Skotský Andy Goldsworthy
autor: Česká televize
zvětšit obrázekAndy Goldsworthy (1/2)
Putování se skotským géniem "zemního umění". Dokument získal Hlavní cenu Mezinárodního festivalu San Francisco (2002) a cenu Asociace německých filmových kritiků (2003) za nejlepší nehraný film (V anglickém znění s titulky). Samotný film o umělci se může stát uměleckým dílem. Ve vzácném případě jménem "Andy Goldsworthy" to prokázal dokumentarista a kameraman Thomas Riedelsheimer, když zachytil jedinečnou cestu do "krajin vnitřních a vnějších" s titulním skotským výtvarníkem a legendou land artu. Goldsworthy používá materiál, který nachází v krajině, a vytváří z něho díla pro konkrétní prostor (site-specific). Poslední slovo při tvorbě ponechává zvoleným prvkům, místu a klimatu: konstelace dřeva, listů či ledu ožívají pohybem, podléhají erozi a času.
Německý filmař Thomas Riedelsheimer (1963) putoval s Goldsworthym jeden rok. Snímá Goldswortyho bezprostředně, nechává ho zlehka komentovat jeho snahu pomoci "vidět to, co nikdy dřív, i když to tam po celou dobu bylo, ale byli jsme vůči tomu slepí." Film získal Hlavní cenu Mezinárodního festivalu San Francisco (2002) a cenu Asociace německých filmových kritiků (2003) za nejlepší dokument.. Dokumentarista, kameraman Riedelsheimer, jeden z předních filmařů studia Filmquadrat, natáčí už třiadvacet let. Filozofický portrét Andy Goldsworthy (2001, uvedený úspěšně v kinech v USA, Velké Británii a dalších zemích) byl však průlomem k jeho světovému renomé. Velké uznání si získal i jeho celovečerní portrét neslyšící hráčky na bicí nástroje Evelyn Glennie Touch the Sound (2005). V dalších filmech se dotýká témat buddhismu (Lhasa and the Spirit of Tibet, 1997) nebo setkání se smrtí (Metamorphoses, 1998). Hory nebo lesy jako plátna, malby v ledu, plastiky v písku. Land art je umělecký směr, který zasahuje do krajiny, ale jen na čas. Michael Heizer byl jedním z prvních amerických umělců, kterým se okolo roku 1969 začalo říkat land artists – umělci krajiny nebo země. Heizerovým krédem bylo, aby jeho umělecká díla žila, porušila se a nakonec zanikla ještě za jeho života. I když se zdálo, že je skoro nemožné ohromit něčím novým, jeho myšlenka byla výjimečná. Malíři a sochaři začali opouštět galerie. Přitahovala je samota pouští, bloky ledu v ledovcích, půda i kameny. Uměleckými díly Roberta Smithsona, Dennise Oppenheima, Waltera de Maria nebo Roberta Sculla se staly obrovské jámy vybagrované v údolích, přímé linky vyhrabané v písku pouští, ocelové tyče zasazené v pustinách vzdálených civilizaci nebo za sebou pečlivě seřazené hromady soli. Příroda se pak za nějaký čas sama postarala, aby se její vzhled vrátil do původního stavu. Andy Goldsworthy, skotský tvůrce land artu ("zemního umění", tvůrčí práce v krajině), uskutečnil mezi 7. a 18. červnem 1997 pozoruhodný výtvarný projekt. Z velkých, klínovitě přitesaných kvádrů červeného pískovce postavil v otevřené krajině západní Anglie oblouk zhruba výšky člověka, pěkně pravidelný a díky samosvornosti kamenů ve své klenutosti stabilní. Pak oblouk rozebral, naložil na přívěs, odjel kus dál a postavil znovu na jiném místě. A znovu. Totéž během těch dvanácti dnů uskutečnil na třiadvaceti místech, od prvního k poslednímu vzdušnou čarou bratru 150 km. Místa si vybíral pečlivě, se zřetelem k okolí, nejraději blízko kamenných zídek, které zde od pradávna slouží farmářům jako ohrady pro ovce. Také na polní cestě, na městském chodníku, jednou i v potoku. Třiadvacet artefaktů v krajině – vlastně jeden artefakt ve třiadvaceti následných výskytech. Všechny je vyfotografoval