Pucciniho Manon Lescaut bez interpretace
autor: archiv divadla
V Plzni se po delší době dostal k režii Václav Málek, leč nenavázal na významovou interpretaci Prodané nevěsty před šesti lety v Olomouci. Mimo jiné zřejmě proto, že dostal nabídku až poté, co režii Pucciniho opery Manon Lescaut odmítl původně plánovaný Jan Kačer. Učinil tak buď hodně narychlo, nebo mají v Plzni liknavého webmastera, v každém případě ještě čtrnáct dnů po premiéře na webu divadla uváděli původní inscenační tým. O práci nejspíš kvapné však svědčí i to, že Málek operu nijak neinterpretoval, jen sestavil stylizovaně operně realistické obrazy dle dávných vzorů, jimiž příběh prvoplánově ilustroval. Na city, natož nějaké kontexty a konotace nedošlo, nejvíc se režisér spoléhal na originální aranžování prostředí, jenže v této opeře je, myslím, podstatnější vyhrát milostnou a životní tragédii milenců. Jak už to bývá, takové obrazy často zdiskreditují technické lapsy, což se stalo už v předchozí inscenaci Rusalky, tentokrát k nejveselejším nepatřičnostem patřila klec, jejíž dveře musely samy trestankyně neustále nenápadně přivírat, přestože hrály, jak moc by chtěly na svobodu. Jen aktéři této inscenace vědí, jak k tomu všemu došlo.
Nijak nepotěšilo ani hudební nastudování, orchestr Jiří Štrunc nedovedl k patřičné barvitosti a dynamice, hráči chybovali. Maria Haan je sice parádní Manon, radost poslouchat její výrazové zpívání a radost je pohledět na přirozené hraní postavy. Postrádala však partnera, Plamen Pokopiev zpívá part Renata des Grieux na hraně svých současných možností, tóny zmáhá silou a nelze uvěřit, že takovými by okouzlil dámu svého srdce. Mužským postavám jednoznačně vládne Jiří Hájek coby Manonin bratr, pěknou postavu Geronta vytvořil Pavel Horáček, lze přijmout i studenta Edmonta v provedení Zbyňka Brabce.
Suma sumárum jen další řemeslně odvedená inscenace, což už je v plzeňské opeře na pováženou.
Divadlo J. K. Tyla v Plzni – Manon Lescaut, opera o čtyřech dějstvích, nastudováno v jazykovém originále. Dirigent Jiří Štrunc, režie Václav Málek, scéna Martin Víšek, kostýmy Eliška Zapletalová, sbormistr Zdeněk Vimr. Premiéra ve Velkém divadle 27. 1. 2007.
HR 3/ 2007TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Skutečný příběh manželství
Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek