zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Koncertní představení Piano Babylon

Piano Babylon

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Virtuosové Beata Hlavenková a Michal Nejtek v dialogu dvou klavírních křídel narušovaných výtvarnými zásahy Petra Nikla. To je nové koncertní představení Piano Babylon, které uvede v premiéře 21. července pražské divadlo Archa. Divák bude mít možnost v reálném čase sledovat hudební nápady vznikající z nahodilosti. Tu určí samovolné hroucení výtvarných objektů, jež bude na plochu klavírních strun instalovat Nikl.

„Nejedná se o duel pianistů, o to, kdo si lépe poradí s podnětnými překážkami. Jedná se o hudbu v celé své dynamické škále. Doufám, že to bude vždy svátek vzájemnosti a dorozumění, i když jazyky se budou jevit jako zmatené. Jde nám o ryzí okamžitou hru, při které mozek ve snaze o hudební kompozici nepředchází, ale kdy ruce se nechávají unášet nečekanými impulsy,“ popisuje scénograf a performer Piana Babylon Petr Nikl.
Podoba představení krystalizovala zhruba deset let, během nichž výtvarník několikrát zkoušel obdobnou performanci s klavírem, na který stavěl balanční věže z lehkých materiálů. „Nejsem však pianista, takže se vždy jednalo o absurdně destruktivní grotesku s kakofonně preparovaným zvukem,“ popisuje genezi představení Nikl, jenž na podzim loňského roku tento princip hry navrhl použít i pro vyhlašování cen za architekturu.

Později se společně s ředitelem a dramaturgem divadla Archa Ondřejem Hrabem rozhodli do projektu přizvat hudebníky. Zajímalo je, jak bude jejich hudba, ovlivněná hroucenými stavebními prvky, znít. „S Beatou Hlavenkovou a Michalem Nejtkem jsme se domluvili na koncertním představení, při kterém by improvizovaně komponovali hudbu podle partitur, určovaných samovolně hroucenými komponenty, zasypávajícími plochu klavírních strun. V této hře působím vlastně jako obraceč not, budoucí barvu a zvuk strun pozměňuji pomocí různých materiálů,“ vysvětluje Nikl.
Už během zkoušení představení jej překvapila vážnost vyznění okamžitě zkomponovaných skladeb. „Vnímal jsem křehkost, poukazující k dnešnímu i minulému času, vždy novou, konstruktivní hru, vznikající z předešlé destrukce,“ uzavírá.

19.7.2021 13:07:09 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Koncerty

Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy

Erik Bosgraaf

Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út ...celý článek


Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu

Lukáš Vondráček

Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. ...celý článek


Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky

Leonard Slatkin

Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Mefisto nepřestává dodnes fascinovat

Robert Mikluš a Alžbeta Ferencová (Mefisto)

Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...