zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zemřel Luboš Ogoun

Luboš Ogoun

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Český tanečník, choreograf, režisér a pedagog Lubouš Ogoun zemřel po krátké těžké nemoci 14. února 2009. Lubouš Ogoun, narozený 18. února 1924, patří k nejvýznamnějším osobnostem českého tanečního divadla. Absolvent pražské AMU v oboru choreografie (1952) zprvu působil v baletu Národního divadla (ND, 1945-52), poté v armádních souborech a v letech 1957-61 vedl balet v Plzni, kde se začal výrazně projevovat jako choreograf. Hlásil se k S. Machovovi jako k učiteli, jenž ho naučil vytvářet nikoli velkou podívanou, ale divadlo se všemi atributy dramatu. Jeho choreografie měly svůj vyhraněný rukopis a spojení hereckého projevu, zpěvu a tance ho zajímalo nejvíc. Svou tvorbou je úzce spojen především s Brnem, kde působil v letech 1961-64 a 1968-92 jako choreograf (v 60. letech a 1990 jako šéf baletu). V době svého příchodu do Brna patřil Ogoun k protagonistům progresívních tendencí čs. baletu 60. let. Šlo o modernizaci tanečního umění, která rehabilitovala pojmy symbol, náznak, metafora. Pod jeho vedením brněnský balet výrazně narušil prioritu pražského ND.

K nejlepším inscenacím 60. let patří Šostakovičova Leningradská symfonie (1962), Janáčkův Taras Bulba (1963) a Hirošima na konkrétní hudbu Bukového (1963) či Stravinského Svěcení jara (1964). V letech 1964-68 byl ředitelem experimentálního Studia Balet Praha: balety Zázračný mandarin (s hudbou Bartóka) a Hirošima (hudba Bukový). Poté uvolnil prostor P. Šmokovi a vrátil se opět do Brna, kde usiloval o soulad mezi klasickým a moderním baletem. Vytvářel i nové choreografie díla B. Martinů (Šach králi, 1980, Škrtič, 1990), Carla Orffa (Carmina Burana, 1981), uvedl světovou premiéru baletu inspirovaného dílem a životem Boženy Němcové (Paní mezi stíny, 1987, libreto Z. Kaloč). S Brnem se rozloučil v roce 1992 nastudováním Vostřákova baletu Viktorka, díla, které na jeviště poprvé uvedl o 40 let dříve jeho učitel S. Machov. Po celou dobu Ogoun spolupracoval jako choreograf s většinou českých a slovenských divadel i televizí, v níž působil zejména v oblasti hudebních a zábavných pořadů. V letech 1986-90 vyučoval obor choreografie na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě.

16.2.2009 23:02:11 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 19. týden

Věčný Egypt

Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

další články...