zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Dodo

GOMBÁR

Dodo GOMBÁR

* 1973

Bratislava

ČR

Patrí k mladej generácii slovenských režisérov, ktorá našla svoje uplatnenie na obidvoch stranách hraničnej rieky Moravy. Štúdium odboru divadelná réžia absolvoval na VŠMU v Bratislave v roku 1998. Už jeho študentské inscenácie reprezentovali školu v zahraničí. A dá sa povedať, že aj jemu samému otvorili dvere na divadelnej škole v New Yorku, kde získal ročný štipendijný pobyt.

Dodo GOMBÁR - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 9.5.2007


* Vážený pane Dodo, vítáme Vás při druhém setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Srdečně zdravím,. Dnešní den byl náročný, podobně jako všechny předcházející. Právě se nacházíme uprostřed festivalu Setkání 2007 Stretnutie, tak si to umíte představit. Ještě mě čeká zkouška 4 scénických čtení a ve 22:00 h představení, speciálně sestavené pro potřeby festivalu.

* Zdravím všechny příznivce zlínského divadla. Rád bych položil dotaz týkající-se repertoáru divadla. Dalo by se uvažovat o tom, že by se při tvorbě repertoáru na další sezónu přihlédlo k tomu, co by chtěli vidět návštěvníci, kteří svůj názor vyjádří např. ve fóru divadla? Děkuji za odpověď. Aleš (Faust)

Pokud by se dalo uvažovat o tom, že fórum bude znovu obnovené, tak bude možné uvažovat i o vašem návrhu. Obnovení diskusního fóra není v této chvíli v mé kompetenci, ale v kompetenci pana ředitele divadla.

* Pane Gombár, myslíte, že se spolupráce českých a slovenských divadelníků se po rozdělení Československa omezila? Aleš, Praha

Naopak. Zhoustla, projevují se podvědomé potřeby udržet přerušený vztah. Ale tak to už v životě chodí.

* Chtěla bych vám poděkovat za letošní skvělou sezonu. Od té doby, co jste ve Zlíně, se v divadle pořád něco děje. Jak se vám líbí ve Zlíně? A jak se těšíte na novou hru Faust? TEZI

Zlínsko se mi stalo magnetem, žiji ve vesnici Lhotsko u Vizovic, a myslím, že toto je ten kousek světa, v kterém chci strávit život. FAUST mě pohltil, stal se pro mě osobní záležitostí.

* Bolo ťažké pre projekt Štúrovci (koncert zrušený) zhudobniť poéziu zhudobnená poézia štyroch, roky nedotknuteľných osobností slovenskej literatúry a histórie - Štúra, Kráľa, Chalupku a Sládkoviča? Kto z nich mal pre to navhodnejšie texty? Čviro

Janko Král.

* Pane Gombáre, chtěla bych Vám velmi poděkovat za režírování brněnských Vlasů, které se pro mě staly dosud nepřekonaným muzikálovým zážitkem. Jak se Vám na Hair pracovalo?

Děkuji. Zkoušecí proces Hair v MDB se odehrával v několika paralelních rovinách. První byla událost "připravit o panenství" nový divadelní prostor - Hudební scénu v MDB, to byl magický okamžik. Druhým momentem byl můj vztah k tématu hippies, a třetím porušení herakleitovské nemožnosti vstoupit dvakrát do té samé řeky, protože Hair jsem již předtím inscenoval na bratislavské Nové scéně.

* Děkuji Vám za Pavučinu (The Fatal Story), i když jsem ji stihla vidět jen jednou, nemůžu zapomenout doteď. Jaká byla inspirace pro tak silnou hru? A jste s výsledkem spokojený? Držím Vám palce na další skvělá díla.

Inspirace byla očekávající a otevřená skupina mladých lidí, studentů muzikálového herectví na JAMU a mé přesvědčení o jejich schopnosti odevzdat se intimitě divadla, což v případě muzikálu jako takového byl risk. Divadelní risk potřebuji.

* Dodo, jak se díváš na současnou českou a slovenskou dramatickou tvorbu? Jiří, Pardubice

Na můj vkus je v ní příliš hodně sarkasmu a stydlivosti za to být osobní, myslím osobní - upřímný. Zdá se mi, že přestáváme věřit hloubce lidských příběhů, obětujeme ji raději ironickému nadhledu. Sám v sobě vedu často podobný spor.

* Proč jsi se vlastně rozhodl studovat režii? ) Gábina, Zlín

Hlavně jsem se rozhodl uvěřit, že strávit život v divadle a divadlem, je nádherná a osvobuzující možnost.

