Kam směřuje americké amatérské divadlo?
autor: Jana Soprová
zvětšit obrázekPoprvé v Čechách, poprvé na Hronově je Američan z Michiganu, dr. Roger Ellis, viceprezident Mezinárodní asociace amatérských divadel AITA/IATA.
O festivalu jsem hodně slyšel, takže jsem strašně rád, že mám možnost to vidět na vlastní oči jako zástupce AITA/IATA a také jako pozorovatel. Zaujalo mě například představení O zlaté rybce, a protože jsem viděl už předtím pár věcí od českých amatérských loutkářů, musím říct, že umějí s loutkami skutečně zajímavé a fascinující věci.
Pracuju převážně se studenty. I když jsem divadelní režisér, hodně se zabývám pohybovým a hlasovým tréninkem, a proto mě i zajímá, jak se to dělá jinde. To, co u nás děláme, je zaměřeno především na komunitní divadlo a týká se to většinou středoškolských a vysokoškolských studentů. Připravujeme společně inscenace, spíše tradičního zaměření, a také vymýšlíme vlastní hry.
Máme u nás 1-2 miliony lidí, které baví amatérské divadlo a jsou v něm zaangažováni, a samozřejmě je spousta dalších, kteří se na to divadlo chodí dívat. Jedná se o aktivity společenské, vzdělávací, ale i politické – protože mnohé z her jsou politického zaměření, a jsou orientovány hlavně na to komunitní (či sousedské) divadlo.
Každé dva roky máme velký národní festival pro všechny státy USA a také pro vojenské posádky v Evropě a Asii. Je to putovní festival, odehrává se pokaždé v jiné části USA – takže se stěhuje z New Yorku do Texasu a pak do Kalifornie, a tak dále. Je to soutěžní festival, kde se bojuje o 1.-3.místo. Součástí jsou i semináře, zaměřené nejen na herectví a umělecké discipliny, ale také na management komunitních divadel, a technické profese- stavbu scény, design, divadelní software. To, co nám schází, jsou diskusní kluby. U nás to funguje tak, že po představení řekne jeden z odborníků pár slov, tak 5-6 minut, o představení, ale veřejně se nediskutuje. Takže tohle pro mě byla dobrá inspirace.
Experimenty si příliš nedovolujeme, protože od státu nemáme žádnou dotaci, takže tzv. musíme naplnit kasu. To znamená, že děláme věci, které se lidem budou líbit natolik, aby byli ochotni zaplatit vstupné – tj,. muzikály, hudební show, psychologicky laděné příběhy.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Lenka Havlíková: Nejdůležitější je neustále všechno opakovat
Lenka Havlíková stála společně s Šárkou Pavelkovou, Štěpánem Kubištou, Kristiánem Kubákem a Jakubem Vedralem v ...celý článek
Časopis 25 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 26. týden
Hudební profil – Karel Zich
Malá vzpomínka na populárního zpěváka, od jehož narození uplynulo 75 let celý článek
OPERA/ TANEC
Česká filharmonie Open air 2024
Česká filharmonie Open air 2024
Přímý přenos oblíbeného koncertu pod širým nebem z pražského Hradčanského n celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Exkluzivní audioknižní komplet s bardy českého herectví
Národní básník, mistr umělecké črty, zakladatel českého fejetonu, skeptik a milovník pražských hospod. Před 19 celý článek