zvláštní poděkování
Volný.cz

Vivaldiho barokní opera na námět z české mytologie

Florea Theatrum - Phasma Dionysiacum Pragense - Letní scéna

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Dne 19. července 2019 ve 21:00 hod proběhne na letní scéně Hudební a taneční fakulty AMU v Praze představení barokní opery Praga nascente da Libussa e Primislao (O založení prahy Libuší a Přemyslem) z roku 1734. Autorem libreta Antonio Denzi, který využil hudbu slavného Antonia Vivaldiho.
Představení je jedním z hlavních bodů programu letošního festivalového cyklu Musica Florea – Bohemia 2019. Unikátní součástí projektu je scéna tvořená převozným barokním divadlem Florea Theatrum, na němž Musica Florea provozuje přestavení již od roku 2014. Hudební, režijní i taneční nastudování vychází z pravidel poučené interpretace a je určeno jak hudebníkům pro inspiraci, tak široké veřejnosti.

Opera Praga nascente da Libussa e Primislao zazněla v Praze poprvé v roce 1734, kdy ji v tehdejším Sporckově divadle uvedl impresário a také autor libreta Antonio Denzi. Jeho divadlo stálo v té době na prahu bankrotu a český námět měl od místního publika získat kýžené finance. Libreto zahrnuje postavy z mytologie (Libuše, Přemysl, Vlasta, Šárka, Ctirad) a dvě komické figury (zdánlivě hluchoněmého pážete-špiona Lesbína a Přemyslovu služku Dievíru). Vedle známých námětů, jako je stavba Prahy, Libušina věštba, vyslání koně za Přemyslem nebo dívčí válka samozřejmě nechybí zápletky, intriky a další prvky barokního hudebního dramatu.
Antonio Vivaldi není originálním autorem hudby k této opeře. Na rozdíl od Denziho libreta (nachází se v knihovně Národního muzea) se totiž hudba nedochovala. Víme ale, že Praga nascente bylo tehdy zcela obvyklé pasticcio, tedy opera vytvořená z již existujících árií různých skladatelů, včetně právě Antonia Vivaldiho, jehož hudbu Denzi běžně využíval a byl s ním v kontaktu. Denzi a Vivaldi se poznali v roce 1716 v benátském divadle San Moisé a poté, co Denzi přesídlil do Prahy, stal se Vivaldi jeho dodavatelem hudby. V Praze tak zněly celé Vivaldiho opery (dokonce i v premiéře, např. Argippo, Doriclea nebo Alvilda regina de Goti), ale i jejich části zakomponované právě do pasticcií.
Novodobou hudební rekonstrukci tohoto díla na čistě Vivaldiho hudbu vytvořil nyní Eduardo García Salas po rozsáhlém výzkumu Vivaldiho árií a konzultacích s předními odborníky. V představení se objeví i baletní prvek, a to tanec Českých Amazonek v choreografii Andrey Miltnerové, která je současně režisérkou inscenace. Hudbu se svým orchestrem nastudoval Marek Štryncl, dirigent a umělecký šéf orchestru Musica Florea.

www.musicaflorea.cz

15.7.2019 12:07:39 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 34 - rubriky

Archiv čísel

reklama

The Met: Live in HD

Časopis 34 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 35. týden

Květa Fialová

Květa Fialová pohledem Zuzany Zemanové
Portrét významné české herečky, která by se dnes dožila 90 let (2002 celý článek

další články...

HUDBA

Music Infinity uvítá Mary Lattimore a Julii Kent

Mary Lattimore (Foto: Rachael Pony)

Dvě osobité ženské instrumentalistky vystoupí 4. září 2019 od 19:30 hod v Paláci Akropolis. Harfistka Mary Lat celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Literární tipy 35. týden

Záhada hlavolamu

Záhada hlavolamu (9/9)
Dobrodružství Rychlých šípů v tajemných Stínadlech se uzavírá. Legendární seriál na celý článek

další články...