zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ohlédnutí za zlínským festivalem – několik reflexí k vybraným inscenacím

Príbeh z Maconda

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Príbeh z Maconda
Jednou z inscenací festivalového programu, které spojovalo hledisko kvality a zároveň silný důraz na příběh, bylo představení amatérského Divadla „A“ z Prievidze „Príbeh z Maconda“.
Dramazitace Marquezova románu „Sto roků samoty“ představuje nelehký úkol – vybrat si to podstatné a stěsnat obsah 500 stránek do dvou divadelních hodin. Odvaha, odhodlání a obezřetnost zjevně nechyběly dramatikovi a režiséru Jozefu Krasulovi a celému souboru, který si za více než 60 let své existence vydobyl za svou práci uznání doma i ve světě.

Jozef Krasula se soustředil na převyprávění rodinné historie Buenodiů, s nimiž je spojen vznik města Maconda a na hledání příčin, proč to s potomky tohoto rodu tak neslavně dopadlo. Používá zkratkovitých, velmi poetických a vtipných obrazů, pospojovaných vyprávěčem, který také uvádí celou historii a provádí přesun ze současnosti do počátků. Vlastní děj začíná svatbou Josého a Ursuly, bratrance a sestřenice, což jak všichni věří předznamenává problémy s potomky. Čas je někdy urychlován tím, že určité postavy přicházejí na svět a umírají téměř současně a jediným stálým prvkem je „nesmrtelná“ prabába rodu Ursula. Její výjimečnost potvrzuje i černý oděv, kterým se odlišuje od hýřivých barev svého okolí a její smrt, kterou se děj dovršuje.
Scéna je vystavěna z jednoduchých prostředků, z dřevěných desek, prken, kůlů – nejdříve truhla, z níž vystupují protagonisté, následně se proměňuje v rodinné sídlo Buenodiů v novém městě. Jeho různé úrovně jsou určeny pro odlišné epizody – v přízemní „místnosti“ je to legální život rodiny, v „patře“, v síti nad ní, záležitost vyžadující ústraní – zálety, návštěvy prostitutek, ve „sklepě“ může obecenstvo sledovat filmové představení. Ostatní osadníci si přinášejí své domy sebou – stačí jen otevřít kufr a měs to Macondo je vybudováno. Poklidné místo, poklidný život, pravda, s poněkud neklidnými vztahy mezi členy rodiny, jsou ohrožovány vpády z vnějšího prostředí – může to být vynálezce a kouzelník, americký podnikatel nebo státní úředník, příjezd prvního vlaku a konečně i politika. K pádu Buenodiú mohlo přispět cokoliv z těchto okolností zároveň s jejich negativními osobními vlastnostmi, otázka tedy zůstává otevřená.
První polovina představení se nese ve svižném tempu, je dobře čitelná a jednotlivé osoby lze přehledně identifikovat. S rozrůstáním rodu a proměnou postav se ale srozumitelnost poněkud vytrácí, vyprávění se zpomaluje, rozmělňuje a manipulativní úsilí splést nějak dohromady rozbujelé linie osudů a uzavřít kruh je příliš evidentní. Ale i v těchto okamžicích jako po celou dobu se dokázali herci projevovat naplno a s pravým jižanským temperamentem, jako komedianti a někdy i akrobaté. Zasloužili se podstatně o to, že inscenace přes některá negativa je nejen příjemným diváckým zážitkem ale i podnětem k přemýšlení nad samotným témat em i divadelním experimentováním s literaturou.