a svůj deníkový záznam i se snímky posléze vydal jako knížku. Ivan M. Havel při čtení Goldsworthyova deníku a prohlížení obrázků konstatoval: "Postupně jako by kamenný oblouk přede mnou ožíval. Zvlášť pak, když se ocitl na polní cestě, neubránil jsem se dojmu, že si po cestě vykračuje nějaká obrovská kamenná píďalka. Dovedu si představit, že sám tvůrce projektu, jak tak se svým obloukem cestuje řadu dní v důvěrném fyzickém i duševním kontaktu, si k němu začne vytvářet silnou citovou vazbu. I ten oblouk se postupně mění: "Z každého místa si cosi odnáší k dalšímu místu," píše o něm Goldsworthy, a "pokaždé si uchovává nějaký vztah k místům, kde byl dříve." Andy Goldsworthy jako tvůrčí materiál využívá trávu, listy, kameny, dřevo, dokonce i sníh. O svých uměleckých dílech rozhoduje v závislosti na ročním období, počasí, typu krajiny a na materiálu, který krajina nabízí. Například obřího zeleného hada vyrobil z ohnutých trav, upevněných trny do půdy. Fotografický záznam této jeho kreace se vzápětí objevil na obalu a v bookletu alba jazzového kytaristy Alberta Huntera.
ČT před více než deseti lety uvedla s Goldsworthym britský dokument Dva podzimy.
Vysílání: 07.1., 23.20 hod., ČT art
Opakování: 09.1., ČT art
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Velkolepá válečná freska
Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac ...celý článek
Výtvarné tipy 21. týden
Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru ...celý článek
Velikáni filmu... Steven Spielberg
Sugarlandský expres
Vraťte nám naše dítě! Americký film režiséra Stevena Spielberga (1974). Hrají: G. Hawno ...celý článek
Příběhy filmových legend
Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p ...celý článek
Českým lvem oceněný dokument
Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo ...celý článek
Strhující drama Anthropoid
Anthropoid
Akce má krycí jméno. Strhující filmové zpracování atentátu na Reinharda Heydricha, provedeného v ...celý článek
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné ...celý článek
Švédské intimní drama Naděje
Naděje
Anja má krásnou rodinu, milujícího partnera i úspěšnou kariéru. Její život roztříští diagnóza rakovi ...celý článek
Filmové tipy 20. týden
Fotograf
Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly světoznámého českého fotografa ...celý článek
Jiřina Bohdalová v hlavní roli
Svatá
Jiřina Bohdalová v hlavní roli strhujícího dramatu o pravdě a lži. Vitální devadesátiletá důchodkyně ...celý článek
Pesimistická vize inspirovaná Orwellovým románem
Brazil
Jak snadné je stát se nepřítelem státu! Pesimistická vize nedaleké budoucnosti, inspirovaná Orwellov ...celý článek
Životopisné drama Hilma
Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama ...celý článek
Literární tipy 21. týden
Kafka (1/6)
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. Premiéra s ...celý článek
Velikáni filmu... François Truffaut
Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu ...celý článek
Al Pacino ve své jediné oscarové roli
Vůně ženy
Poslední pánská jízda ve víru tanga, kvalitního jídla, pití a krásných žen. Al Pacino ve své jedi ...celý článek
Filmové tipy 21. týden
Boj o oheň
Kdo měl oheň, měl i život. Francouzské koprodukční drama (1981). Hrají: E. McGill, R. Perlman, R ...celý článek
Literární tipy 20. týden
Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou celý článek
HUDBA
Cooper přiveze unikátní 3D/AV show
Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek
OPERA/ TANEC
Choreograf Miroslav Kůra výročí
Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l celý článek