zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Lípa Musica pokračuje s Hanou Blažíkovou a zavítá do Německa

Hana Blažíková, sopranistka a umělecká garantka festivalu

autor: Zdroj press kit festivalu   

zvětšit obrázek

21. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica nabízí týden se dvěma projekty letošní umělecké garantky – sopranistky Hany Blažíkové. Na státní svátek Den české státnosti festival zařadil provedení ukázek z Jistebnického kancionálu, klíčového pramene evropské středověké kultury, v podání ženského vokálního souboru Tiburtina pod vedením Barbory Kabátkové. Tento koncert se uskuteční v kostele sv. Jakuba staršího v České Kamenici. V pátek 30. září zavítá festival letos podruhé do saského příhraničí, a to do kláštera St. Marienthal nedaleko Žitavy, který se stane dějištěm provedení ukázek ze španělské písňové sbírky Cantigas de Santa Maria v podání Hany Blažíkové, Barbory Kabátkové, Margit Übellacker a Martina Nováka. V Sasku festival zůstane i v pondělí 3. října, kdy je na programu tradiční slavnostní koncert na svátek znovusjednocení Německa. V evangelicko-lutheránském kostele ve Waltersdorfu se představí Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory a představí část ze svého objevného projektu – uvedení Händlových Chandos Anthems. Na všechny zmíněné koncerty je možné zajistit si vstupenky ve festivalovém předprodeji či online.

„Pro svůj třetí koncert na festivalu Lípa Musica jsem chtěla vybrat kontrastní repertoár a oslovila jsem Barboru Kabátkovou a spolu s Tiburtina ensemble předneseme skladby z Jistebnického kancionálu. Tiburtina se věnuje převážně hudbě středověku – gregoriánskému chorálu nebo středověké polyfonii a je to tedy jiná poloha, než v jakém jsem se představila doposud – v repertoáru vrcholného baroka a romantickém písňovém programu. Tento program je také velmi specifický v tom, že zazní chorál ve staročeštině a myslím si, že to do této hudby přináší nový pohled a je to taková možnost se trochu vcítit do mysli tehdejšího člověka,“ uvádí k projektu Hana Blažíková, sopranistka a umělecká garantka festivalu.
„Projekt představuje pouze zlomek toho, co můžeme v prameni nalézt. Rozhodla jsem se pro výběr témat, jako jsou Velikonoce, vzkříšení a téma Božího těla, které je pro husitskou liturgii velmi podstatné,“ doplňuje autorka projektu Barbora Kabátková, umělecká vedoucí Tiburtina ensemble.

Svatováclavský koncert v České Kamenici tedy nabídne další z vokálních poloh nejen v případě účinkování koncertní garantky, ale i v rámci celkového dramaturgického zaměření festivalu, jemuž v letošním roce vévodí oslava krás lidského hlasu a představení zpěvu jako zrcadla lidské duše. Po setkání s husitským chorálem zpívaným ve staročeštině se Hana Blažíková v St. Marienthalu představí symbolicky jako interpretka španělských duchovních písní věnovaných zázrakům vykonaných Pannou Marií z nejrozsáhlejší sbírky svého druhu v celé Evropě.

,,Pro svůj poslední koncert jsem vybrala velmi osobní repertoár, a to Cantigas de Santa Maria. Je to sbírka, která vznikla na dvoře krále Kastilie a Leonu na konci 13. století a zahrnuje asi čtyři sta písní. Ty písně jsou překrásné. Já jsem se s nimi poprvé seznámila někdy v patnácti letech a úplně jsem se do nich zamilovala. A když jsem začala hrát na harfu, tak to byl můj cíl – umět doprovodit sama sebe, když zpívám Cantigas de Santa Maria. A teď se mi to konečně poštěstilo a připravila jsem spolu s Barborou Kabátkovou tento koncertní repertoár. Cantigas de Santa Maria mají úplně unikátní zvukovost, protože hudba tehdejšího Španělska byla nejen hudbou ovlivněnou francouzskými trubadúry, evropským gregoriánským chorálem, ale mísily se tam i vlivy arabské, protože těsně před tím byla reconquista – křesťané dobyli zpátky Iberský poloostrov. A nesmíme zapomínat, že i na dvoře Alfonse X. bylo několik židovských hudebníků, takže jde o velmi pestrou hudbu. Tento program má velmi komorní obsazení, vystoupím já a Barbora Kabátková jako zpěvačky a hráčky na harfy a s námi potom Margit Übellacker na dulce melos, což j takový středověký cimbál či psalterium a perkusista Martin Novák,“ doplňuje Hana Blažíková.