Je třeba zabít Sekala
Dalším "silným příběhem" na zlínském festivalu byl moravský western Jiřího Křižana „Je třeba zabít Sekala“ v podání Národního divadla v Brně. Od filmového zpracování Vladimíra Michálka se režisér Martin Františák vědomě distancuje a ačkoliv ho nevyužíval při práci na inscenaci, všichni herci (a patrně i celý tým) samozřejmě film znají, jak přiznali a není možné, aby jím nebyli do jisté míry ovlivněni.
Děj se spjat do kruhu první a poslední scénou, kdy předstupuje sedlácká honorace z vesnice a stejným gestem smeká klobouk a otírá si čelo. Poprvé snad jako furiantské gesto, na konci jako výraz oddechu nebo rezignace anebo snad i poslední pocty.
Příběh je členěn do scén střídajících se v rytmu otáčivého hlediště. Centrálním obrazem je vesnická náves s průjezdem do dvora, dřevěnými budovami po obou stranách, se studnou a křížem, velmi důležitými „rekvizitami“. Pootočením se přesouvá pohled do interiérů – nejčastěji do hospody, kde se sedláci scházejí a kde každý má podle svého sociálního statutu vyhrazené místo, včetně Sekala (Igor Bareš). Sekal, nemanželský syn starosty - „parchant“ - jedno z nejčastěji frekventovaných slov v inscenaci, spolupracuje s Němci a udává ve vesnici tón.
Proměna jednotlivých obrazů je propojena tóny vážné hudby a probíhá zpočátku velmi zvolna. Sedláci tvoří poněkud bezkrevnou skupinu, sjednocuje je strach ze Sekala, strach ze ztráty majetku, jsou si podobní ve své strnulosti, ve vzhledu i projevu a nenechají se dlouho vyburcovat k výraznějšímu odlišení. Jednostranně uvězněné ve svém smutném osudu a tragické mluvě zůstávají Sekalova matka a Anežka, starostova snacha, označené černými barvami. Rušivým elementem je v této tragické letargii jen snad retardovaný „ministrant“ a milovník psů. Skutečné napětí vnáší do situace Sekal, kdykoliv se objeví. Vládne ve snicí i jevištěm tak výrazně, že se v jeho blízkosti ocitají sedláci nejen v hrané ale i skutečné defenzívě. Rovnocenným partnerem je mu jeho kumpán, postižený holič Lžičař podobně společensky deprivovaný. Na druhé straně v táboře kladných hrdinů jsou to zprvu dva protivníci pak spojenci- evangelík Jura Baran, partyzán ukrývající se ve vesnici před Němci a katolický farář, který má velké porozumění pro světské záležitosti svých oveček a jako jediný stojí na Baranově straně. Tyto čtyři postavy se sice pohybují na stejném jevišti, ale zároveň v prostředí, v němž jakoby vládla jiná dynamika.
Předivo vztahů směřujících k tragédii se zaplétá velmi rozpačitě. Teprve ve druhém dějství nabývají události spádu, emoce na síle a hlasy na intenzitě. Odpadly zdlouhavé výměny kulis – hraje se převážně na návsi, kde se nyní zabydlela tíseň a neblahé tušení příštích věcí, předtím spíše jen deklarované než prožívané. Odsuzuje se a ospravedlňuje, odhalují se příčiny činů a jejich následky, na světlo vyplývají tajemství, ukazuje se, že dobro a zlo jsou v hlavách vesničanů i v jejich jednání řádně promíchány a není nikoho, kdo by mohl hodit kamenem včetně faráře. Padne definitivní rozhodnutí, že je třeba Sekala zabít. Nikdo z těchto ctihodných mužů si nechce pálit ruce a obětní beránek je po ruce- Jura Baran, kterého vydírají stejně jako Sekal vydírá je. Ještě dříve je obětována Sekalovi Anežka, která svou pohanu nemůže unést a spáchá sebevraždu. Sekal není usmrcen zákeřně, zastřelen ale v „legálním“ souboji na nože, který nepřežije ani Baran, ač by mohl, kdyby mu byla poskytnuta pomoc. Sedláci si mohu nyní oddechnout a opět setřít pot z čela. Příliš si ale nepomohli, statky se jim nevrátí, novým tyranem a majitelem jejich majetků se stal Sekalův dědic, Lžičař...
Western, velké drama antických rozměrů, propracovaný příběh na moravské téma jsou určitě zárukou úspěchu na Moravě a kdekoliv jinde. Také u zlínského festivalového publika měla brněnská dvouapůlhodinová inscenace velký ohlas. Ale i tady platí, že méně je někdy více. Týká se to úspornosti a větší sevřenosti především v prvním aktu. Opět patří uznání hlavně pánskému kvartetu, jehož dva hráči – Tomáš Šulaj (Jura Baran)a Dušan Hřebíček (Lžičař) byli za své výkony nominováni na Thálii.

23.5.2016 23:05:18 Helena Kozlová | rubrika - Festivaly

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Festivaly

Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi

Bílá voda (Městské divadlo Brno)

28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek


Festival queer divadelního umění WILD!

Homo Hamlet - Divadlo Azyl (SK)

Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud ...celý článek


Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz

Z.  Mládek, W. Steers (Egon Schiele / Autoportrét)

Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Slavný muzikál Vlasy

Vlasy

Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

DILIA vyhlásila nový grant

DILIA

DILIA pokračuje ve své podpoře mladých talentů. Po již tradičních a dlouhodobých projektech, jako jsou Cena Ev celý článek

další články...