zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

MgA. Lukáš

PRŮDEK

Lukáš  PRŮDEK

* 1982

České Budějovice

ČR

Od prosince 2014 se stal ředitelem Jihočeského divadla České Budějovice.

Lukáš PRŮDEK - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 27.4.2015


* Vážený pane řediteli Průdku, je nám velkou ctí a potěšením přivítat Vás u dalšího ředitelského NetHovoru. Přiblížíte, prosím, jaký byl Váš dnešní den, případně, co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, mnohokrát vám děkuji za pozvání. Dnes mám jeden ze vzácných dní, kdy mohu sedět ve své kanceláři a vyřizovat korespondenci. Jinak obvykle jde ze schůzky do schůzky. Ale i dnes jsem měl schůzku - jednal jsem s primátory Českých Budějovic a Brna o připravovaném zákonu o Veřejně prospěšné instituci v kultuře. A ještě mě dnes čeká schůzka s šéfem baletu, p. Attilou Egerházim, kde budeme podrobněji probírat nadcházející sezónu a plány do budoucna.

* Pocházíte z umělecké rodiny. Proč jste se přihlásil zrovna na studium produkce. Neměl jste umělecké ambice? Heda, Včelná

Dobrý den, Hedo, děkuji za otázku. Umělecké ambice jsem měl spíše ještě v dětských letech. Na střední škole mě ale potkalo několik vystoupení, po kterých jsem si řekl, že na jeviště už nikdy nevstoupím. Pak mě ale můj otec angažoval do dětské role v Prodané nevěstě v Národním divadle. Hrál jsem mj. medvěda:) - medvědí službu jsem prokazoval divákům ND několik let a od té doby už naštěstí nikoho netrápím.

* Lukáši lze shrnout, v čem je výjimečné současné Jihočeské divadlo a čím jeho nynější sezona? Libor

Dobrý den, Libore, Jihočeské divadlo je výjimečné především svými soubory. Jsme souborové divadlo, které na rozdíl od ostatních vícesouborových divadel, nectí divadelní prázdniny a hraje před Otáčivým hledištěm na Krumlově. Nasazení, se kterým naše soubory pracují je v tomto ohledu opravdu výjimečné.

* Co by podle vás měl dobrý ředitel divadla splňovat? Pavel, Český Krumlov

Milý Pavle, tuhle otázku si kladu snad každý den. Myslím, že by měl především komunikovat svá rozmyšlená svá rozhodnutí. A to jak dovnitř do divadla tak svým divákům, zřizovateli a dalším podporovatelům.

* Pane řediteli, jakým způsobem chcete myslet na diváky? Komfortem v divadle či spíš dramaturgickým směřováním? Jiří

Rád bych našim divákům samozřejmě dopřál obojí. Dramaturgické směřování má ale prioritu. Vždycky půjdu raději na dobré divadlo i s vědomím, že třeba nebudu úplně pohodlně sedět, než jít do pohodlných sedaček na blbé divadlo....

* Jak vypadá běžný pracovní den divadelního ředitele? Eva

6:00 budík, snídaně, příprava dětí na odchod do školky 7:30 - 8:00 odchod do školky, čas se různí dle komplikací při oblékání dětí 8:30 příchod do divadla 8:30 - 18:00 schůzky, mailování, telefonování 19:00 - divadelní představení (ne každý den)

* Vedení operního souboru převezme dvojice režisérů M. Kukučka a L. Trpišovský, kteří vystupují pod uměleckou značkou SKUTR, čím vedení Jihočeského divadla dle mého názoru po umělecké stránce ,,výstřední" dvojce zaujala? Zdeněk, Budějovice

Dobrý den, Zdeňku, bohužel, dvojice SKUTR nakonec na místo šéfa opery nenastoupí. V roce 2016 a 2017 uvedou u nás 2 - 4 nové inscenace. Koncepce SKUTRu ve vedení opery byla mimořádná a osobně jsem z ní byl nadšen. Bohužel, SKUTři nakonec jednání zrušili s tím, že nenastoupí. Nového šéfa opery oznámím v první polovině května. Nyní probíhají jednání a už se zase těším na budoucnost opery.

* Jak hodnotíte pane řediteli návštěvnost představení v Jihočeském divadle? Chodí lidé do divadla? Na co nejvíc? Kateřina, Písek

Návštěvnost v JD je velmi dobrá a to i v porovnání s ostatními regionálními divadly. Nejvyšší návštěvnosti se samozřejmě těší soubor činohry a Malé divadlo. Oba soubory mají přes 90%, opera a balet se pohybuje mezi 70 - 80%.

