NETHOVOR - detail
Dagmar
PECKOVÁ
* 1961
Medlešice u Chrudimi
ČR
Narodila se v Chrudimi. Studovala na konzervatoři v Praze. Po angažmá v Sasské státní opeře v Drážďanech byla několik let členkou ansámblu Německé státní opery v Berlíně.
Ve své úspěšné kariéře Dagmar Pecková vystupovala na Festivalu v Salzburgu, ve Státní opeře Hamburg, ve Státním divadle Stuttgart, Národním divadle Praha, Operním domě Zürich, v Theatre du Chatelet Paris, Grand Theatre de Geneve, Gran Teatre del Liceu Barcelona, Teatro Sao Carlos Lisboa, San Francisco opera, Royal Opera House Covent Garden London a v De Nederlandse Opera Amsterdam. Zpívala pod vedením slavných dirigentů, jakými jsou Bělohlávek, Bychkov, Cambreling, Davies, Dohnanyi, Dutoit, Eschenbach, Fedoseyev, Gielen, Hager, Hickox, Honeck, Inbal, Janowski, Julia Jones, Jurovski, Kout, Luisi, Mackerras, Nagano, Pešek, Prétre, Runnicles, Sawallisch, Stein, Swensen, Tate, Tovey a Wolf, Simone Young.
Spolupracovala s četnými významnými orchestry, jako např. Vídeňští symfonici, Mnichovská filharmonie, Německý symfonický orchestr Berlín, Státní kapela Berlín, Státní kapela Dresden, Filharmonie Dresden, MDR symfonický orchestr Leipzig, RSO Frankfurt, SWR Baden-Baden Freiburg, WDR Kolín nad Rýnem, Orchestre de la Suisse Romande Geneve, Tonhalleorchester Zürich, Česká filharmonie, Orchestre de Paris, Orchestre National de France, Orchestre Philharmonique de Luxemburg, London Symphony, BBC Symphony, Royal Liverpoll Orchestra, Scottish Chamber Orchestra, Oslo Philharmonic, Tschajkovského symfonický orchestr Moskva, Israel Philharmonic, Cleveland Symphony, Pittsburg Symphony, Orchestre Symphonique de Montreal a NHK Symphony Orchestra Tokyo.
Jako zpěvačka recitálů Dagmar Pecková vystoupila m.j. v Carnegie Hall New York, Wigmore Hall London, v Chátelet Paris, Concertgebouw Amsterdam, Brucknerhaus Linz, v Opéra du Rhin Strasbourg, v Gulbenkian Foundation Lisboa, na Rheingau hudebním festivalu a Pražském jaru a hostovala opakovaně na Edinburgh festivalu.
Jako „artist in residence“ Schleswig-Holštýnského hudebního festivalu 2004 ukázala Dagmar Pecková své celé umělecké spektrum a zpívala operu (Ježibaba v opeře RUSALKA), koncert (Dvořák: STABAT MATER), recitál a uspořádala Mistrovský kurs. Na jaře 2004 zpívala v nové produkci Lišky Bystroušky v San Francisko Opera pod vedením Donalda Runniclese a vystoupila na BBC Proms pod vedením Richarda Hickoxe (Dvořák: Dimitrij).
Na podzim roku 2004 byla ke slyšení ve dvou produkcích v Opéra National de Paris (PELLEAS ET MELISANDE a KÁŤA KABANOVÁ) a zpívala koncerty v Royal Festival Hall London, ve Festivalovém domě Baden - Baden (Berlioziho Nuits d´été) a v Opéra National de Paris pod vedením Georgese Prétra (Wagnerovy Wesendoncklieder), stejně jako recitály v Barceloně, Firenze a Perugii.
Na jaře roku 2005 Dagmar Pecková debutovala jako Herodias v nové produkci Salome ve Sasské státní opeře pod vedením Kenta Nagana a jako Preziosilla v nové produkci Forza del destino v Bavorské státní opeře Mnichov pod vedením Fabia Luisiho. Na jaře roku 2006 hostovala v Paříži v Opera Bastille Paris v inscenaci Rigoletto. V roce 2007 spolupracovala na nové inscenaci Stravinského opery Rake's Progress s režisérem Robertem Lepagem v Brusselu. Tuto roli si zopakovala ještě v Lyonu a Oviedu o rok později.
V sezóně 2008/09 se představila ve scénickém nastudování Johna Neumeiera Mahlerovy 3. Symfonie v pařížské Bastille, ve Straussově Salome v roli Herodias v Kasselu. Po boku Jiřího Bělohlávka a BBC Symphony Orchestra vystoupila s Wagnerovským programem na turné ve Španělsku.
