Bertolt Brecht – 110. výročí narození
autor: archiv
Německý dramatik, básník a režisér patří k nejvýznačnějším a nejkontroverznějším osobnostem světového divadla 20. století. Jeho idea epického divadla a zcizovací efekt patří základní výbavě každého divadelníka. Od jeho narození uplynulo právě 110 let.Narodil 10. února 1898 jako Eugen Berthold Friedrich Brecht v bohaté obchodnické rodině v Augsburku. Už od dětství byl samotářem a rebelem. Se svými názory měl problémy už na gymnasiu. V roce 1917 začal studovat filozofii v Mnichově, ale po půl roce přešel na medicínu, která jej zachránila od bojů na frontě a zajistila mu nedobrovolné zaměstnání v lazaretu pro duševně choré. Válka, smrt, samota a zmar – to byly věci, kterými Brecht hluboce pohrdal a protestoval proti nim svými prvními básněmi a dramatickými pokusy. I po válce se sžíravou ironií kritizoval, především vlastní měšťáckou třídu a stylizoval se do role proletáře.
Rebeloval kabaretními songy, kritickými básněmi i naučnými marxistickými kusy. Na začátku 20. let přesídlil do Berlína, kde začal s režisérem Erwinem Piscatorem pracovat na vlastní koncepci experimentálního dramatu (Baal, Bubny v noci). Od roku 1924 byl nejprve dramaturgem Německého divadla, později svobodným spisovatelem a režisérem. V přímém kontrastu s expresionismem začal vyvíjet myšlenku "epického divadlo"(ovlivněného německým lidovým a čínským klasickým divadlem). Brecht chápal zábavu tak, že divadlo předestře před diváka problémy, které jej zaujmou a donutí jej o nich přemýšlet. Jasný program - spojení uměleckého se společenským, vycházejícím z marxismu a představy o nutnosti revoluční proměny světa. V meziválečné obě vzniklo množství modelových her, reflektující s velkou razancí soudobou politiku. Z té doby pochází jeho nejslavnější hra Žebrácká opera, doplněno písněmi K. Weilla, dále Vzestup a pád města Mahagonny, Svatá Johanka z městských jatek ad.. Série didaktických her (Lehrestücke), které měly názorně a poučně vysvětlovat základní politické, společenské a ideologické otázky, vrcholí dramatizací Gorkého Matky, byla uvedena 1932 a osvětluje problémy třídního boje.
Brechtova domácí hvězda začala zapadat se vzestupem Adolfa Hitlera. Levičácký kverulant, hlásící se otevřeně ke komunismu, figuroval přirozeně na předním místě nacistického seznamu lidí určených k likvidaci. Jeho celoživotní partnerka a múza Helene Weigelová (vzali se v roce 1928), která Brechtovi porodila dvě děti a tolerovala jeho četné mimomanželské avantýry, byla navíc židovského původu. V únoru 1933 exilu prchl bez toho, aniž se zastavil ve svém bytě. Dobře udělal - téhož dne do jeho pokojů vtrhla policie. Exilové putování Brechtovy rodiny začala v Praze, se zastávkami ve Vídni, Curychu a Paříži, pak pokračovala v Dánsku, kde dokončil své velké drama Život Galileiho, a Švédsku, místě, kde se zrodila slavná Matka Kuráž a její děti. Na útěku stále psal – do roku 1940 vznikly také hry Dobrý člověk ze Sečuanu, Strach a bída Třetí říše, Zadržitelný vzestup Arthura Uie. V té době se Brecht začal intenzivně věnovat i próze. Z "kočovných" let tak pochází většina jeho krátkých vypointovaných historek o panu Keunerovi, aforismů i úspěšný Krejcarový román. V roce 1941 dospěl Brecht, stále prchající před postupujícími nacisty, konečně přes Finsko a Rusko do USA. Za oceánem se mu ale příliš nedařilo - o politicky angažovaného Němce nebyl valný zájem ani v Hollywoodu. Jeho poslední hrou byl Kavkazský křídový kruh z roku 1945. Brechtova anabáze za mořem skončila neslavně v roce 1947 - výslechem před Výborem pro neamerickou činnost. Vrátil se tedy do Evropy, do východního Berlína, nicméně narozdíl od svých spoluobčanů měl možnost volného pohybu do západního Německa. Jeho spojení s komunistickým režimem NDR bylo výhodné pro obě strany. Brecht získal vlastní divadlo Berliner Ensamble a relativní volnost si pro jistotu pojistil rakouským pasem. Špičky NDR se naopak mohly chlubit, že se prominentní autor usídlil u nich - a nikoli v západním Německu V NDR zůstal Brecht až do svého úmrtí na srdeční infarkt v srpnu 1956. Jeho žena Helena vedla po jeho smrti Berliner Ensemble, zemřela v roce 1971.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolím včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
OPERA/ TANEC
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern celý článek