Opera na Pražském jaru 2004
autor: Z webu
Na programu mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro se pravidelně objevují rovněž divadelní představení. Tentokrát jich bylo možné zhlédnout celkem osm. Státní opera Praha se představila s nedávno premiérovanými inscenacemi Bizetovy Carmen (hudební nastudování: Claire Levacher, režie: Zdeněk Troška) a Dvořákova Dimitrije (hudební nastudování: František Preisler, režie: Michael Tarant).
Národní divadlo v Praze uvedlo Mozartova Dona Giovanniho a dále Dvořákovy opery Vanda (toto dílo se v ND dočkalo v květnu letošního roku hudebního i scénického vzkříšení německým dirigentem Gerdem Albrechtem a režisérem Vladimírem Darjaninem) a Čert a Káča (tato inscenace slovenského režiséra Mariána Chudovského, jejíž obnovená premiéra se uskutečnila v září loňského roku, patří již od roku 1990 ke stálicím operního repertoáru naší první scény). Vedle těchto děl nabídlo ND ještě po jednom představení Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy (s výborným výkonem tenoristy Jana Vacíka v titulní roli) a Její pastorkyňa, a rovněž Smolkovu hokejovou „operu“ Nagano.
Bývá zvykem, že v „pražskojarních“ představeních mimořádně hostují vedle nejlepších domácích sólistů také pěvci světového věhlasu. Tentokrát byly do Prahy pozvány mj. dvě legendární pěvkyně – britská mezzosopranistka Ann Murray a německá sopranistka Anja Silja. Murray zpívala Donnu Elvíru v Mozartově Donnu Giovannim (22. a v rámci Pražského jara 24. ) a Silja Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni (27. a v rámci Pražského jara 29. 5.). Obě umělkyně, ačkoliv kdysi patřily ve svých oborech k nejlepším, jsou již bohužel za zenitem a víceméně končí svou dlouholetou operní kariéru. V Praze předvedly kreace, které by na nejprestižnějších světových operních scénách již asi jen ztěží obstály, nicméně v případě obou lze hovořit (alespoň po výrazové stránce) jako o vysoce profesionálních výkonech. Silja navíc mohla opravdu zazářit vedle místy trochu pěvecky nevýrazné Heleny Kaupové (Jenůfa), v mnoha ohledech problematického Štefana Margity (Laca) a představitelsky poněkud matného Aleše Brisceina (Števa). Její hostování rovněž zapříčinilo, že bylo hlediště ND při obou představeních (to přažskojarní bylo zároveň derniérou inscenace) při Janáčkově Jenůfě opět po dlouhé době důstojně zaplněno.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté
V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu ...celý článek
Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol
Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť ...celý článek
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č celý článek
HUDBA
Cooper přiveze unikátní 3D/AV show
Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 21. týden
Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek