zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Letí třeskutě aktuální

Letí třeskutě aktuální

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

V polovině listopadu se ve Studiu Švandova divadla představil další z večerů, pořádaných Divadlem Letí v cyklu 8&8. Tentokrát se ve scénické črtě představil u nás dosud nehraný text Dennise Kellyho Sirotci v režii Dana Špinara. A zároveň jsme v něm mohli vidět Špinara v jednom z mála jeho „výletů“ na jeviště v posledních letech. Trojice herců Týna Průchová- Michal Kern – Dan Špinar na minimalistické scéně (do níž je zakomponováno i divoké odhazování přečtených listů textu) rozehráli příběh plný krve, násilí a skrytého i zjevného rasismu velmi sugestivně. Domnívám se, že tato forma prezentace in-yer-face dramatiky je působivější než důsledné naturalistické inscenování textů.

Sympatická práce divadla Letí, které soustředěně představuje nejnovější trendy světového divadla, byla tentokrát pružně obohacena o další dimenzi. Živé politické divadlo, reagující na současnou politiku a společenské proměny, které chce povzbuzovat diskusi na aktuální témata, inicioval v minulém roce projekt Theatre Uncut. Umělecké vedoucí Emma Callanderová a Hannah Priceová a produkční Sarah Brocklehurstová se tímto projektem rozhodly reagovat na škrty financí určených na podporu živého umění, oslovily (nejen) britské dramatiky s tím, aby napsali krátkou hru, která by reflektovala aktuální politickou situaci v jejich zemi. Tyto hry jsou pak k dispozici pro ztvárnění co nejširšímu okruhu divadelníků. Emma Callanderová, umělecká vedoucí projektu dodává: „Divadla z celého světa mohou hry, které vznikly v rámci projektu Theatre Uncut 2012, bezplatně uvést v týdnu od 12. do 18. listopadu 2012 a zapojit se tak do mezinárodního divadelního eventu.“ Do projektu se v současné chvíli zapojilo již 115 divadelních organizací po celém světě. Všechny hry jsou formou scénického čtení uváděny v Young Vic Theatre v Londýně. Na projekt upozornil divadlo Letí redaktor Jakub Škorpil ze Světa a divadla (hra Neila La Bute vyjde v nejnovějším čísle). Dramaturgie Letí vybrala z nabídnutých třinácti her tři, které byly ve scénickém čtení uvedeny v kavárně Švandova divadla v režii P.Štindla. Představila se hra Anderse Lustgartena Útěk (existenciální hříčka o dvou dívkách, trávících celý život v poměrně komfortním vězení, které váhají nad tím, zda se po náhodném porušení zdi vězení mají vydat do nebezpečného a neznámého světa tam venku). Mladičká naděje britské dramatiky Hayley Squiresová představila hru Blondýna, v níž politička, souzená za razantně kruté rozhodnutí, které učinila ve funkci, odhaluje povrchnost a snahu manipulovat ostatními a pasuje sama sebe na spasitelku, která chce vrátit Británii vědomí odpovědnosti). Neil LaBute, který pravidelně reflektuje prostřednictvím partnerských či generačních vztahů společenskou situaci, ve své hře Na počátku odhaluje ambivalenci revolučních nálad mladých a zpátečnictví starších. Dialog otce a syna je velice přesnou diagnózou rozporuplnosti nazírání dnešní situace, a je rozhodně velmi zajímavým příspěvkem ke generační diskuzi, kde se ušlechtilé ideje střetávají s praxí, kde je všechno jinak. Revoltující mladí, kteří nejsou ochotni vzdát se komfortu, který je jim rodiči poskytován, se najednou jeví ve zcela jiném světle, než jejich někdejší vzory žijící jako out-laws na okraji společnosti. Stejně tak starší generace, blahosklonně tolerující tyto výstřelky mladých, sami nesou jistou vinu za to, co se ve společnosti děje.
Nezbývá tedy než si přát, aby se do projektu zapojili jako autoři i čeští dramatici.

19.11.2012 17:11:44 JaSop | rubrika - Zprávy