeus. Koncertoval v USA, v Izraeli, v letech 1994-1999 vystupoval v sólových pořadech na Křižíkově fontáně na pražském Výstavišti, v sérii koncertů v pražském Planetáriu a v Zrcadlové kapli v Klementinu. Každoročně pořádá vánoční turné po ČR. CD Scarabeus bylo prezentováno jako oficiální dar na Olympijských hrách v Atlantě 1996, je vydáván na kompilacích světové new-age hudby v Brazílii, záznam z vystoupení promítán několikrát ve francouzské televizi. Spolupracuje s MCC sborem (USA), Prism kvartetem (USA), Newton Symphonic Orchestra (USA), s violoncellistou J.Bártou a s českými zpěváky pop-music. Poslední CD Centurium (2000) obsahuje i hudbu k filmu Začátek světa.

4.9.2000 | rubrika - Rozhovory

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Rozhovory

Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl

Patrik Lančarič

Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Sum 41 - Heaven: X: Hell

Přebal alba

Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...