zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Koncertní představení Piano Babylon

Piano Babylon

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Virtuosové Beata Hlavenková a Michal Nejtek v dialogu dvou klavírních křídel narušovaných výtvarnými zásahy Petra Nikla. To je nové koncertní představení Piano Babylon, které uvede v premiéře 21. července pražské divadlo Archa. Divák bude mít možnost v reálném čase sledovat hudební nápady vznikající z nahodilosti. Tu určí samovolné hroucení výtvarných objektů, jež bude na plochu klavírních strun instalovat Nikl.

„Nejedná se o duel pianistů, o to, kdo si lépe poradí s podnětnými překážkami. Jedná se o hudbu v celé své dynamické škále. Doufám, že to bude vždy svátek vzájemnosti a dorozumění, i když jazyky se budou jevit jako zmatené. Jde nám o ryzí okamžitou hru, při které mozek ve snaze o hudební kompozici nepředchází, ale kdy ruce se nechávají unášet nečekanými impulsy,“ popisuje scénograf a performer Piana Babylon Petr Nikl.
Podoba představení krystalizovala zhruba deset let, během nichž výtvarník několikrát zkoušel obdobnou performanci s klavírem, na který stavěl balanční věže z lehkých materiálů. „Nejsem však pianista, takže se vždy jednalo o absurdně destruktivní grotesku s kakofonně preparovaným zvukem,“ popisuje genezi představení Nikl, jenž na podzim loňského roku tento princip hry navrhl použít i pro vyhlašování cen za architekturu.

Později se společně s ředitelem a dramaturgem divadla Archa Ondřejem Hrabem rozhodli do projektu přizvat hudebníky. Zajímalo je, jak bude jejich hudba, ovlivněná hroucenými stavebními prvky, znít. „S Beatou Hlavenkovou a Michalem Nejtkem jsme se domluvili na koncertním představení, při kterém by improvizovaně komponovali hudbu podle partitur, určovaných samovolně hroucenými komponenty, zasypávajícími plochu klavírních strun. V této hře působím vlastně jako obraceč not, budoucí barvu a zvuk strun pozměňuji pomocí různých materiálů,“ vysvětluje Nikl.
Už během zkoušení představení jej překvapila vážnost vyznění okamžitě zkomponovaných skladeb. „Vnímal jsem křehkost, poukazující k dnešnímu i minulému času, vždy novou, konstruktivní hru, vznikající z předešlé destrukce,“ uzavírá.

19.7.2021 13:07:09 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 40 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Rádio Kašpar

Články v rubrice - Koncerty

Hudba vlámských mistrů zahájí Barokní podvečery

Cappella Mariana

Vokální soubor Cappella Mariana připravil na 10. října od 19.30 hod. dramaturgicky jedinečný koncert v působiv ...celý článek


Cyklus Stará hudba zahájí Bach pro osm rukou

Cyklus Stará

Johann Sebastian Bach zahájí komorní cyklus Stará hudba Pražských symfoniků. Čtyři cembalisty doprovodí soubor ...celý článek


Nová sezóna Hybatelů rezonance

Nikol Bóková (Foto: Jan Vala)

Cyklus klavírních recitálů Hybatelé rezonance chystá v nové sezoně opět čtveřici mimořádných koncertů v působi ...celý článek


Roman Patočka bude hvězdou koncertů FOK s Ionem Marinem

Roman Patočka

Houslový virtuóz Roman Patočka bude hlavní hvězdou koncertů Pražských symfoniků pod taktovkou dirigenta Iona M ...celý článek



Časopis 40 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Gérard Depardieu

Gérard Depardieu (Rasputin)

Rasputin
Gérard Depardieu jako osudový muž carské rodiny Mikuláše II. Francouzsko-ruské historické drama (2 celý článek

další články...