V pondělí 3. 10. Lípa Musica zavítá do tradiční saské lokality v obci Waltersdorf, kde se uskuteční slavnostní koncert u příležitosti německého státního svátku. Pro tento večer je připraven dramaturgický bonbonek v podobě částečného provedení výjimečného souboru komorních kantát Georga Friedricha Händela, které neprávem stojí ve stínu skladatelových pozdějších populárních děl. Výběr tří částí z Chandos Anthems uvede Ensemble Inégal, a to v rámci kompletního představení tohoto díla na několika českých i zahraničních festivalech. Sólových pěveckých partů se ujmou Gabriela Eibenová, Lenka Cafourková Ďuricová, Tobias Hunger a Jiří Miroslav Procházk. Nastudování bude řídit Adam Viktora, umělecký vedoucí souboru.
„Je to naprosto úchvatná hudba plná geniálních myšlenek, kde Händel uvádí v život kompletní paletu svých skladatelských schopností, a připadá mi neakceptovatelné tvářit se, že ta hudba neexistuje. Také je mi nepříjemná představa členství ve velkém zástupu interpretů parazitujících neustálým omíláním na řekněme 10 jeho nejpopulárnějších dílech. Händel napsal Chandos Anthems ve svém vrcholném období pro bohoslužby v nově budované skvostné rezidenci Cannons významného britského aristokrata Jamese Brydgese, barona, později vévodu Chandose. Jedná se o díla s pozoruhodným a nezvyklým obsazením, jež můžeme z části najít v jiné podobě v Händelových pozdějších skladbách, a paradoxně vznikla ještě před dostavbou zmíněného paláce. Na rozdíl od něho, jenž byl po pouhých 17 letech zbořen, se z nich můžeme těšit dodnes. Abych to ale uvedl úplně na pravou míru, musím přiznat, že mě oslovila všechna Händelova méně známá díla. Stejně jako méně známá díla Bachova, Vivaldiho, Zelenkova atd. V méně známé a také úplně neznámé hudbě těchto a dalších stovek skladatelů je ukryt poklad, jehož velikost si ani neumíme představit. A pořadatel s posluchačem, kteří si vzájemně notují při uvádění několika stále se opakujících kasaštyků zůstávají o podíl na tomto pokladu ochuzeni a okradeni. Vážím si proto Martina Prokeše a festivalu Lípa Musica, že pořádání koncertů se pro ně stalo posláním k obohacení návštěvníků a posluchačů a nikoliv jen, jak by řekl Don Quijote de la Mancha, „pro zalíbení davu“, uvádí k tomuto projektu Adam Viktora.

Zbývající vstupenky na všechny koncert jsou v prodeji ve festivalové pokladně v České Lípě, online na www.lipamusica.cz a v doprodeji budou i na místě před koncertem.

Změna obsazení koncertu Belcanto – 13. 10. v Teplicích

Koncert s názvem Belcanto, který se uskuteční 13. 10. v sále Konzervatoře Teplice provází další změna. Místo původně ohlášeného Ondřeje Koplíka se tenorové úlohy ujme Daniel Matoušek, který zazářil po boku sopranistky Kateřiny Kněžíkové na letošním zahajovacím galakoncertu. Místo avizovaných ukázek z opery Lucie di Lammermoor zazní předehra a vokální čísla z Verdiho Rigoletta. Změna programu je vyhrazena, zakoupené vstupenky zůstávají v platnosti. Doprodej vstupenek je k dispozici ve festivalové pokladně a online na webu festivalu.