* Proč dvojice Skutr šéfování opery položila? Martin

Myslím, že hlavním důvodem byla obava z přijetí odpovědnosti za koncepci opery. Muselo by dojít ke změnám, které by možná zpočátku nebyly vnímány příliš pozitivně. Do takové práce musí jít šéf plně motivován a být o svém jednání přesvědčen. Myslím, že jestli tu motivaci v sobě SKUTři měli, tak ji v průběhu jednání ztratili.

* Která je vaše nejoblíbenější herečka u vás v divadle? A proč? Daniel

Danieli, děkuju za otázku, ale na ni nemohu odpovědět. To je Sofiina volba :) Nemá smysl někoho upřednostňovat, soubor musí fungovat jako celek. To je jak fotbalový tým...

* Zažil jste nějakou dobu v Dejvickém divadle. Zajímalo by mě od člověka, který byl tak blízko fungování tohoto divadla, v čem spočívá jeho jedinečnost? Je podle vás nějaký recept na to, aby se divadlo stalo tak úspěšným? Aleš, Holešovice

Musím říct, že po dobu devíti let, které jsem v Dejvickém divadle strávil jsem nad tím nepřemýšlel tak často jako za poslední půlrok. A podle mě recept aplikovatelný na JD jednoduše neexistuje. Už jen počet nových premiér je naprosto odlišný (tzn. čas na práci), navíc v Dejvicích funguje hrozně dobře tzv. chemie - a to je nepopsatelné. Je to dlouholetá mravenčí práce Evy K. Měřičkové a Mirka Krobota.

* Jaké máte zkušenosti ze studia produkce v zahraničí. Mají tam něco, co tady chybí? Co byste doporučil do studijních plánů DAMU v tomto oboru doplnit? Pavel, Pha6

Dobrý den, Pavle, já jsem DAMU ukončil před asi 8 lety, a dneska už je katedra produkce tvořena z většiny jinými lidmi, než jak tomu bylo když jsem ji navštěvoval. Ale nejvíc jsem se při stáži v USA naučil v oblasti marketingu, fundraisingu (získávání sponzorů) a obecném pohledu na fungování divadla. Myslím, že by studentům produkce prospěla jinak koncipovaná praxe v divadle DISK. Produkční jsou na škole spíš takovými rekvizitáři, ale měli by být vpuštěni do diskuse ohledně dramaturgických plánů na další sezóny, tak aby výsledek byl důsledek i jejich širšího uvažování o divadle. A ne jen zařizování...

* Proč tak málo hostují v JD cizí soubory? Kamila

Jihočeské divadlo má své soubory a jeho naším posláním je tvořit vlastní představení. Hostující soubory zve např. DK Metropol, nebo Bazilika či Solnice (dokud ještě fungovaly). Ale na příští rok bych chtěl naplánovat takový menší festival z inscenací a divadelních žánrů, které z principu nemůžeme v JD vytvořit - např. představení nového cirkusu. A mám předem domluvené hostování Dejvického divadla....

* Je systém financování regionálních divadel dostatečný? Aleš od Budějic

Nevím, jestli je to dobře položená otázka. Já myslím, že hlavním problémem, který ohrožuje vícesouborová regionální divadla je především nerovnováha (nebo úplná absence) vícezdrojového financování. Např. JD si v porovnání s ostatními regionálními divadly stojí po stránce ekonomické velmi dobře. Ale dotaci, kterou potřebuje nese v největší míře zřizovatel - město ČB. Bylo by pro divadla bezpečnější, kdyby se poměr dotací rozložil rovnoměrněji na město, kraj, stát a soukromý sektor (sponzory).

* Vaše rodina má k Jihočeskému divadlu dlouholeté vazby. Takže jste patrně své první divadelní představení viděl právě v Českých Budějovicích. Vzpomenete si, které to bylo? Marie P., České Budějovice

Nevím, jestli si vzpomenu na úplně první, ale pamatuju si ještě představení, která se hrála v Trocnově, protože tenkrát bylo Otáčivé hlediště v rekonstrukci. Táta hrál v Psohlavcích Lomikara a já jsem se po představení šel do šaten za tátu omlouvat, protože doma nikdy tak zlý jako na jevišti není. Tak posuďte sama kolik mi asi mohlo být let

* Jak vzpomínáte na divadlo Nablízko? Radka, Smíchov

Na divadlo Nablízko vzpomínám samozřejmě jen v dobrém. Při tamním působení jsem si udělal pár zásadních přátel a jsem za to moc rád.

