NETHOVOR - detail
Ondřej
MATAJ
* 1987
ČR
Herec, režisér. Studoval na Pražské konzervatoři obor Hudebně-dramatický pod vedením Apoleny Veldové a Jana Novotného. Se spolužákem Janem Čtvrtníkem inscenoval autorská představení Kafkovy PROMĚNY BROUKA, PROKLETÍ-B, METAMORFÓZA SNU a INTERMEZZO, které se uvádělo v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí posléze v Divadle Konzervatoře Na Rejdišti.
Ondřej MATAJ - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 7.9.2015
* Vážený Ondřeji, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce
Zdravím všechny čtenáře Nethovorů. Dnešní den jsem strávil přípravou na večerní generální zkoušky Kouzelné flétny ve Stavovském divadle a to je zároveň i to, co mě ještě čeká.
* Zločiny.Ženy.doc pojednávají zejména o ženské otázce. Jak jste se se k tomu stavěl jako muž? Karel
Inscenace Zločiny.ženy.doc se sice zaměřuje na ženské postavy a ženský pohled na věc, ale z velmi specifického úhlu (postavy / skutečné osoby svá traumata řeší pomocí násilí a to doufám není zcela normální). Nelze proto říct, že bychom v tomto představení pracovali s běžným pohledem žen obecně. Nicméně rozdílnost vnímání žen a mužů byla v procesu zkoušení velmi zajímavá a výsledný tvar hodně vycházel přímo z hereček. Moje pozice režiséra a muže byla trošku odsunuta ))
* V současné době hrajete jen v Maryše? Nebo ještě v něčem? Proč nehrajete více? Zanevřel jste na herectví?
V současnosti hraju v Divadle Komedie (kde působím jako kmenový režisér) pouze v inscenaci Maryša a svým způsobem i to byla náhoda. Působil jsem během příprav představení jako asistent režie a Jan Novotný mě nakonec obsadil do menší role vesnického opilce, která mě moc baví. A pod režijním vedením Vladimíra Morávka hraju postavu Mozarta v Kouzelné flétně ve Stavovském divadle. Na herectví jsem rozhodně nezanevřel, ale beru příležitosti jak přícházejí. I když je pravda, že v současné době mě více zajímá divadelní režie.
* Můžete přiblížit, jak se Vám režírovala inscenace Zločiny.Ženy.doc? Je pro Vás jednodušší režie brutálního tématu? Aleš / Prosek
Děkuji za otázku, Aleši z Proseka ) Zločiny.ženy.doc je pro mě svým způsobem zlomová inscenace - co se týče mé režijní zkušenosti. Přiblížil jsem se tomu, co bych v budoucnu asi chtěl dělat nejvíc. Totiž dokumentární tvar převedený do jevištního tvaru. Není pro mě důležité jak moc je téma brutální. Jde o to jakou má výpovědní hodnotu, jestli mi téma nabízí prostor ke zkoumání; prostor, který neznám a pravděpodobně bych se k němu za jiných okolností nemohl dostat. A nebo prostor který znám nahlížen z jiného úhlu.
* Jak jsi se dostal k hraní a režii v Divadle Komedie? Petr
K herectví jsem se dostal celkem klasickou cestou. Na základní a střední škole jsem chodil na dramatický kroužek a do dětského divadelního souboru. Potom jsem zkusil příjmačky na Pražskou konzervatoř a dostal se k Apoleně Veldové a Janu Novotnému, který je zároveň umělecký šéf Divadla Komedie. Nejprve jsem pracoval skoro rok za barem v kavárně Komedie, následně mi byla dána možnost podílet se na tvorbě inscenací jako asistent režie a poté i možnost režírovat představení. V současné době nejvíce energie vkládám do offprogramu Divadla Komedie, který se jméno KOMEDIE+ a připravujeme ho s dramaturgyní Markétou Bidlasovou. Jde převážně o pořádání scénických čtení - všechna se uvádí pouze jednou.
* Na konzervatoři jste dělal autorské divadlo - děláte ho i teď? Mikoláš
Autorské představení v současné době přímo nechystám, ale mám několik námětů, do kterých bych se rád pustil hned jak mi to dovolí čas.
* Nejste na režii příliš mladý? Chápu jiná doba… Marie
To je zajímavá otázka, Marie. Nejsem si vědom věkových měřítek, která by měl režisér naplňovat. Ale pravděpodobně narážíte na životní zkušenosti. Představuju si to tak, že kdyby všem režisérům bylo řekněme 50+, tak by jednoduše chyběl ve spektru pohled mladších generací. Ostatně se snažím vybírat si témata tak, abych u nich mohl využít svého věku a možná i neuceleného pohledu na svět.
