zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Sólo pro tři stále nutí k zamyšlení

Sólo pro tři (ND Praha)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Baletní soubor Národního divadla opět reprízoval 18. října 2008 představení Brel-Vysockij-Kryl; Sólo pro tři. Inscenace, pod kterou je podepsán současný šéf baletu ND Petr Zuska, je stále emotivní a diváka nutí k zamyšlení nad základními otázkami lidskosti a lidství.

Námět taneční performance je inspirován písněmi a osudy tří velkých umělců – zpívajících básníků – Jacquese Brela, Vladimíra Vysockého a Karla Kryla. Ti jsou propojeni a zároveň interpretováni jedním tanečníkem, který musí splňovat vysoké nároky na pohybové schopnosti a co nejširší výrazový rejstřík. Především si však musí zachovat svou vlastní identitu. Hodnotit celé představení je značně těžké. Na každého diváka působí jinak a jisté je, že se nedá vyhnout značně subjektivnímu pohledu. Dílo je po dramaturgické stránce důkladně promyšleno, stylem se jednotlivé obrazy přibližují klipům, ve kterých se střídají písně ovlivňující i jednotlivé nálady a dojmy. Někdy je vyjádřen jen „prostý“ tanec, jindy se objevují a opět zanořují drobné uzavřené příběhy (zvláště ve druhé půli). Nechybí ani vtip například v Brelově písni Bonbóny nebo Vysockého Ranní gymnastice, Rozhovoru u televize a Moskva-Oděsa. I tyto písně, které uleví divákově melancholii, však mají v sobě skrytý dvojsmyslný podtext. Jediné, co poněkud odvádí pozornost jsou poněkud delší mluvené vstupy (Frederica Smetana, Lilian Malkina a Taťjana Medvecká) s použitím titulkovacího zařízení. Divák se rozhodně nemůže soustředit zároveň na titulky a tanec. Ten je většinou ilustrativní a i při jeho abstrahování titulky spíše škodí.

Minimalistická scéna (Jan Dušek) i její osvětlení (Petr Zuska, Pavel Kremlík) společně s kostýmy (Lucie Loosová) velmi vhodně dotvářejí celkovou atmosféru díla. Jevišti dominuje krychle-pódium, kde se odehrávají některá sóla, duety i sborové scény a dále všudypřítomná bílá kytara.

V představení nebylo slabých výkonů. Především mu dominovali Michal Štípa společně s Terezou Podařilovou. A to nejen v sólových výstupech, ale i „adagiových“ duetech. Ovšem nezanedbatelnou úlohu sehrál i synchronizovaný sbor ve fyzicky náročných výstupech. Ostatně zde si dovolím i drobnou subjektivní poznámku. Petr Zuska neopomněl při Vysockého písni a alkoholovém opojení aktérů poslat členy sboru „pozvracet“ z rampy diváky v první řadě... výklad je nasnadě. Petru Strnadovi však nezapomenu, jak si ono zvracení na v té chvíli bezmocného recenzenta užíval. Představení pak získalo ještě další rozměr, divákům utajený...

Sólo pro tři se nakonec stává nejen sólem pro Brela, Vysockého a Kryla, ale i choreografa, účinkující a každého diváka v hledišti. Troufám si říci, že v každém totiž něco ze sugestivního představení zůstalo. Vzácně ve všech složkách vyrovnané taneční divadlo rozhodně stojí za opakovanou návštěvu.

Brel-Vysockij-Kryl; Sólo pro tři. Hudba: Jacques Brel, Vladimir Vysockij, Karel Kryl; námět, choreografie a režie: Petr Zuska; scéna: Jan Dušek; kostýmy: Lucie Loosová; světelný design: Petr Zuska, Pavel Kremlík. Psáno z reprízy 18. 10. 2008. Národní divadlo Praha.

17.11.2008 19:11:33 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...