* Máte zkušenost ze spolupráce s velkými hvězdami v rámci hudebního festivalu v Krumlově. Zažil jste je tedy i jako lidi. Mají tyhle hvězdy nějaké zvláštní požadavky na zacházení se sebou? Kamila

Logicky chtějí, aby o ně bylo postaráno. Ale se zcela přehnanými požadavky jsem se nesetkal. Pokud jsou to opravdové hvězdy jsou většinou velmi pokorné k práci, kterou mají a chtějí ji odvézt profesionálně. A já osobně jsem měl zatím vždy štěstí na takovéto osobnosti.

* Co letos nabídne otáčivé hlediště Český Krumlov? Jana, Pha2

Na Otáčivém hledišti letos uvedeme 4 premiéry. Činohra připraví Psa Baskervillského, kterého napsal Petr Zelenka s Olgou Šubrtovou. Režie se ujal také Petr a v roli Sherlocka Holmese vystoupí Karel Roden a Jiří Suchý z Tábora. Opera uvede novou Carmen v režii Jany Kališové, balet Labutí jezero v choreografii Attily Egerháziho a Malé divadlo Barona Prášila v režii Zdenka Jecelína. Bude to nabitý ročník.

* Je vašemu srdci bližší oper anebo činohra? Alena, Volary

Myslím, že díky rodině, ze které pocházím a 9 leté práci v Dejvickém divadle mám v sobě pochopení, slabost a vášeň pro operu, balet i činohru. Malé divadlo mi odpustí, že jsem je nejmenoval, protože ví, že jejich projektům taky fandím :)

* Otáčivé jeviště v Krumlově je unikátní, a pro diváky jistě velmi atraktivní. Jak ho vy vidíte dnes? Jako zátěž? Nebo jako výzvu? A jak to s budoucností této scény vůbec vypadá? Petr, Kamenný Újezd

Dobrý den, Petře, tato otázka by stačila na jeden samostatný nethovor. Barokní zahrada v Krumlově je z mnoha důvodů výjimečná ukázka zahradní architektury. Její hodnota je nezpochybnitelná. Otáčivé hlediště je zcela unikátní ukázkou divadelní architektury, díky níž může diváky zažít nezaměnitelný divadelní zážitek. To co je na návštěvě Otáčka nejcennější je spojení těchto dvou unikátů. Zahrady a otáčka. A tohle spojení je zároveň bodem jejich sváru. Já jsem jednoznačně pro zachování Otáčivého hlediště, protože přijít o tento unikát by bylo nejen škoda, ale řekl bych dokonce hloupost. Otázka je, kde v zahradě má otáčko stát. Má být posunuto z osy, ve které nyní stojí, o pár metrů? Má být rozšířena zahrada o tzv. divadelní trakt? To jsou otázky, které jsou právě v této době dosti aktuální. Je ale velmi důležité, že se řeší za účasti všech stran, kterých se tato problematika dotýká. Uvidíme jak to dopadne.

* Proč pořádáte Jihočeské Thálie, celostátní vám nestačí? Lubomír, Praha 7

Co je špatného na ocenění výkonů v rámci jednotlivých souborů? Myslím, že motivací není jen poptávka zevnitř divadla, ale především i ze strany diváků. Večer udílení letošních cen se velmi vydařil, přijďte se podívat příští rok.

* Kam se chystáte na dovolenou? Zdena, Borovany

Jestli všechno klapne tak pojedu se ženou a starším synem na cca 10 dní na Orkney Islands do Skotska.

* Jaký je váš vztah k hudbě? Hrajete na něco? Iva, Hluboká nad Vltavou

Jako dítě jsem se učil na několik hudebních nástrojů. Nejdéle na kytaru - chodil jsem na hodiny k Pavlovi Malhockému, byl skvělý a trpělivý učitel. A protože v Praze jsem už na nikoho podobného nenarazil, přestal jsem se učit. Až teď se dětmi začínám zjišťovat, že bych měl zase začít cvičit, abych ten vztah k hudbě mohl předávat dál.

* Vážený pane řediteli Průdku, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Přejeme Jihočeskému divadlu hodně spokojených diváků, skvělé inscenace a hlavně pohodu... Vaše slovo závěrem? Redakce

Ještě jednou vám moc děkuji za pozvání. Omlouvám se všem, kterým jsem nestihl odpověď na otázky. Děkuji všem, kteří poslali, že mi přejí mnoho štěstí. Závěrem bych chtěl všechny pozvat na poslední premiéry této sezóny - AutobuĎ, Žena jako druh a Aida a následně na Otáčivé hlediště. Doufám, že diváci zachovají svou přízeň JD i v příští sezóně, protože připravujeme mnoho programů, které budou snad úspěšné a snad osloví i diváky nové. Sledujte nás a bude-li vás naše práce zajímat tak přijďte.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

srpen 2020

Jan CINA

25.8.2020
Jan
CINA

 

reklama

Hráči (Činoherní klub)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor