Jaroslav Valečka
autor: archiv
zvětšit obrázekGalerie České pojišťovny, Spálená 14, Praha 1, zve na výstavu obrazů Jaroslava Valečky, která potrvá do 25. října 2009.
Dílo autora mladší střední generace, malíře Jaroslava Valečky (1972), patří dnes v rámci české výtvarné scény k renomovaným celkům. S nezaměnitelným fluidem zastupuje tradici české krajinomalby, což je odvážná pozice, kterou ocení především ti, kteří si dobře uvědomují poryvy existence tohoto žánru.
Byl to Jaroslav Valečka, který se naopak ponořil do panoramatické krajiny Sudet, do zimních sněhových explozí, nepřehledných zákoutí lesní divočiny a k okrajům folklorního života, v nichž vyzdvihl vesnickou společnost. Ta je v současném umění dalším netypickým tematickým polem, které však autor dokázal obohatit o chladný pohled na vesničany i své blízké, které portrétuje v Munchovském expresivním duchu.
Ještě během studií na Akademii výtvarných umění v Praze (v ateliéru Jiřího Sopka a Jana Hendrycha) se stal nositelem Ceny Sorosovy nadace (1993), Ceny nadace Herberta von Hayeka (1994), Ceny Hlávkovy nadace (1996), Ceny Foundation de Bourgogne (1997) a postoupil do evropského finále SBC Art Competition (1995). V současné době žije a tvoří v Praze, vystavuje v České republice i v zahraničí, je členem pražské odnože The Stuckists a jeho díla jsou zastoupena v mnoha veřejných i soukromých sbírkách. (Kateřina Tučková)
Jaroslava Valečku lze zařadit mezi současné autory, kteří jsou svou tvorbou přirozeným způsobem napojeni na tradiční výrazové proudy, projevující se napříč dějinami malířství. Hlavní pilíře Valečkovy malířské poetiky – krajina a figura – vykazují prvky symbolického výrazu, archaické formy, ale také snahu o postižení obecnějších psychologických stavů lidského jedince konfrontovaného s vlastní nevysvětlitelnou smrtelností. S tím je spojena vedle volby tradičních námětů jistá expresivní stylizace, která se projevuje v kresebném budování a barevné skladbě obrazu. V přehledu dosavadní autorovy produkce lze zaznamenat vývoj od počáteční takřka nekorigované exprese (po polovině 90. let), přes postupně koncentrovanější obrazová sdělení nabytá obsahy a mýty (přelom 90. let a počátku tisíciletí) až k jakémusi popisu vnějších krajinných a prostorových konstelací, které konkrétně utvářejí, proměňují a modelují mikrosvět lidského jedince a odrážejí se v jeho imaginaci.
Valečka se v krajinách mnohem více zaměřuje na konkrétní děje v atmosféře. Studuje podoby oblačnosti. Tvary mraků plujících po obloze – někde klidné, jinde dynamické až agresivně vyostřené-jakoby kontrastovaly se zemitou neměnností modelovaného krajinného reliéfu (Hory, 2007). Klíčové jsou pro autora přechodné fáze dne a noci-změny světelnosti – stmívání a rozednívání se. V těchto okamžicích je umělcem zpozorován a zaostřen určitý citlivý moment spojený s archetypálním vnímáním světla jako božské tvárné substance (Večer, 2007). Už zažité popisy těchto opakujících se procesů – den se „rodí“, den „odchází“, noc „panuje“ – symbolicky hovoří o přirozené lidské vlastnosti antropomorfizovat přírodu, pojmenovávat ji a tak ji zabydlovat (Půlměsíc, 2006). Valečka tuto tendenci dramatizuje. Klade důraz na nicotnost lidského jedince pod klenbou vysokého nebe, které je jen nedokonalým okem do vesmíru (Děti u lesa, 2007). Činí z člověka hříčku v průsečíku přírodních a kosmických živlů (Márnice, 2007). Někoho, kdo je vydán napospas, musí se o sebe postarat, aby byl nakonec opět stažen z oběhu. Proto ona demonstrativní měřítková asymetrie mezi lidskými jedinci coby titěrnými postavičkami pohlcovanými prostorem a dominantním krajinným rámcem velkoryse modelovaných hor a údolí, skal a strží (Půlnoční pochod, 2007). Tudy vedou strmé cesty, lidmi vyšlapané chodníčky odněkud někam. Tady jsou přítomná tajemná a rituální putování za horizont a návraty zpět. Osamělé poutnictví, které diváka nakonec dovede k domům, statkům, usedlostem, lidským příbytkům. Je možné nahlédnout do rozsvícených oken vyzařujících alespoň z dálky klid a útulnost. Jdeme-li však blíž, zjišťujeme opak. Za okny se odehrávají malá lidská dramata plná strachu (Manželé, 2007), úzkosti, apatie, extáze (Závrať, 2007) i násilí (Krvácení z nosu, 2007). Teče tu krev a ožívají stíny (Výčep, 2006). Ani tady se člověk neschová. Není žádný domov, žádné vysněné ideální místo, které by bylo darováno navždy. Vše je jen naplněná nebo promarněná dočasnost. (Petr Vaňous)
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi
28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek