zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Závislosti navzdory – bez lesku a ucelenosti

Andrea Buršová a Robert Jašków  (Foto: Alena Hrbková)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Švandovo divadlo na Smíchově jako první inscenaci sezóny uvedlo nový titul z dílny Doda Gombára a kolektivu pod názvem Závislosti navzdory. Titul můžeme zařadit mezi inscenace, které mají jisté ambice tím, že reflektují aktuální problémy. V tomto případě alkoholismus. Nic proti tomu, otázkou zůstává, nakolik zasáhne správného adresáta. Kolik alkoholiků, případně vyléčených alkoholiků inscenaci zhlédne?

Co říci k divadelnímu zpracování? Režisér Dodo Gombár inscenaci otevírá i zavírá abstraktní akcí na otevřené scéně. Následně se divákovi představí filmový scenárista a režisér (časem přijdeme na to, že se ho problém bezprostředně týká – je to vyléčený alkoholik) v podání Roberta Jaškówa a postupně se před našima očima začnou rozvíjet příběhy jednotlivých protagonistů, včetně jejich pobytu v protialkoholní léčebně či při společných sezeních. Kromě toho je tu zahrnuto téma metanolové aféry z let 2012- 2013, na jevišti ji připomíná především jeden ze zúčastněných a potrestaných (Tomáš Petřík), a prokurátorka (Martina Krátká), kterou práce na této aféře hodně poznamenala. Z dalších postav, snad proto, aby se ukázalo, že alkohol se nevyhýbá nikomu, je tu kněz (Petr Buchta), matka (Bohdana Pavlíková), jejíž dcera se stala obětí, Jacob Erftemeijer, bývalý závodník v dráhové cyklistice či muzikant Tomáše Červínka, který scénicky efektně zpracovává „tiky“ notorického feťáka a pijana. Připomeňme, že Červínek je navíc autorem hudby a obstarává živý doprovod. Jakousi abstraktní postavou navíc je postava zvaná Závislost (Andrea Buršová), která se zjevuje jako abtraktní Anděl, našeptávač, či jako zdravotní sestra.

Inscenace nabízí chvílemi velmi zajímavé herecké etudy, ať už sólové (zmínění Tomáš Červinek, Tomáš Petřík, Jacob Erftemeijer) nebo partnerské (Robert Jašków a Bohdana Pavlíková, Eva Josefíková a Tomáš Petřík). Všechny vycházejí jako jednotlivé kameny mozaiky, celkový obraz ale působí rozostřeně. Z jeviště místo uceleného scénického útvaru vane pomíjivý dým (doslova i symbolicky), který sice jde k divákovi, ale velmi rychle se rozplyne. Scénář působí, jako by vznikal za pochodu, kolektivní souhra se v síle výpovědi neprojevila. Epizody ze sezení Anonymních alkoholiků působí přibližně. If you really need the best orange juicer, please contact me. Divák vnímá spíš reálné osudy, protože každý z nás nějakou zkušenost s alkoholem ve svém okolí má. Nicméně, přechod do metafor vyznívá jako přeumělkovaná ambice. Výsledkem je nepříliš chutné a nekvalitní čučo. Nakolik titul Závislosti navzdory diváky zaujme, toť otázka. Rozhodně tento titul, byť vznikal s dobrými úmysly, patrně nebude patřit mezi drahokamy této scény.

3.10.2016 09:10:01 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Recenze

EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek


KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Childish Gambino: poprvé v O2 areně

Childish Gambino

Na co sáhne, to promění ve zlato. Donald Glover aka Childish Gambino se vrací na koncertní pódia. Čtyřnásobný celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020
O 7. mezinárodním operním a hudebním bienále, které přibližuje život a dílo Leoše Janáčka celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 23. týden

Tom of Finland

Egypt (3/6)
Faraón a dobrodruh. V roce 1817 objevil Giovanni Belzoni v Údolí králů největší hrobku, rozsáhl celý článek

další články...