zvláštní poděkování
Quantcom.cz

…příští vlna/next wave slaví dvacet let

Spitfire Company

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Tzv. alternativní divadlo, resp. nezávislá scéna tvoří nezastupitelnou součást českého divadelního světa. Její publikum je vyhraněné, a také uvnitř této oblasti můžeme vidět divadlo velmi rozmanité a těžko jednoznačně charakterizovatelné. Jakousi výkladní skříní, vystavující už dvě desítky let zboží mnohdy bizarní, nečekané, tu po domácky sešité, jindy vysoce profesionálně zpracované, je pražský festival s dvojjazyčným názvem ...příští vlna/ next wave. U zrodu stáli Vladimír Hulec a Jan Dvořák (ten jako vydavatel v Pražské scéně vydal několik cenných publikací k tomuto tématu), ale postupně přibírali nové mladé spolupracovníky, a v roce dvacátých narozenin Vladimir Hulec veslo definitivně předává Lence Dombrovské.

V rámci festivalu se představí ve dnech 26. září - 10. října 2013 desítky těch nejzajímavějších projektů z oblasti nezávislé scény, ať již se jedná o profesionály či amatéry, o různorodosti žánrů ani nemluvě. Bude mezi nimi site-specific, divadlo-rituál pro jednoho diváka i velice svérázná „pocta Havlovi“. Mnohé projekty budou mít v rámci festivalu premiéru, a některé byly vytvořeny přímo pro něj. K nejvyhledávanějším událostem bude jistě patřit uvedení výhradně pro festival připraveného projektu Vladimíra 518 a Davida Vrbíka Můj pes má hlad, premiéra inscenace Jana Horáka a Michala Pěchoučka o Juliu Fučíkovi Citový komediant (Studio Hrdinů) či inscenace Antiwords souboru Spitfire Company, která vychází z díla Václava Havla a jeho hry Audience. Pardubické části festivalu dominuje projekt Miroslava Bambuška: Cesty energie - Ropa v Automatických mlýnech, brněnská část festivalu bude letos ve znamení renesance experimentálního prostoru Kabinet Múz. Stejně jako v předchozích ročnících jde nejen o představení projektů, ale také mnohých – nedivadelních – prostor, v nichž ovšem divadelní tvary mohou neobvykle silně rezonovat.
„K vlajkovým lodím festivalu však letos patří i vyhraněné projekty nastupující umělecké generace. Ty jsou koncentrovány zejména do sobotního programového bloku. Neděle naopak přináší ohlednutí za alternativní scénou posledních 20 let,“ uvádí nová hlavní kurátorka festivalu Lenka Dombrovská a dodává: „Rádi bychom posunuli festival, jeho vnímání a význam v kontextu našeho nezávislého a alternativního divadla. Chystáme ještě intenzivnější žánrové otevření festivalu, rozvíjení ediční činnosti, více hudby, happeningů, křtů knih a CD, více prostoru pro debaty a teoretickou reflexi. Chceme být i nadále podstatnou neklientelistickou platformou, která reflektuje aktuální dění v oblasti alternativního umění a především divadla u nás. Chceme spoluvytvářet toto prostředí podporou premiérových projektů i jednorázových akcí současných i přicházejících hvězd nezávislé umělecké, zejména divadelní a hudební, scény a kontinuální prezentací mimopražských souborů.“
Významným dnem je každoročním udílení Poct v oblasti alternativního umění, které v pátek 4. října pod taktovkou loňské Osobnosti festivalu Miloše Osrsona Štědroně a v duchu jeho jedinečných kabaretů, bude uvádět Jiří Štrébl. Vstup na tuto akci je umožněn široké veřejnosti. Letos se bude tento slavnostní večer poprvé konat ve Studiu Hrdinů, se kterým jsme navázali užší spolupráci, a pobudeme v něm pět festivalových dní.
Jednou z hlavních dramaturgických linií festivalu je propojování různých žánrů a druhů umění. Ve čtvrtek 3. října festival uvede již zmiňovaný projekt Vladimíra 518 a Davida Vrbíka - exkluzivní vystoupení kombinující žánry koncertu a divadelní performance Můj pes má hlad. Do této tematické linky patří i projekt, jež stojí na pomezí divadelní performance a výtvarného umění, Zavřeno kvůli soukromému večírku v galerii Trafačka a loutkovo-artefaktový horor s filmovými projekcemi, který se vrací do doby Husákovy normalizace, Sedmého dne v Rock Café.
V sobotu 5. října se pak se svými multimediálními projekty představí nejmladší generace divadelníků a především pak host ze Slovenska – režisér a klaun Ján Mikuš. V neděli 6. října uvedou své nejnovější projekty ostřílení matadoři české alternativy – např. Eva Tálská, Bílé divadlo a Alex Švamberk. Nedělní blok připravil jako reflexi předchozích devatenácti let festivalu dosavadní kurátor Vladimír Hulec.
Druhou důležitou linií festivalu je už tradičně politické divadlo. Stálý host festivalu Miroslav Bambušek nás opět pozve do Pardubic na závěrečnou část cyklu Cesty energie – inscenaci Ropa. Akce K je název scénické montáže Alexe Švamberka připomínající pozapomenutou kapitolu historie, kdy českoslovenští vojáci pomáhali dohlížet spolu s Poláky, Švýcary a Švédy na dodržování příměří po korejské válce.
Tím však program nekončí – hned na začátku festivalu představíme staronový (a především opomíjený) prostor Studio Paměť, v němž sídlí legendární Divadlo Na tahu Andreje Kroba. S rezervací vstupenek neváhejte ani na projekt The Stranger Gets a Gift Service – tedy „divadlo-rituál“ pro jednoho diváka, který se koná ve spolupráci s divadlem Alfred ve dvoře.

30.9.2013 17:09:48 JaSop | rubrika - Festivaly

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Festivaly

Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze

Karkulka vrací úder (Jihočeské divadlo)

Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Bratři Karamazovi - Studený dříví

Přebal alba

Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou

Matthias Kirschnereit

Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Dustin Hoffman (Maratónec)

Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek

další články...