Období hudební historie: Romantismus
Období hudební historie: Romantismus (1/2)
Styl, který se stal obrazem vyhraněného individualismu a oslnivé virtuozity. Hovoří T. Hampson, T. Quasthoff, Ch. Gonzales, M. A. Hamelin, K. Wecker, B. Schrammek a další. Režie Dag Freyer (Premiéra). Slavná období klasické hudby – 400 let evropské historie: baroko, klasicismus, romantismus, moderní hudba – každou epochu charakterizuje svébytný zvuk. Vydáme se s diváky na toulky hudební historií a společně s hvězdami klasické hudby budeme objevovat, jak geniální skladatelé a velké myšlenky, války a revoluce, vášeň a národní hrdost proměňovali hudební jazyk.
Romantismus, dlouho považovaný za výlučně uměleckou epochu, dodnes zrcadlí naši touhu po romantickém rozpoložení duše. Vykvetl na konci 18. století z něžného literárního poupátka. Modrý květ je od časů básníka Novalise nejznámějším romantickým symbolem touhy – po přírodě, svobodě, vědění, zkušenosti a poezii. Je sice uměleckým směrem 19. století, ale typ romantického hrdiny je věčný. Je rozpolcen mezi emocí a střízlivým úsudkem, nostalgií a neustále se zrychlujícím životním tempem, mezi nacionalismem a kosmopolitismem. V čem tkví podstata romantismu? Když čtete teoretiky tehdejší doby – Wackenrodera, Tiecka, E. T. A. Hoffmanna, neustále se v jejich spisech opakuje jedna zásadní myšlenka, a sice že hudba je největší ze všech umění. Kvintesence romantického myšlení je nejlépe vyjádřeno v Schubertově písni An die Musik (Na hudbu), ve které se jednoznačně říká: "Výsostné umění, podařilo se ti přenést mě do jiného světa, přestože jsem stále zakotven v tomto životě."
Vysílání: 02.12., 22.05 hod., ČT art
Opakování: 04.12., ČT art., 07.12., ČT art
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Super Diva – Síla osudu
Super Diva – Síla osudu (11/13)
Operní diva Catarina Molderová se zamýšlí nad původem Verdiho tragick ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
Na prkna MdB se vrátí oratorium Bastard
„Autorská dvojice Merta-Moša je u nás jediná schopná konkurovat zahraničním dílům“, psalo se v roc celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběh mafiána Tommasa Buscetty
První zrádce
Když promluvil, Cosa Nostra prohrála. Realistické vylíčení příběhu mafiána Tommasa Buscetty, j celý článek