Racek v Aréně - katarze v hledišti
autor: archiv divadla
Nově zahnízděný Racek v Komorní scéně Aréna patří ke zdejší skupině inscenací, které “jdou do sebe“- čili zkoumají podstatu a funkce divadla a umění, úspěchu a nadání k tvorbě. Osudová dilemata zasahující do života každého umělce, vyhrocená v bravurním sto let hraném díle z pera ruského klasika, vždy překvapuje svou trefnou aktuálností a umožňuje divákům stejně jako hercům skrze postavy dospět k analýze vlastních postojů k těmto otázkám.
Specifičnost Racka v Aréně spočívá v znamenité režijně-dramaturgické koncepci výkladu psychologie nejednoznačných čechovovských postav, jejich vzájemných vztahů a jednání. Žánrové zařazení: komedie o čtyřech dějstvích vypovídá o tom, že humor je důležitou součástí inscenace, jenže právě snaha o komické vyznění pro odlehčení vypjatých situací působí, vedle mistrovského ztvárnění vroucích vášní a prchavých citů, zbytečně nuceně a předvídatelně.
Jedinečný divácký zážitek tvoří další vynikající výkon Michala Čapky jako Trepleva, především v dialozích s nevyzpytatelnými ženami-herečkami Ninou Zarečnou (Tereza Dočkalová) a svou matkou Irinou Arkadinovou (Alena Sasínová –Polarczyk). Touha odpoutat se od dětství ve stínu slavné matky a vyrovnat se s legendou jejího druha-spisovatele Trigorina /Dušan Škubal/ a beznadějná láska k Nině ho dovedou až k sebevraždě, v momentě, kdy se vydá na dráhu anonymního autora povídek do literárních časopisů. Stejně jako jeho hra, vyvolá dojem, zneklidňující atmosféru, ale nedokáže napsat jedinou“ živou postavu“.
Relativnost generačních protestů umocňuje zdvojení v jednání Máši a její matky, které se ponižují pro drobeček lásky od mužů, kteří je nemilují. Zrcadlení je zjevné i mezi Ninou-přírodní naivkou a Arkadinovou-rafinovaně protřelou, již kreaturně zhýralou, a také mezi Treplevem a Trigorinem. Síla inscenace se opírá o skvěle fungující celek, bravurní ztvárnění vedlejších rolí / Josef Kaluža jako Medvěděnko, Dana Fialková jako Paní správcová/ s citlivou hudbou Nikose Endoginise, závěr podtrhuje projekce konce divadelní hry na divadle. Svoboda letu Racka, přerušená výstřelem z pušky, pak zkáza toho, kdo stiskl spoušť. A divadlo, které dál vyzývavě stojí v parku a opona se třepotá ve větru………………..
Anton Pavlovič Čechov RacekPřeklad Leoš Suchařípa; výprava Lucie Loosová; dramaturgie Tomáš Vůjtek; hudba Nikos Endoginis; režie Ivan Krejčí.
Osoby a obsazení: Irina Arkadinová-Treplevová (Alena Sasínová-Polarczyk); Konstantin Treplev (Michal Čapka); Petr Sorin (Pavel Cisovský); Nina Zarečná (Tereza Dočkalová); Ilja Šamlajev (René Šmotek); Pavlína (Dana Fialková); Máša (Tereza Tisovská) a další.
Premiéra v divadle komorní scéna Aréna 9. prosince 2006.
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 44. týden
Doupě Divokýho Billa
Populární folkrocková skupina v nové sérii hudebních pořadů z pražského klubu Doupě. R celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Nové generace 2024 ve znamení tance
K měsíci listopadu se protančíme s Festivalem Nové generace, který tradičně připravují studenti pražské HAMU. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Mezipatra 2024 - Queer osvobozuje
Festival Mezipatra každoročně představí kolem stovky českých i zahraničních filmů s LGBTQ+ tématy a jejich tvů celý článek