King Is Dead / Král je mrtev
autor: archiv
zvětšit obrázekGalerie Cermak Eisenkraft v prostorách POP-UP galerie domu SmetanaQ připravila již desátou originální výstavu nazvanou King is Dead / Král je mrtev, která představuje tvorbu dánské vizuální umělkyně Kirstine Roepstorff a českého vizuálního umělce Matyáše Chocholy. Dánská zástupkyně na benátském bienále a laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého se zde setkávají, aby představili nová i starší díla, malby, koláže, sochy a instalace vytvářející symbolickou krajinu odstínů temnoty, alegoricky stvořenou pro vyprávění mýtických příběhů a zamyšlenou atmosféru, která je stejně nádherně duchovní jako mocná.
Tvorbu obou autorů spojuje experimentální filozofické pojetí zabývající se tématem lidské existence, reprezentací základních pilířů kulturní a duchovní podstaty mysli uložených v našem podvědomí, které vymezují a předurčují naši schopnost uchopení situace a orientace v okolním prostředí. Vystavená díla vyvolávají vlastní předobrazy, které by měly být divákovi srozumitelné i bez konkrétního kulturního přiřazení.
Samotný název výstavy, tak jako v Shakespearových hrách, odkazuje k pojmu historické pravdy, který podléhá interpretaci a proměňuje se v čase.
Základem tvorby Kirstine Roepstorff je uvědomění si rovnováhy v její rozmanitosti významů – od poruch v mocenských strukturách dnešního světa i v historii až po lidský stav s principy rovnováhy v těle a mysli. Její díla se často skládají z horizontálních čar, jejichž rozdělení odráží různé vrstvy vědomí. Autorka používá estetiku se všudypřítomným citem a tělesným odhodláním, jako vstupem do jemnějších, nehmotnějších aspektů všeho, co nás fyzicky i duševně zasahuje. Kirstine Roepstorff je široce uznávaná pro její koláže s juxtapozicí fragmentů a materiálů jako textilie, mosaz, dřevo a papír, ve kterých se pozornost soustředí na trhliny mezi nimi a nabízení potenciálních možností. Temnota, jako počátek umění, životů a vizí a přechodná a regenerační síla, určuje autorčin umělecký směr, který se obecně zabývá zkoumáním mezer a vzájemných vztahů. V posledních letech Kirstine Roepstorff do své tvorby začlenila i objekty a sochařské prvky převážně z betonu a mosazi.
Sochy a instalace Matyáše Chocholy charakterizují abstraktní formy, většinou trojrozměrné objekty, které kombinují řadu nezvyklých materiálů s každodenními předměty a jako celek utvářejí harmonický chaos. Trashová estetika se snoubí s precizními sklářskými technikami a poezie symbolů současnosti s jejími pradávnými kořeny. Chochola experimentuje s estetikou post internetového umění, které v netradiční, ale promyšlené kombinací šamanismu s pop kulturou 90.let vrací zpět k spirituálnímu odkazu post moderny, kam podle něj patří. Jeho intermediální tvorba je příležitostně doprovázena dalšími prvky – videem nebo performancí. Chochola opětovně zhodnocuje postmoderní zkušenost, konfrontuje archaické a popkulturní obsahy, odkazuje k totemismu i korporátní kultuře. Jeho tvorba se zaměřuje na pozorování obrysů kolektivní paměti, jež se nikdy plně neztotožnila s osvícenskými ideály a nadále zůstává vyživována staršími kulturními vrstvami. Pro Matyáše Chocholu je důležitá svoboda, energie a překračování běžných mantinelů.
Vstup do SmetanaQ je po celou dobu výstavy zdarma.
Výstavu King Is Dead / Král je mrtev můžete navštívit do 26. září 2019.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bouře hra Williama Shakespeara
Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
OPERA/ TANEC
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v celý článek