zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ivana Andrlová: Dnes hrajeme ve zlatě, zítra třeba v tělocvičně

Ivana Andrlová  (Foto: Pavel Průcha)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Od října vystupuje herečka Ivana Andrlová na jevišti Hudebního divadla v Karlíně. Můžeme se s ní potkat jako s Cumie, matkou Clyda v muzikálu Franka Wildhorna Bonnie a Clyde. Uslyšíme ji zpívat, vrtá asi mnohým hlavou - vždyť v povědomí diváků zůstává její legendární zpívající princezna v pohádce „Princové jsou na draka“ (1980). Ivana dnes nejčastěji spolupracuje s Divadelní společností Háta, kterou kdysi zakládala. Pod touto hlavičkou vystupuje v sálech kulturních domů i na scénách regionálních divadel. Povídali jsme si při dobrém vínku, kolem nás míjely vltavské břehy, parník s námi plul podobně jako čas…

  • Bonnie a Clyde má za sebou premiéru. Jak se v této postavě cítíte?
    Je to krásný příběh vypovídající o době, ve které se odehrává. Diváky zaujme, věřím, že nebudou zklamáni.
  • Uslyší Vás diváci v postavě Cumie zpívat?
    Určitě ne. Pracuji v Hudebním divadle Karlín na druhém titulu (Lucie, větší než malé množství lásky – pozn. red.) a obě role jsou nezpívané. Zatím jsem nedala ani notu. Maminkám, které hraji, není zkrátka moc do zpěvu. Tak snad příště. Bylo by to krásné, kdybych si v Karlíně zazpívala…
  • Zpívání Vám rozhodně není cizí. Připomeňme, že máte na kontě filmové písničky, které se staly hity…
    Pravdou je, že některé filmové pohádky jsou známé právě díky písničkám. Na tom není nic divného.
  • Považujete tu roli v proslavené pohádce za osudovou nebo snad prokletou? Jak je hodnotíte?
    Rozhodně tuto roli nezatracuji, protože jsem díky ní notoricky známá. Tím opravdu netrpím. Některé role mě díky hudbě a písničkám skutečně proslavily. Diváci si dané tituly oblíbili. Písničky z pohádky Princové jsou na draka znají všechny generace, a vůbec nemusejí znát samotnou pohádku. Písničky prošly tolika provedeními (někdy bohužel i nepodařenými), a zpívají se při jakékoli příležitosti. To je prostě zázračné. Byla bych hloupá, kdybych nenáviděla role, které mi takovou popularitu přinesly. Kdyby jich nebylo, tak bych nedostala příležitost dělat spousta dalších věcí. V tomto směru jsem velmi pokorná.
  • Pohádky zpracovávají určité archetypy, řeší s dětmi dospělé problémy. Nabízí se otázka: jsou-li Princové na draka, jsou i manželé na draka?
    Upřímně, měla jsem jen jednoho… (Smích.) Tyhle pohádky se točily za hlubokého komunismu, nesmělo se v podstatě nic. V každé inscenaci nebo filmu, všichni všem říkali „soudruhu“. Pohádky byl jediný útvar, kde se toto nemuselo. Netitulovali jsme krále „soudruhu“, už to byl velký bonus. Další byl ten, že mnohdy v pohádkách vystupovali šašci. Ti měli u královského dvora tu výhodu, že mohli říkat věci, za které by byl obyčejný člověk uvržen do hladomorny nebo popraven. Kdo hrál šaška, mohl v rámci pohádkové licence propašovat do textu i drobnou narážku na současnost. Krása. Všichni jsme pohádky točili rádi.
  • Díky některým rolím může dojít v případě herečky k jistému zaškatulkování. Podobný princip funguje u filmových dvojic. Vy jste partneřila s Janem Čenským…
    Ano, také jsme to zažili. Je to hodně legrační. V době, kdy jsme spolu točili dvě zásadní věci, pohádku Princové jsou na draka a inscenaci Příliš mladí na lásku, tak nás všichni spojovali, ale my jsme oba v té době byli čerstvě zamilovaní úplně jinde. Nicméně se dodnes máme hodně rádi. Honza sice říká, že mě miloval (vysloveno s nadsázkou – pozn. red.), ale nikdy tzv. k ničemu nedošlo. Tenkrát naštěstí neexistoval bulvár a nikdo to veřejně neřešil. Moje největší štěstí je, že jsem svou slávu prožila v době neexistence bulváru. Za to jsem vděčná.
  • Vzpomínáte, kdo vás dal dohromady? Studovali jste spolu na konzervatoři?
    Byli jsme o dva roky po sobě. Jednoho dne si nás pan režisér Adamec, aniž jsme se znali, dal dohromady a bylo to.
  • Ještě v době studií jste nastoupila do Divadla Jiřího Wolkera (dnes Divadlo v Dlouhé)., to bylo na počátku 80. let. Po roce 1990 jste vlastně zažila jeho konec?
    To byla hodně hektická doba. Měla jsem v té době vymodlené mimino. Do toho jsem začala podnikat. Tři roky jsem byla úplně mimo uměleckou branži. Byly to asi tři důležité roky, kdy se lámaly ledy, lidé se vyměňovali. Ti, s nimiž jsem před tím patnáct let pracovala, se ocitli někde jinde, nastoupili jiní, pro něž jsem byla „stará struktura“. Pravda je, že mě ta nálepka vydržela dlouho.
  • Pak jste hrála muzikál Jeptišky v soukromém divadle, tehdejším Divadle Jiřího Grosmanna (dnes divadlo Palace) a nakonec jste spoluzakládala Divadelní společnost Háta…
    Do roku 1996 jsem byla u Wolkerů. Po různých zkušenostech se Olga Želenská rozhodla založit své divadlo - Divadelní společnost Háta, já a několik dalších jsme se rozhodli jít s ní. Divadelní společnost Háta oslaví příští rok dvacetiny, tak to asi funguje. Přežila jsem zde i roky, kdy jsem neměla jinou práci.
  • Divadelní společnost Háta hodně kočuje. Obnáší to sály, sálečky, ale i krásné divadelní budovy po Čechách a Moravě …
    To všechno k tomu patří. Dnes hrajeme ve zlatě, zítra třeba v tělocvičně. Tak to je…Čím jsou složitější podmínky, tím jsou úžasnější diváci. Pro nás je takový způsob existence někdy únavný, protože sedáme téměř každý druhý den do auta a cestujeme po celé republice. V době krize to bylo trochu složitější, ale nikde to nebylo o tom, že bychom nehráli kvůli nedostatku diváků. Hrajeme pro vyprodané sály pro dvě stě i osm set diváků.
  • Když se řekne slovo komediant, jak to vnímáte? Znamená to pro Vás poctu? Nebo to má pejorativní nádech?
    To určitě ne. Jsem komediant, a nestydím se za to. Vím, že se musím podřídit poptávce, ale nevyznávám heslo, udělám cokoliv. Jako zájezdové divadlo víme, že nemůžeme hrát tragédie i když já osobně bych si nějakou ráda zahrála. V rámci našeho spolku to nejde. Diváci se prostě chtějí smát. Nezajímá je, v jaké jsme mi osobní situaci, jestli máme nějaké trápení, nebo nám někdo umřel. Zaplatili si, a chtějí se bavit.
  • Kočujete po vlastech českých i moravských, vnímáte v jednotlivých regionech rozdíly?
    Za těch třicet let se hodně změnilo. Došlo ke změně ekonomické situace, kulturní domy žijí samy na sebe, mají malé nebo vůbec žádné dotace. Ubylo štací, kam jezdíme, ale je pravda, že zase nějaké nové vznikly. Tam, kde bývalo divadelní představení každý měsíc, hrajeme už jen dvakrát za rok. Pořadatelé si už vybírají, koho si pozvou, koho vyprodají. A my naštěstí k takovým souborům patříme.

