Lukáš Machalický: Mám rád jasné informace.
autor: Z webu
Mám rád jasné informace, nechci preferovat emoce nad sdělením, chci, aby fungovaly v podprahové rovině. Emoce jsou osobní, zranitelné. Podobný způsob mi vyhovuje, ale zrovna tak mě zajímají postupy jiných autorů.
Myslím, že výtvarné projekty by neměly mít naučný charakter.
MAP navazuje na předchozí instalaci Tetris, která se zabývala jemnými detaily městského prostředí, vztahy mezi nimi. V tomto smyslu se MAP vztahuje k podobné problematice, ale ve větším měřítku. Proces proměny životního prostředí působí velmi nenápadně, ale má sociální důsledky. Původně jsem se zabýval sociálními i ekologickými změnami v Československu. Myslím, že ekologie se nemusí v umění objevovat doslovně, může být v podtextu. Zmínil bych Damiena Hirsta, jeho jemnou ironii.
Mám radost, je to příležitost připravit samostatný projekt, zajímá mě srovnání s dalšími autory. Nová média se vyvíjejí od 70. let 20. století. Myslím, že zpočátku se jejich využití definovalo především technologií. Později, ve videu, konceptuální tvorbě. Zajímavé je spojení výrazné formy s konceptuálními postupy. V 90. letech podobně pracoval Mathew Barney, v České Republice například Jiři Černický, Ján Mančuška. Budoucnost nových médií vidím ve videoinstalaci, webových projektech (skupina ®tmark), možná interaktivitě, zde bych byl opatrnější. Předpokládám i určitou renesanci malby, její propojení s novými médii.
Prostor mě zajímal od začátku, původně jsem chtěl studovat architekturu, na VŠUP jsem byl jeden rok na stáži v konceptuálním ateliéru architektura II. (prof. Eva Jiřičná, doc. Radek Kolařík). Konceptuální architektura mě ovlivnila i ve videu. Snažím se zohlednit prostorový kontext videa. Umím vnímat prostor bez textur, nenechávám se jimi rušit.
Soustředím se spíše na výstavní projekty, dále chci spolupracovat s ostatními autory. Z festivalů elektronického umění mě asi nejvíce zajímá berlínská Transmediale, má kurátorskou koncepci, Berlín je navíc jedním z mých oblíbených měst. Současné české umění své místo ve světě má, důkazem je nedávný úspěch Jakuba Nepraše v Bologni.
Netuším, myslím nejvýše několik měsíců dopředu. Chtěl bych se zabývat volnou tvorbou, uživit se jí je problematické, v podstatě počítám s dvojím zaměstnáním. Umělci, kteří pracují s novými médii, mají v tomto ohledu možná určitou výhodu – zkuste se dnes živit jako konceptualista.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou celý článek
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
OPERA/ TANEC
Choreograf Miroslav Kůra výročí
Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l celý článek