Liška Bystrouška v podání souboru Divadla na Vídeňce

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekL. Janáček: Příhody lišky Bystroušky
Opera inspirovaná přírodou podle literární předlohy Rudolfa Těsnohlídka v podání souboru Divadla na Vídeňce (2022). Pod taktovkou Giedré Šlekyté účinkují: Mélissa Petitová v titulní roli, dále M. Siljanov, A. Vomáčková, J. Kurucová, M. Bakonyi a Vídeňští symfonikové. Divadelní režie Stefan Herheim. Televizní režie Tiziano Mancini (V českém znění s titulky). Tříaktová opera Příhody lišky Bystroušky, k níž složil geniální hudbu Leoš Janáček, vznikla na skladatelovo libreto podle literární předlohy Rudolfa Těsnohlídka. Světová premiéra zpěvohry se uskutečnila 6. ledna 1924 v Brně.
Děj se odehrává v moravské vísce a okolních lesích. Starý revírník (Milan Siljanov) chytí v lese malou lišku Bystroušku (Mélissa Petitová) a přinese ji domů. Liška se musí bránit trýznění kluků, psu Lapákovi (Ya-Chung Huang) i výčitkám pyšného kohouta, kterého nakonec zadáví i se všemi slepicemi. Když ji chce lesník ztrestat bitím, vyškubne se a uprchne do lesa. Zde se za letní noci seznámí s krásným lišákem Zlatohřbítkem (Jana Kurucová), s nímž zakrátko oslaví svatbu a mají spoustu dětí. Koloběh života z přírodního prostředí v propojení s lidskými osudy se v duchu revírníkovy filozofie opakuje. Operní příběh uvidíte v nastudování operního souboru divadla Na Vídeňce v režii Stefana Herheima, na scéně Silke Bauerové. Moravský skladatel Leoš Janáček (3. 7. 1854 – 12. 8. 1928) uměl sbírat drahokamy, obrazně řečeno, v prachu polních cest. Jeho opera o třech jednáních Příhody lišky Bystroušky se prosazuje na světových jevištích stále intenzivněji, stává se jednou z nejpopulárnějších děl svého autora. V Lidových novinách, které po léta odebíral, sledoval Janáček seriál kreseb malíře Stanislava Lolka, doprovázený humoristicky laděnými texty Rudolfa Těsnohlídka. Byly to příběhy ze života lesní zvěře a jejich hrdinkou byla chytrá a temperamentní liška. Nějakou dobu nosil skladatel myšlenku v hlavě a pak, v průběhu let 1922–1923 operu o lišce Bystroušce dokončil, přitom libreto si napsal sám.
Janáček chtěl v Lišce oslavit krásu a velikost přírody, vzdát hold nekonečnému koloběhu života a posléze-znovu vyzpívat obdiv ženské kráse. K tomu všemu mu stačil prostinký příběh, v němž se mihne několik lidský postav, a několik zvířecích typů, které ostatně jsou těm předchozím až podivuhodně podobné. Děj je prostoupen duchaplnými záměnami, plnými symboliky, i bezděčnými paralelami: jezevec – farář, kantor – komár (Levente Páll), paní revírníková – sova (Alžběta Vomáčková). Panovačný kohout je domýšlivý omezenec a slepice jsou cosi jako kavárenské klepny. Jenom revírník je pouze revírníkem, lidský typ se všemi člověčími vlastnostmi, chybami i přednostmi, a Bystrouška je půvabná, vášnivá, pomstychtivá i milující máma – symbol přírody i věčného ženství.
Vysílání: 21.10., 20.15 hod., ČT art
TIP!
Časopis 29 - rubriky
Časopis 29 - sekce
DIVADLO
Martin Hilský: Jago chce mít moc nad mocnými

Letní shakespearovské slavnosti 2025 byly slavnostně zahájeny ve středu 25. června na nádvoří Pražského hradu celý článek
HUDBA
Festival Brod 1995 již dvanáct let

Festival Brod 1995 již dvanáct let neodmyslitelně patří k festivalovému létu. V sobotu 23. srpna 2025 zve do Č celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 28. týden

Tchajwanská čítanka: Liglav Awu
Portrét přední autorky z tchajwanského kmene Paiwan. Režie H. Honcoop. Cykl celý článek