* Pán Gombár, pozdravujeme vás z Bratislavy. V súvislosti s vašim dnešným hosťovaním v HetHovoroch sme sa trochu pozreli do ich histórie a nechcelo sa nám veriť, že od nášho prvého stretnutia v týchto on-line rozhovoroch ubehlo už päť rokov. A tak by sme vás chceli poprosiť aspoň o stručné zhodnotenie toho, čo vy považujete od roku 2002 za podstatné vo vašej tvorbe. Katarína Ducárová, divadlo.sk

Srdečně zdravím, také nevěřím tomu, že už je to pět let. Mám o hodně méně vlasů, ale zase více přesvědčení o směru, kterým chci jako režisér nebo autor jít. Za zásadní od té doby považuji všechny inscenace, které jsme si spolu s herci a s celými tvůrčími týmy, museli tak říkajíc obhájit. Obhájit též to, že tyto inscenaci se budou vyskytovat na jakési hraně. Nevnímat divadelní práci jako kalkul, ale hlavně jako pokus o formulaci osobních výpovědí. Byly to už vzpomínané Vlasy, a dále namátkou Vojcek ve Švandově divadle, Mistr a Markétka ve Zlíně, Štúrovci a Racek v Martině...

* Pekny podvečer. Mal by som na vás jednu otázku - Kto vymýšľa názvy inscenáciám, ktoré realizujete v posledných rokoch v Martine? Prečo v nich používate ten dovetok v zátvorke? Milan Hrubý

"Dovětek" je pro mě jakousi mapou, náznakem, drobnou provokací. Přiznávám, že v podtitulech inscenací jsem si našel velké zalíbení. Je to také určitý kód, který se snaží rozvinout, posunout titul dominantní.

* Dodo, máš svůj ideální model divadla? Jaké by divadlo mělo být? Petr, Telč

Těžká otázka. Dovolím si odpověď zjednodušit: ideální model divadla, je divadlo absolutní, divadlo založené na víře, otevřenosti, upřímnosti, nepodléhání konvencím a módě.

* Pro váš režijní rukopis jsou charakteristické tyto prvky - práce s hercem do hloubky textu a vizuální řešení inscenace. Jak dlouho objevujete text hra pro sebe. @@@

Každou repliku čtu tak dlouho, dokud mi neotevře dveře, o nichž jsem nevěděl, že je v sobě mám. :-) Okamžitě vím, že do dané hry se chci nebo nechci pustit, i když ještě neznám racionální důvod. Důležitý je stav, kdy mi text vyšle emoci, která se dotkne mých vlastních. Jako když se vás dotkne člověk, a vy cítíte, jestli mu ruku podržíte nebo ucuknete. Častěji ucukávám, v poslední době se stále víc uzavírám do sebe.

* Vaša odpoveď ma prekvapila. Stavil by som na Sládkoviča a jeho ľúbostné verše... Prečo rebel Kráľ? Čviro

Protože rebel.

* Je nějaký divadelní soubor, se kterým byste rád spolupracoval jako režisér? Dana, Brno

Po pondělním zážitku zde na festivalu soubor Činoherního studia Ústí nad Labem.

Nethovor

* Pocítil už jste někdy tvůrčí krizi? Lido

Ano je to stav, jako když sedíte na břehu moře a nastává nečekaný odliv. Buď přijde tsunami nebo jste přímými účastníky globálního oteplování. :-)

* Dobrý den, můžete prozradit něco o nově připravované inscenaci Faust (obsazení, zda děláte úpravu sám atd. Díky. IMA

Právě jsem momentálně v tomto faustovském vesmíru tak hluboko ponořený, že nedokáži o tom příliš veřejně hovořit. Naznačím - Faustové budou tři, Mefistové také, na jevišti se objeví kompletní herecký soubor Městského divadla Zlín, životní dílo klasika, vznikající 52 let, se pokusíme přenést do třeh jevištních hodin za sedm týdnů. Úpravu si dělám sám.

* Pane Gombár, jaké osobnosti v divadle Vás nejvíce zaujaly? Jitka M.

Osobnosti, které jsou v prvé řadě otevřenými, normálními lidmi.

* Máte rád divadelní festivaly? Vlasta, Mohelnice

Jako studenti VŠMU jsem jich prošel hodně. Dobrý divadelní festival je jako dobrý příběh. Jeví se mi, že dnes se z profesionálních divadelních festivalů stávají normální hostovačky. Mrzí mě to.