V letech 2010 a 2011 se věnuje téměř výhradně Mahlerovi. Absolvovala koncerty v Sydney a na Novém Zélandu s 8. Symfonii pod taktovkou Vladimira Askenhazyho. Písně o mrtvých dětech s Flanderskou Filharmonii (Philliphe Herewege), se Symfonickým orchestrem Barcelona si zazpívala na turné po Španělsku Písně chlapcova kouzelného rohu a na evropském turné s Residenčním orchestrem Deen Haag pod taktovkou Näme Järviho se představila se stejným programem. Přednesla Altové sólo 2. Mahlerovy symfonie s Hamburskou filharmonií za řízení Simone Young a 3. Mahlerovu symfonii s Vídeňskými symfoniky a Fabiem Luisim, stejně tak i Píseň o zemi v Montpellier s Lawrencem Fosterem a Das Klagende Lied v Düsseldorfu s Martynem Brabinsem.
V sezóně 2011–12 ztvární Brangenu ve Wagnerově Tristanovi a Isoldě v Braunschweigu, Kabanichu v Janáčkově Kátě Kabanové v Teatro Sao Carlo v Lisabonu, s Drážďanskou filharmonií provede Schönbergovi Pisne z Gurre (dir. Lothar Zagroschek) a bude residenčním umělcem Pražských symfoniků v sezóně 2011-12.
Oficiální stránky zde .
Záznam NetHovoru 6.5.2015
* Vážená paní Pecková, vítáme Vás u jubilejního 700. NetHovoru. Přejeme pohodu při setkání s našimi čtenáři. Můžete přiblížit jaký byl Váš den, případně, co Vás ještě čeká? Redakce
Zdravím čtenáře portálu Scena.cz. Těším se na vaše otázky. Dorůžova jsem se vyspala, protože mám za sebou zahájení festivalu Dvořákova Olomouc, a to dvěma koncerty se Štefanem Margitou Začínáme končit. Odpoledne mne čeká schvalovačka dolumentu 13. komnata v ČT.
* Narodila jste se v Chrudimy. Prožila jste tam i dětství? Chrudim je spjatá s loutkami. Nepřišli jsme Vaší volbou zpívat o dobrou loutkoherečku? Leoš, Chrudim
Ne. Určitě ne.
* Album Hříšnice Vám žehnal arcibiskup Dominik Duka. Bylo těžké ho k tomuto přemlouvat? Znáte se s ním osobně? Milan, Praha6
Samozřejmě pana kardinála Duku znám, i když do mého koncertu ne osobně. O to víc mě překvapilo, když mě před čtyřmi lety napsal úžasný dopis k mým 50. narozeninám. Byl to úžasný nápad pana profesora Diddena, který se s ním osobně zná, aby požehnal CD Hříšnice.
* Na album Hříšnice vytvořil Petr Kurečka spolu s Vámi umělecké fotografie. Jak jste se s ním seznámila? Alena
Jak to vždycky bývá, úžasné věci vždycky vznikají z náhody. Na doporučení Vladana Drvoty ze Supraphonu jsme si ho se Štefanem vybrali na společné fotky k našemu turné Začínáme končit. Při tom ale vznikla mimoděk úžasná fotografie na reedici mých starších nahrávek pod názvem Dreams (Sny). Myslím si, že obsah tohoto CD vystihl bravůrně a proto jsem se na něj obrátila, když jsem přemýšlela o fotografické podobě nového CD Hříšnice. Veškeré tři spolupráce do teď jsou fenomenální.
* Na letošním Pražském jaru vystupujete s PKF - Prague Philharmonia, to byla Vaše volba zpívat s tímto prestižním tělesem nebo organizátorů festivalu? Simon, Facebook
Organizátorů festivalu.
* Na titulu alba Hříšnice máte v ruce lebku. To je nějaký tur? Jaký má význam? Radek
Myslím si, že to patří k postavě Kundry, čili do germánsko vikinské mytologie, ačkoli Kundry prochází i počátkem křesťanství, protože se pohybuje v čase, chtěli jsme tím naznačit i určitou pohanskou symboliku (obětiště, totemy...).
* Byla jsem na koncertě k Hříšnicím, zdálo se mi, že první skladbu byl orchestr až příliš hlučný oproti Vám. Byl to úmysl dirigenta? Dana
To je otázka? Nechci sahat orchestru do svědomí.
* Mnohokrát děkuji za příjemný koncert se Štefanem Margitou v Olomouci. Kdy Vás zase spolu uslyšíme?