* Ještě hrajete v divadle Na zábradlí… Mareš
Na zábradlí už v současné době neúčinkuji. Byl jsem zde jako host a tudíž se se mnou po personální výměně nepočítalo. Ale rád tam stále chodím na bývalé kolegy ))
* Ondro je pro tebe intenzita potlesku měřítko úspěchu? Kuba
Myslím, že intenzita potlesku je velmi ošemetné měřítko. Stejně jako intenzita smíchu. Nemusí to vždy nutně znamenat, že se hra divákům líbí. Moc nad tím neuvažuji, takže to pro mě asi měřítko úspěchu není ))
* Hrál či režíroval jsi film? Radek
Měl jsem příležitost hrát ve dvou kino filmech (Můj vysvlečený deník a Hany) a pár epizodních rolí v televizi. Teď točím zajímavý projekt se studenty FAMU, moc se těším jak to dopadne. Kdyby byla možnost zkusit si filmovou režii rozhodně bych to rád zažil, ale myslím, že to je dosti sci-fi představa .)
* Kde se cítíte lépe – divák, herec nebo režisér? Věra, Karlín
Cítím se dobře ve všech rolích, které jste navrhla. Nedokážu jedné přiřknout větší sympatii. Záleží na situaci. Musím ale přiznat, že jako režisér cítím radost z možností, které mi tato pozice může nabídnout.
* Nepřipadá vám, že v dnešní době internetu, sms-ek, mms-ek, facebooku, divadlo přežitkem? Tomáš
Děkuji za otázku, Tomáši. Když se stalo běžným, že každá rodina mohla mít doma televizi, obecně se předpovídalo, že zaniknou kina - a nestalo se tak. Když se začalo hojně točit ve 3D spousta lidí předpovídala konec klasických filmů - a nestalo se tak. Pokud někomu vyhovuje žít svůj život pouze na internetu nebo přes mobil tak na tom nevidím nic špatného. Ale nemyslím si, že by většina lidí dokázala žít bez opravdového osobního kontaktu s lidmi. Nechci se o tom sáhodlouze rozepisovat, ale věřím tomu, že zažívání společné zkušenosti je důležitá rovina lidství.
* Máte rád divadelní klasiku nebo alternativu? Lobo
Nemám rád rozdělování divadla na klasiku nebo alternativu )) Pokud je mi umožněno v divadle cítit pravdu, tak nezáleží na formě. Možná poněkud idealistické, ale věřím tomu )
* Ondro po kom jsi zdědil umělecké geny? Lukáš
Myslím, že sklon k umění a divadlu jsem podědil po mojí babičce. Od malička se mnou jezdila do Prahy na konkurzy a hodně mě podporovala. Ale divadlo u nás v rodině nedělá nikdo jiný.
* Zkoušel jsi režírovat sám sebe? Jansen
Režírovat sebe jsem nezkoušel a je to vlastně jediná věc, kterou vím, že nikdy nechci dělat. Přijde mi, že je to nemožné.
* Jak vidíte nejbližší budoucnost ( v Komedii) Jan K.
Jsme ve fázi čekání na rozhodnutí grantové komise jestli nám přidělí grant na rok 2016. Zatím víme, že do listopadu (kdy bychom měli obržet verdikt) budeme hrát jako by jsme měli pokračovat i po novém roce. Co se bude dít potom je i pro nás ve hvězdách. Doufám a přeju si abychom mohli pokračovat samozřejmě. Budeme Vám moc vděční pokud nám budete držet palce.
* Vážený Ondřeji, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce
Moc děkuji za všechny otázky a omlouvám se všem, kterým jsem nestihl odpovědět. Pokud byste chtěli odpověď na otázku, kterou jsem nestačil zodpovědět - přijměte mé pozvání k nám do Divadla Komedie. Děkuji portálu Scena.cz za pozvání do Nethovorů a všem čtenářům přeji krásný nástup podzimu.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
květen 2011
7.5.2011
Jiří
HÁNA
7.5.2011
Jitka
SMUTNÁ
16.5.2011
Zuzana
POKORNÁ
23.5.2011
Martina
SIKOROVÁ
25.5.2011
Antonín
PROCHÁZKA
30.5.2011
Jana
TETOUROVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.