    Ivana Andrlová
    (28. října 1960, Vysoké Mýto)
    Po studiu na Pražské konzervatoři působila v Divadle Jiřího Wolkera (dnešní Divadlo v Dlouhé). Od devadesátých let střídavě hrála v různých pražských hereckých souborech. V současné době je na "volné noze" a působí jako členka Divadelní společnosti Háta, kterou spoluzakládala a kde hraje například roli Zuzany v hudební komedii Světáci podle stejnojmenného filmu. Hostuje v Hudebním divadle v Karlíně v muzikálech Lucie a Bonnie a Clyde. Kromě divadla se věnovala od dětství filmování. Do povědomí diváků vstoupila rolí Alenky ve volné televizní trilogii Podnájemníci (1976), Otec nebo bratr (1978) a Dopis psaný španělsky (1980) režiséra Františka Filipa, kde si společně s Jaromírem Hanzlíkem zahráli osiřelé sourozence, třináctiletou Alenku a třiadvacetiletého Zbyňka. Mnozí diváci si ji pamatují z 30 případů majora Zemana (1974), kde ztvárnila roli Lidušky, dcery majora Zemana. Od počátku své herecké dráhy byla výrazná představitelka chytrých a inteligentních televizních princezen (Princové jsou na draka) a spousty dívčích rolí v televizních filmech a seriálech. Od poloviny 70. do konce 80. let byla jednou z nejčastěji obsazovaných hereček. Od počátku 90. let ji ale televizní a filmové tvůrci již téměř nevyhledávají. Je velmi dobrá dabérka, za dabing hlavní představitelky v americkém televizním seriálu Ally McBealová získala v roce 2001 Cenu Františka Filipovského. V České televizi vystupovala společně s hercem Zbyškem Pantůčkem a moderátorem Alešem Cibulkou v pořadu O češtině. Na začátku 90. let krátce podnikala v oblasti zdravého životního stylu a zeštíhlení. Ivana Andrlová byla životní partnerkou herce Ivana Vyskočila, se kterým má dceru Michaelu (1990).

    14.11.2016 18:11:47 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Hudební tipy 18. týden

    Janet Jackson

    Ikony Kamila Střihavky
    Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

    další články...

    OPERA/ TANEC

    Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni

    Český hrdina

    Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Literární tipy 18. týden

    Vita a Virginia

    Tajemství života KHM
    Pátrání po nevyjasněných záhadách v životě básníka Karla Hynka Máchy (2010). Režie I. celý článek

    další články...