Vzhledem k tomu, že jsme v Olomouci udělali hned dva koncerty najednou, tak si myslím, že je téma vyčerpané, ale nevylučuji, že bych se tam za dva roky měla vrátit s Hříšnicemi. Více na mém webu www.dagmarpeckova.com.
* Máte ráda před vystoupením klid v šatně, nebo Vám dělá dobře cvrkot kolem Vás? Jana, Ostrava
Pokud možno klid, a nejenom v šatně.
* Můžete si dovolit oponovat dirigentovi? Jiří
Můžu, záleží na tom, zda na mě dá. Koncerty by měly být společným dílem dirigenta, sólisty a orchestru a měli by se vzájemně respektovat. V poslední době je to pro některé spíš kšeft a nehledí na uměleckou kvalitu. Spousta lidí se tím jen živí, což sice neoponuji, ale mělo by se myslet i na naše poslání.
* Vážená paní Pecková, moc a moc Vám děkuji, že navštívíte také naše Vernéřovice. Věřím, že jako rodačka z Chrudimi máte vztah k Východním Čechám. Jezdíte často na Broumovsko? Prozradíte, zda jedete jen na koncert, nebo si třeba vyšlápnete na Hvězdu u Police nad Metují?
I já děkuji za pozvání. V důchodu si zcela jistě vyšlápnu. Tentokrát přijedu do Vernéřovic opravdu jen na otočku. Těším se.
* Na turné k albu Hříšnice s Vámi jezdí Ivana Veberová i Peter Mikuláš?
Ne, bohužel ne. Nezáleží to na mě, je to výběr pořadatelů. Účinkovali na koncertě v Praze a na albu Hříšnice.
* Spolupracovala jste s řadou dirigentů - máte mezi nimi přátele? Aleš
Každý dirigent musí pro nás být přítel, má nás totiž při koncertě totálně v rukách. :-)
* Vzpomínáte si, kdy jste poprvé stála na jevišti? Blanka
Jako profesionálním? To jsem byla poprvé v Plzni v operetě v Divadle Alfa,červen 1981.
* Co Vás vedlo ke studiu zpěvu na pražské konzervatoři? Alena
To kdybych věděla. Myslím, že jsem měla hezký hlas, který ve mně máma pěstovala. Bylo to určitě uvnitř, nevím, co mě k tomu vedlo. Bylo a je to dobře.
* Jak jste Ivanku Veberovou, čerstvou držitelku Ceny Thálie, objevila? Slyšela jste ji před tím osobně, nebo Vám ji někdo doporučil? Tom
Ivanka Veberová je žačkou stejné profesorky paní Antonie Denigrové, která mi jí doporučila.
* Která skladba z Hříšnic Vám nejvíce přirostla k srdci - kladná Máří Magdaléna nebo nějaká z těch horších žen? Martin
Nejvíce mě přirostla Klyteimnestra, tedy jedna z těch nejhorších. :-)
* Jste známa velmi netradičním přístupem k scénickému ztvárnění postav, až možná někdy punkovému. Bylo to od vás spontánní, nebo jste jen plnila režisérovu vizi?
Nejlépe je, když se režisérova vize plní spontánně, to je úspěch zaručený.
* Slyšela jsem, že máte slabost pro dredy. Je to pravda? .)
Ano, ale jako paruku. Jako výrazový prostředek k dosáhnutí vizuální podoby toho, co se vám odehrává ve vnitřních představách.
* Zpíváte raději česky nebo v jiném jazyce? Eva
Zpívám vždy v jazyce originálním, protože to vždy nejlépe odpovídá napsané hudbě.
* Kde vlastně má operní diva domov? Martin
Tam, kde má rodinu.
* Řídíte auto? Aleš
Ano, ráda a rychle, ale v poslední době si raději odpočinu při jízdě vlakem, kde si mohu číst a věnovat se sama sobě.
* Posluchači na koncertech dovedou sólistu vyzdvihnout, ale i rychle zatratit. Jak se s těmito duálními emocemi vyrovnáváte? Boris, Pardubice
Mně se ještě nikdy nestalo, že by mě publikum zatratilo. Mám spíš zkušenosti s tím, že na mě velmi pozitivně působí. Domnívám se, že je to vzájemné.
* Moc se omlouvám, kde se cítíte lépe - v nahrávacím studiu nebo na jevišti, ať už v divadle nebo při koncertním zpívání? Tom
Každé má něco do sebe. Nahrávací studio znamená miniaturní činnost, jeviště vám dovolí větší rozevlátost. Koncert zase větší soustředěnost.
* Máte profil na FB - komunikujete s fanoušky vy osobně nebo máte záskok? Marcela
Jak kdy... Děkuji za přízeň.