Daniel Matoušek pochází z Ústí nad Labem. Je absolventem mistrovských kurzů „EMA masterclass“ (Evropské hudební akademie) pod vedením dirigenta Wolfganga Scheidta a mistrovských kurzů Carangelo Belcanto Academy v italském městečku Cornuda. Studijně spolupracoval s tenoristou Janem Vacíkem, s tenoristou Antoniem Carangelem a Jarmilou Chaloupkovou. V roce 2013 zpíval své první studentské představení na Univerzitě Britské Kolumbie v Janáčkových Příhodách Lišky Bystroušky, role Komár/Rechtor, jako jediný Čech v obsazení. V témže roce debutoval v Divadle J. K. Tyla v Plzni jako Tamino v Mozartově Kouzelné flétně a v následujícím roce měl svůj debut v Národním divadle v Praze v Příhodách lišky Bystroušky v inscenaci Ondřeje Havelky. V roce 2018 hostoval jako Tamino v Severočeském divadle Ústí nad Labem, poté v Zápisníku zmizelého Leoše Janáčka v DJKT v Plzni, dále debutoval v open air produkci Rusalky společnosti RUN OPERUN na Festivalu Povaleč 2018 a v koncertním provedení Mozartovy opery Così fan tutte a spolupracoval na masterclass s Evou Randovou pod vedením Norberta Baxy (Evropská hudební akademie). V muzikálové produkci Fantoma opery v GoJa Music Hall ztváril roli Ubalda Piangiho.
V Divadle F. X. Šaldy v Liberci hostoval v inscenaci francouzské režisérky Constance Larrieu v roli Dona Ramirav Rossiniho Popelce. V roce 2019 debutoval v Národním divadle v Praze v Prokofjevově Lásce ke třem pomerančům, hostoval v Opernhaus Magdeburg jako Tamino, zúčastnil se festivalu iSING v Číně, kde byl vybrán z 2500 zpěváků z celého světa a se světovými dirigenty a korepetitory připravil dvě představení, šest koncertů a dvě televizní natáčení. V sezóně 2019/20 hostoval v Moravském divadle Olomouc v Hervého operetě Mamʼzelle Nitouche v roli Fernanda de Champlatreux, v Bizetově opeře Lovci perel jako Nadir, v Planquettově operetě Cornevillské zvonky a v Beethovenově opeře Fidelio jako Jaquino. V sezoně 2020/21 vystoupil v Národním divadle v Brně v inscenaci Osud Roberta Carsena, na koncertních podiích v Orffových Carmina Burana či ve světové premiéře kantáty Záhořovo lože Juraje Filase, natočené pro Českou televizi a Český rozhlas. Dále vystoupil v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích v Mozartově opeře Così fan tutte a jako Lindoro v Rossiniho komické opeře Italka v Alžíru v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Za roli Nadira v Bizetově opeře Lovci perel na prknech Moravského divadla Olomouc získal širší nominaci Ceny Thálie za rok 2019.

Skupina ČEZ novým partnerem Lípa Musica

Novým partnerem festivalu v kategorii Stříbrné listy se stala Skupina ČEZ. Ta patří mezi nejvýznamnější ekonomické subjekty v České republice a působí dále v zemích západní, střední a jihovýchodní Evropy. Hlavni předmět podnikání tvoří výroba, distribuce, obchod a prodej v oblasti elektřiny a tepla; obchod a prodej v oblasti zemního plynu; poskytování komplexních energetických služeb ze sektoru nové energetiky a těžba uhlí. Skupina ČEZ je jednou z deseti největších energetik v Evropě, má více než 3,5 milionů zákazníků a zhruba 28 tisíc zaměstnanců. Během své existence odvedla z dividend svým akcionářům 343 miliard korun. Z toho českému státu více než 230 miliard korun a další desítky miliard korun na srážkové dani z dividend. Skupina ČEZ je partnerem celé řady projektů, mezi které se s potěšením zařadil i MHF Lípa Musica.

„Rád bych přivítal do naší partnerské sekce společnost ČEZ, která se stává Stříbrným listem Lípy Musicy. Velice si vážíme důvěry této významné společnosti a věříme, že naše spolupráce bude oboustranně naplňující a přinese z hlediska dlouhodobého rozvoje kulturní mapy Severních Čech prostor pro stabilitu a rozvoj kulturní společnosti našeho regionu,“ říká k partnerství Martin Prokeš, ředitel festivalu.

26.9.2022 16:09:59 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 48 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Okupace (DBz)

Články v rubrice - Festivaly

Janáček Brno má za sebou další úspěšný ročník

Orchestr Velšské národní opery a Adam Plachetka

V Brně se opět podařilo něco zcela mimořádného – mezinárodně vysoce hodnocený festival Janáček Brno přin ...celý článek



Časopis 48 - sekce

DIVADLO

Východočeské divadlo se rozzáří oranžovou

Budova Východočeského divadla

Východočeské divadlo Pardubice se se svým zřizovatelem, kterým je statutární město Pardubice, rozhodlo podpoři celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

PnVČ s VČD pořádají výstavu Samet v divadle

Demonstrace před divadlem (Foto: Evžen Báchor, archiv PnVČ)

Východočeské divadlo Pardubice navázalo spolupráci s Pamětí národa Východní Čechy, jejíž výsledkem je výstava celý článek

další články...