zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dvakrát Mary Page Marlowe: Kaleidoskop vzpomínek, pokání a sebezpytování

Mary Page Marlowe (HP - MdZ), článek Mary Page Marlowá MdB

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V sobotu 10. září 2022 odstartovala v českém divadelním revíru inscenace amerického dramatika Tracyho Lettse MARY PAGE MARLOWE. Vzhledem k okolnostem se hrála hned ve dvou divadlech: v české premiéře ji uvedlo Městské divadlo Zlín a dále je na repertoáru Městského divadla Brno. I když v obou divadlech byl začátek stanovený na 19:00 h, a podle sdělení inspicientů se opravdu začalo hrát v 19. hodin, přesto má Zlín českou premiéru. Vše se odvíjí od získání autorských práv, Městské divadlo Zlín je mělo dřív, i když v Městském divadle Brno se už zkoušelo… To je osud. Mezi těmito divadly není žádná rivalita, a kdo chce, určitě si nenechá ujít ani jednu verzi. A než se dostaneme k samotnému režijnímu pojetí a hereckým výkonům, začněme samotným autorem a textem.

Tracy Letts nabízí ve svém textu příhody ze života Mary Page Marlowe. Hra vznikla v roce 2016. Hlavní hrdinka má podle autora představovat obyčejnou americkou ženu. Proč ale potom psát o ní divadelní hru? O ženě, která řádně vystudovala? Přijala svátost manželství? Přivedla na svět děti, které řádně vychovala? Starala se s láskou o úplnou rodinu? Trávila s ní volné chvíle, dovolenou, sdílela společné radosti i starosti…
Nechci se mýlit, ale mnou nastíněný osud by asi diváka nepřilákal. Autor nám hlavní protagonistku představuje v jejích třiceti pěti letech, kdy v nějakém veřejném prostoru seznamuje děti se skutečností, že se s jejich otcem rozvádějí. Následují další epizody z jejího života. Setkáváme se s ní v kočárku ve věku devíti měsíců a máme možnost ji poznat ve věku sedmdesáti let, kdy čeká v nemocnici na smrt. Spolu s ní můžeme absolvovat psychoterapeutické sezení, v okamžiku, kdy je po autonehodě atd. Čím více neštěstí, tím lépe. Základním požadavkem autora je, že každou Mary má hrát herečka příslušného věku. A v tomto je daná inscenace pro někoho zajímavá, pro někoho možná matoucí. Každý herecký výkon podaný jinou herečkou, byť pod stejným režijním vedení může být trochu jiný. Divák si má najít odpověď na otázku jaká vlastně Mary je? A tady se jeví jednotlivé epizody jako velmi zajímavé. Máme ji vnímat jako empatickou nebo chladnou? Pečující nebo opečovávanou? Starostlivou nebo bezstarostnou? Toť otázka.

Pojďme k jednotlivým nastudováním? Hned v úvodu musím poznamenat, že ženskou otázku řeší dramatik. Podobně obou nastudování se ujali muži - Mikoláš Tyc (* 1982) v Městském divadle Brno a Janusz Klimsza (*1961) v Městském divadle Zlín.

Janusz Klimsza sází na rodinnou pohodu a všechny situace se odvíjejí spíš v intimním prostředí, i když se jedná o veřejnou čekárnu, pokoj na koleji nebo obývací pokoj apod. Důležitým okamžikem je hudba a ta je v případě zlínského nastudování vybíraná režisérem. Předěly mezi jednotlivými epizodami jsou vytvořené pomocí ilustrací s amerického lifestylového časopisu. Zajímavý je jednotný výtvarný rukopis zdá se až reklamního komiksu. Ze zvukového záznamu a z titulku se dozvíme, v jakém věku Mary Page Marlow zrovna je. Vše do sebe zapadá a působí dojmem reklamního mlýnku. Vnější informační marast ovlivňuje život jedné obyčejné americké rodiny.

Mikuláš Tyc nás prostřednictvím scénografa Marka Cpina uvádí do nekomfortního prostředí obchodního domu, spíš depa nebo skladu, zejména díky přiznaným betonovým sloupkům a dalším prvkům ocelo-konstrukce včetně zářivkového osvětlení. Tento ryze technicistní svět opět každého drtí, podobně jako mediální smršť kriminálního a válečného dění. Původní hudbu k inscenaci napsal Robin Schenk. Titulkové představení období Mary obstarávají samotní herci. Tyc jich využívá v zásadě ve vzorci: jsi v dané scéně, přejdeš do další.
Na pohybové spolupráci se podílela Adéla Stodolová, zkušená choreografka a režisérka, která dodala inscenaci další náboj.

Obě inscenace se odehrávají v rytmu přesýpacích hodin. Kaleidoskop vzpomínek, pokání a sebezpytování je silný. Každá herečka vystupuje sama za sebe a tím se celá inscenace stává zajímavou a pestrou. Nezbývá nám než se smířit s danými okolnostmi, které vyhodnocujeme pod pláštěm ideálu nebo zploštění, které vzniká vlivem odstupu.


Tracy Letts: MARY PAGE MARLOWOVE

Městské divadlo Zlín
Překlad Klára Vajnerová; režie Janusz Klimsza; dramaturgie Vladimír Fekar; scéna Michal Syrový.
Osoby a obsazení: Mary Page Marlowová (Helena Čermáková; Tamara Kotrbová; Marta Bačíková; Kateřina Liďáková; Nikola Zavřelová; Tereza Anna Váńová); Wendy (Lucie Šustek Rybnikářová); Andy (Luděk Randár); Ed Marloše (Josef Koller); Roberta Marlowe (Marie Vojtěchová); Terapeutka (Eva Daňková); Sestra (Petra Králová); Roy (Rostislav Marek); Dan (Zdeněk Lambor); Ben (Jan Leflík); Lorna (Karolína Vlčková); Connie (Milena Krupičková) a Louis (Jakub Dominik Polínek).
Česká premiéra 10. září 2022.

Tracy Letts: MARY PAGE MARLOWOVÁ

Městské divadlo Brno
Překlad Klára Vajnerová; režie Mikoláš Tyc; výprava Marek Cpin; dramaturg Jan Šotkovský; hudba Robin Schenk; pohybová spolupráce Adéla Stodolová.
Osoby a obsazení: Mary Page Marlowová (Markéta Sedláčková; Radka Coufalová; Lucie Bergerová; Barbora Goldmannová; Barbora Slaninová a Anna Bergerová); Louis Gilbert (Tomáš Smekal); Wendy Gilbertová (Nikol Wetterová); Lorna (Ester Mertová); Connie (Eliška Skálová); Andy (Patrik Bořecký); Ed Marlowe (Jan Brožek); Roberta Marlowová (Evelína Studénková); Terapeutka (Lenka Janíková); Sestra (Diana Velčicová); Ray (Igor Ondříček); Dan (Kristian Pekar) a Ben (Jakub Przebinda).
Psáno z druhé premiéry 11. září 2022.

21.11.2022 16:11:07 Josef Meszáros | rubrika - Recenze