* O čem mistrovské kurzy skutečně jsou? Máte pocit, že daný cíl kurzy naplňují? Ladislav
Záleží jaký cíl si vytyčíte a co od kurzu očekáváte. Myslím si, že za dva až tři dny činnosti nemá smysl otevírat technické otázky, spíš se soustřeďuji na správné frázování, výraz a na výrazové naplnění dané skladby.
* Jaká je podle Vá úroveň výuky, co se týká pěvecké techniky v Čechách? D@M
Nechci se omezit pouze na kritizování kolegů, to nikam nevede. Vždycky záleží na vztahu vyučující - žák, jak se pochopí, jak dokáže kantor naložit s talentem a jak si žák dokáže vyložit technické pokyny vyučujícího a záleží na souhře a pochopení obou. Uvědomte si, že ovládáme hudební nástroj v našem těle, a není to zmáčknutí struny, ale musíme fyziognomicky vysvětlit, co se odehrává v našem hrdle. Jak kantor, tak i žák musí mít obrovskou představivost.
* Jezdíte na srazy ze základní školy? Kam jste vůbec chodila do školy? Nebojíte se, že se ta škola bude třeba jednou jmenovat po Vás?
Na srazu jsem snad v životě nebyla. Od první do páté třídy jsem chodila do ZŠ Mikulovice, pak do Chrudimi, tzv. školy Růžovky, pak rok na matematicko-fyzikální gymnázium Josefa Ressela, kde byli velmi rádi, že se mi splnil sen a po roce jsem se dostala na konzervatoř v Praze.
* Kde na světě vás nejvíce bavilo publikum? Pavel od Plzně
V San Francisku, to bylo tak otevřené a milovalo Janáčka. Tam jsem to vůbec nečekala a byla jsem tam miláčkem. Byl to luxusní pocit.
* Nechci být osobní, ale nedá mi to? Jak se život operní divy dá skloubit se soukromým, rodinou apod.? Děkuji. Věra
Musíte organizovat, ale jednoduché to není, stejně tak jako jiných profesí, které se dělají na 100 %.
* Dobré odpoledne, uvidíme Vás v blízké době na obrazovce televize - přenos koncertu nebo v jiném pořadu? Honza
Bude to v již zmiňované 13. komnatě. Včera se vysílala Terra Musica, bude opakovaná. Jinak na internetu je možné sledovat 7 pádů Honzy Dědka z Malostranské besedy.
* Paní Dagmar, pamatujete si, jaký největší trapas jste zažila na jevišti? Lena
V Japonsku mi při představení Carmen, kdy se mě José snaží utopit v kašně, tak mi prdly šaty, a musela jsem se nechat topit pouze ze předu...
* Vzpomínám na dobu, kdy jste zpívala v Hudebním divadle v Karlíně. Vrátila jste se pak během kariéry ještě k muzikálu? Máme ráda muzikály?
Ne, nevrátila. Spíš mě zajímá muzika Kurta Weilla a vidím směr spíš tam. Muzikály mě nezajímají a už vůbec ne ty dnešní.
* Ještě stále se pěvecky udržujete? Zdeněk
No, jejej... !!!
* Jakou roli z ní odehraných považuje za svou osudovou nebo na ni ještě stále čekáte? Lumír
Za svoji osudovou pro mě vidí lidé Carmen, tou jsem vstoupila do všeobecného povědomi. Osobně bych chtěla Kostelničku v Její pastorkyni.
* Kterou roli jste zpívala nejvíckrát? Marcela
Cherubína ve Figarově svatbě jsem dělala v pěti různých nastudování - italsky, německy i česky.
* Prý fotografie k albu Hříšnice vznikaly dvanáct hodin? Je to možné? Ivo
Možné je všechno ... u mě.
* Koncertujete i v létě? Tom
Jak kdy, záleží na nabídkách.
* Co si o bellcantu jako pěvecké technice myslíte, pokud byste ji měla srovnat s technikou, která se v současné době na uměleckých školách učí?
Máte snad pocit, že ji nepoužívám? :-)
* Kterou ze současných operních hvězd obdivujete? Patrik, Brno
Anna Netrebko, která svou technikou i duší ční daleko nade všechny po hudební stránce.
* Vážená paní Pecková, děkujeme za příjemný jubilejní 700. NetHovor, prosíme Vás o závěrečné slovo. Redakce
Děkuji Vám moc za vaše občas i vtipné otázky. Budu se těšit na příště, ale také na setkání s vámi v koncertní síni nebo v divadle.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
listopad 2024
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.