* Můžete mi vysvětlit, co je to za jméno - DODO? Krolína

DODO - je slovensky Jozef.

* Jak vymýšlíte ty scénické nápady, který jsou někdy docela ulítlý? Zara

:-) Slovo ulítlý je velmi milé, neboť já ho vůbec nepoužívám, a sebe za ulítlého nepovažuji. Co vám k tomu říci? Ideální pocit tvorby zažívám tehdy, jakmile jsem jen jakýmsi médiem, které přijímá informace jako proud řeky nebo vítr a odevzdává dál jako jezero nebo vzducholoď.

* Mám dojem, že Faust sa dostáva do módy. Hrá sa vo viacerých divadlách - možno to považovať za zhodu náhod alebo konšpiračnú dohodu viacerých režisérov? Dana, TT

Shodu náhod, i když bych to rád povýšil na současný sběr vesmírných vybrací ve více o sobě netušících sadech. :-)

* Jak vzpomínáte na pobyt v Americe? Jste amerikanofil? Kevin

Fascinoval a fascinuje mě New York, je to město, možná jako jediné, kde bych dovedl reálně existovat. Je to MĚSTO, absolutní.

* Ve vašich inscenacích se často objevuje princip "divadla na divadla", do některých jste přímo zakomponoval motiv čtené zkoušky. Co Vás na čtených zkouškách tak fascinuje? Róza.

Děkuji za otázku. Fascinuje mě spíš možnost otevřít dveře do divadelní kuchyně. A dobrá čtená zkouška má častokrát pro mě atmosféru přípravy nedělního oběda, kterou jsem vnímal jako dítě.

* Upřednostňujete ve Zlíně tzv. velká plátna? Tomáš, ZLÍN

Samozřejmě by bylo hříchem tuto možnost nevyužít.

* Jak jste se dostal do New Yorku? Martina

Na divadelním festivalu v Caracasu ve Venezuele jsem dostal konkrétní nabídku stipendia od děkana prestižní školy THE CIRCLE IN THE SQUARE.

* Dobrý den, plánujete opět něco nastudovat ve Švandově divadle, když Sen měl derniéru? racek

To není závislé na mně. Švandovo divadlo je ale prostředím, do kterého se rád vrátím.

* Žiješ na dedine. Divadelníci už prestávajú byť bohémmi a zavrhujú mestský život? Tomáš, Nitra

Z vesnice Smolenice v trnavském kraji pocházím, takže jsou to moje kořeny, které mě jaksi logicky tahají zpátky. Neznamená to však, že mi město jako prostor nevyhovuje. Jsem tam, kde mi je dobře.

* Vycházel Váš Sen noci svatojánské ve Švandově divadle z Freudovy analýzy snu? Hala

Konkrétně ne. Možná to byla podvědomá inspirace. Freuda jsem v jisté fázi života dost podrobně prozkoumal. Určitě se k němu ještě vrátím.

* Ak sa nemýlil vaša hra Tretí vek bola slovenskému divákovi predstavená len v podobe inscenovaného čítania. Ide sa niekde už aj scénicky uviesť? Majo

Byl bych rád.

* Medzi Moravou a Slovenskom vraj vznikol vodný kanál. Už ste sa po ňom previezol? Zrýchli to váš príchod na Slovensko? Pat

Nesvezl. Pokud si koupím loďku, proč ne, tak to vyzkouším.

* Čo môžete o tom špeciálnom festivalovom predstavení predstaviť? Bude to niečo na spôsob pouličného divadla, ktoré kedysi robil napríklad režisér Scherhaufer? J.K.

Pouliční představení Blázni jsme divadlem je pro mě jakousi horou, která vykročí za svým Mohamedem a pokusí se ho najít. Čeká nás 21 představení v městečkách a vesnicích zlínského kraje, budeme jezdit starou ávií, hrát na náměstích, parcích, u hospod a návsích. Velmi se těšíme. Režiséra Scherhaufera jako osobnost obdivuji.

* Vážený pane Dodo, děkujeme za velmi příjemný jarní podvečer. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

Přátelé, velmi jsem potěšený hodinou, kterou jsem mohl s vámi strávit, netušil jsem, že mě zasypete tolika otázkami, na víc jak polovinu jsme nestihli odpovědět, za to nemohu já, ale náš věčný nepřítel - čas. Věřte tomu, že si vaší přízeň cením a vážím. S úctou DODO.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

březen 2019

 

reklama

Hráči (Činoherní klub)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor