zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Grand Opening ve Veletržním paláci

Aj Wej-weje - Zákon cesty

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Velkou vernisáží zahájila 16. března Národní galerie jarní výstavní sezónu ve Veletržním paláci.
Příznačné pro výstavní projekty umělců jako Aj Wej-weje, Magdaleny Jetelové, Briana Ena a dalších účastníků nové sezóny je propojení společensko politických témat s uměleckými formami.
Aj Wej-wej tématizuje ve svém díle Zákon cesty - obřím nafukovacím člunu s 258 uprchlíky - osud běženců, který jej dlouhodobě zajímá. Instalace navazuje na projekt Prádelna, v níž využívá tisíce kusů oblečení, bot a dalších materiálu posbíraných v uprchlickém táboře v Řecku. Vedle „Prádelny“ jsou k vidění i jeho starší díla – Had složený z batohů, který připomíná 5000 dětských obětí zemětřesení v Číně v roce 2008 a projekt S květinami, v němž reflektuje své dvouleté domácí vězení.

Aj Wej-wej je také společně s Edmundem de Waalem autorem výstavy Otisky vědění. Řeč keramiky, která dokládá, že keramika tradičně považovaná za uměleckořemeslnou tvorbu, může zprostředkovat poznání shromažďované po tisíce let a že její vývoj je úzce provázán s dějinami umění.
Výstava prací Magdaleny Jetelové pod titulem Dotek doby je koncipována do dvou vizuálně propojených prostorů. Malou dvoranu zaplňuje site specific „Dotek doby“ se simulací vrstevnic a vodních ploch s laserovými paprsky zrcadlící minimalistickou architekturu Veletržního paláce. V přilehlém mezaninu jsou pak vystaveny autorčiny slavné sochařské práce, kresby a fotografie.
V přízemí Veletržního paláce se dále otevírají tři nové kapitoly z cyklu současného umění „Moving Image“, „Poetry Passage“ a Introduing. V prostoru pro pohyblivý obraz se představuje Jan Nálevka a britský hudebník a „otec ambientu“ Briana Eno. „Poetry Passage“ uvádí díla Henri Chopina a Ladislava Nováka a Prezidentský salónek hostí tvorbu absolventky pražské AVU Pavly Dundákové.
Korzo - prostor, který od ulice odděluje jen skleněná stěna, patří představiteli našeho street artu Eposi 257 a jeho projektu Retroflexe. Vztah mezi světlem a lidským tělem zkoumají velkoformátové fotografie ze série Fotosyntéza Keičiho Tahary.
Trvání výstav se společným počátkem 17. března je rozloženo do různých termínů, většina bude pokračovat i přes léto, s výjimkou Aj Wej-weje, jehož dílo bude k vidění až do počátku příštího roku.

20.3.2017 13:03:34 Helena Kozlová | rubrika - Recenze