zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Boris Rösner a stoprocentě ryzí Cyrano

Cyrano z Bergeraku

autor: archiv divadla   

Příběh osamělého poeta, rváče a charismatického hrdiny inscenovalo již několik pražských divadel. Inscenace Edmonda Rostanda Cyrano z Bergeraku se objevila na repertoáru Divadla Na Fidlovačce, Národního divadla Praha a v letošní sezóně i v Divadle Pod Palmovkou. Byť krátké rozpětí v inscenování mezi Palmovkou a Národním svádí k srovnávání, nedají se obě inscenace porovnat.
Inscenace režiséra Petra Kracika vyvolávala mnoho předsudků – mimo jiné zda má šanci překonat Dočekalovo pojetí v ND Praha, zda se dá srovnávat Cyrano Rösnerův a Prachařův, či nakolik obstojí „naturštik“ Jan Révai oproti Sašu Rašilovovi.

Režisér Petr Kracik přizval ke ztvárnění titulní postavy Cyrana hostujícího Borise Rösnera. Právě na jeho kumštu je vystavěná celá inscenace. Kristiána ztvárnil zmiňovaný Jan Révai (prý přes protesty v souboru, ale ruku na srdce v angažmá Palmovky není žádného Kristiána). Do zvolené šablony mužských hrdinů plně zapadla Roxana – Hana Seidlová.
Autor scény Karel Glogr se drží předepsaných standardů – divadelní sál, paštikárna, dům s břečťanem, bojiště a klášterní zahrada. Evženie Rážová vytvořila kostýmy odpovídající dané době. Hudba Petera Niňaje dostatečně minimalizující.
Podobně se nedá hovořit o přístupu k jednotlivým postavám. Cyrano se stal mostním pilířem celé inscenace. Most přes danou řeku tvoří spolu s ním další pilíře, zejména Roxana. Boris Rösner vkládá do postavy Cyrana stoprocentní ryzost. Například jím vyslovené slovo „pohled“ je i ve dvanácté řadě srozumitelné s naprostou čistotou. Podobně je tomu i s celkovým pojetím postavy – Rösner dává Cyranovi zkušenost, diplomatické buřičství posledních vzedmutých sil muže – bojovníka, k tomu otevírá hlubokou studni poetismu a slovního šarmu. Roxana Hany Seidlové, není panensky přímočará. Její zralost a partnerské hledání je přesně mířené. Roxanina mírná hrubost ladí s oběma muži. Mušketýrský elév Kristián v podání Jana Révaie vbíhá na scénu s překypující energií. Jeho lačnost však v úvodních scénách příliš přetéká až v bezradnost a mírnou klauniku. Postupně se však ukotvuje a počáteční věkový respekt vůči Cyranovi opomíjí a využívá jeho básnickou rétoriku.
Cyrano z Bergeraku má v Divadle Pod Palmovkou silný náboj. Smrt Cyrana i přes banální náhodu zasáhla velikána s velkým nosem a duchem, podobně i diváka.

14.10.2003 21:10:49 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 21. týden

Starobylé stavby II: Angkor Wat

Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek

další články...