zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Olivier Awards 2013

Podivný případ se psem

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Jaké jsou nejlepší scénické výkony v britském divadle loňského roku? Kdo je považován za nejlepšího herce a herečku? Na to daly odpověď už třicáté sedmé prestižní cen y- Olivier Awards. I když kritika upozornila na to, že ceny nejsou tak úplně spravedlivé. Do hlasování jsou totiž zahrnuty pouze státem podporované scény a divadla sdružená v Asociaci londýnských divadel (a to se týká výhradně komerčních scén). Stranou tak zůstávají divadla nezávislá. Olivier Awards se i kvůli sponzorům snaží připodobnit blyštivosti ceremoniálů amerických Tony Awards. Nicméně, ceny v každém případě odrážejí zájem diváků (oceněné inscenace jsou vesměs na dlouho dopředu vyprodány). Kritici také upozornili na systém, že pouze v subvencovaných divadlech mohou vzniknout riskantní produkce, u nichž není jistý úspěch, zatímco komerční scény sází na jistoty a tzv.slíznou smetanu, když úspěšné inscenace z Národního divadla převezmou a úspěšně je dlouhodobě hrají ve West Endu.

Nejúspěšnějším titulem minulého roku se stal Podivný případ se psem, adaptace stejnojmenného bestselleru Marka Haddona z pera Simona Stephense. Tato inscenace byla poprvé uvedena na nejmenší scéně Národního divadla Cottesloe (měli jsme možnost ji vidět v přenosu NT Live), a poté byla přenesena do divadla Apollo ve West Endu, kde dosud sklízí ovace ve stoje. Z osmi nominací jich proměnila sedm. Kromě ceny za nejlepší původní hru roku získala ocenění režisérka Marianne Elliottová (její před pár lety oceněná inscenace War Horse, rovněž z produkce NT, se hraje dosud), představitel hlavní role Luke Treadaway, který porazil v anketě takové hvězdy jako Rupert Everett, James McAvoy, Mark Rylance a Rafe Spall, představitelka jeho matky Nicola Walkerová, za scénografii Bunny Christie a Finn Ross, za zvuk Ian Dickinson a Adrian Sutton a za light design Paule Constable.

Další hvězdnou hrou je hra Audience Petera Morgana. Za roli královny Alžběty v ní poprvé získala Olivier Award za nejlepší herecký výkon Helen Mirrenová. Mimochodem, Morgan byl autorem scénáře Královna, kde stejná herečka získala loni Oscara. Mirrenová v děkovné řeči řekla s typicky britským humorem, že královna už získala cenu Bafta (za roli ji získala nejen Mirrenová, ale i skutečná královna obdržela ocenění za dlouholetou podporu divadla a filmu v Británii), takže ji jistě potěší i Olivier Award. Skromně řekla také, že nepovažuje ocenění za známku toho, že by byla nejlepší herečka, ale spíše jako znamení respektu ke královně. Nicméně, o svých kvalitách pochybnosti mít nemusí. Na její výkon pěje ódy veškerá kritika (ostatně, i my budeme mít možnost 13.června vidět představení v přenosu NT Live). Hra o královně, která po celou svou kariéru přijímá na soukromých audiencí ministerské předsedy, obsáhla celou její éru a zpodobnila ministerské předsedy od Winstona Churchilla k Davidu Cameronovi. Pro tuto inscenaci získal další vavřín Richard McCabe, který hrál roli Harolda Wilsona.

Tradičně silná kategorie muzikálů byla podle kritiky letos slabší. Důvod spatřují v tom, že mnozí producenti kvůli olympiádě posunuli datum premiér zaručených hitů na pozdější dobu, takže show The Book of Mormons a Once se představily až po uzávěrce nominací. V oblasti muzikálu zabodovali Michael Ball a Imelda Staunton ve Sweeney Toddovi, Leigh Zimmermanová pak získala ocenění za vedlejší roli v muzikálu Chorus Line. Nejlepším novým muzikálem se stali Páni v cylindrech (Tophat), výpravná adaptace slavného filmu s Fredem Astairem a Ginger Rogersovou z roku 1935. Tento výpravný titul získal ještě cenu za choreografii a kostýmy. Další slavný muzikál Billy Eliott vybojoval cenu diváků, za nejlepší dlouhodobě uváděný muzikál (hraje se ve West Endu od roku 2005). V operní kategorii zabodovala minimalistická opera Roberta Wilsona a Philipa Glasse Einstein na pláži, uvedená v Barbicanu jako součást londýnského festivalu 2012, a americký tenor Bryan Hymel za vynikající výkony v představeních Royal Opera House Trójané, Robert ďábel a Rusalka. Royal Opera House získal ocenění i v tanečních kategoriích - odnesla si je sólistka argentinského královského baletu Marianela Núñez a Christopher Wheeldon za Aeternum jako nejlepší novou taneční produkci. Nejlepším revivalem v dramatické kategorii se stala inscenace hry Eugene O'Neilla Cesta dlouhým dnem do noci a jako nejlepší rodinná show byl vyhlášen projekt Goodnight Mister Tom. Royal Court Theatre se dočkal uznání za vynikající výsledky v sezóně nových dramatických děl uváděných v Jerwood Theatre Upstairs. Speciální ocenění za celoživotní dílo byla udělena choreografce a režisérce Gillian Lynneové a dramatiku Michaelu Fraynovi.

21.5.2013 00:05:16 JaSop | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zprávy

Zemřela herečka Simona Postlerová

Simona Postlerová (Zdroj: Divadlo na Vinohradech)

“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala ...celý článek


VČD v příští sezóně uvede sedm premiér

Dramaturgyně A. Zindulková Hlaváčková na zahajovací zkoušce

Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd ...celý článek


Nová Spirála otevře na podzim

Nová Spirála stávající stav (Foto: Boys Play Nice)

Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 20. týden

Klackovitý architekt Martin Rajniš

Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek

další články...