zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Derniéra Evžena Oněgina

Ve čtvrtek 12. května 2004 se ve Velkém divadle J. K. Tyla v Plzni rozloučila se svými diváky po téměř třiceti úspěšných představeních inscenace Čajkovského Evžena Oněgina. Toto slavné dílo ruského romantického repertoáru zde před dvěma lety připravil režisér Jan Štych ml. ve spolupráci se scénografem Janem Duškem a kostýmní výtvarnicí Ivanou Brádkovou.
Ze Štychovy původně pozoruhodné scénické kompozice zbylo při poslední repríze pouhé torzo. Jednotliví pěvci (sólisté i sbor) přestali dodržovat režisérovy pokyny, čímž zásadním způsobem narušili do detailu promyšlenou koncepci celé inscenace. Téměř všichni účinkující pak o sebe v některých scénách (např. ples u Lariných) „zakopávali“ a následně působili zmateně, bezradně. V příliš dobrém světle se tentokrát nepředvedl ani orchestr pod vedením Jiřího Šrunce. Rozvleklá tempa, nepřesná souhra jednotlivých nástrojových sekcí a místy ohlušující intenzita zvuku víceméně zabránily alespoň možnému hudebnímu zážitku z Čajkovského „Lyrických scén“.

Ze standardního obsazení jednotlivých rolí nejvíce zaujala mezzosopranistka Veronika Hajnová jako pěvecky i herecky suverénní Olga (tato velmi nadějná umělkyně se již v Plzni představila mj. jako okouzlující Dalila a v současné době zde připravuje Dvořákovu Káču). Jako Taťána vystoupila Valentina Čavdarová, jež, ačkoliv disponuje krásně zabarveným lyrickým sopránem, bohužel nemá pro tuto roli potřebné fyzické předpoklady. V roli Oněgina se představil barytonista Jiří Rajniš. Nikoho nenechal svým místy (patrně) záměrně unylým hereckým projevem na pochybách, že je to právě on, kdo v představení hraje „zbytečného člověka“. Lenský patří k ukázkovým rolím tenoristy Zbyňka Brabce, jednoho z nejoblíbenějších pěvců současného plzeňského operního souboru. Pan Brabec se ale tentokrát bohužel potýkal s drobnou indispozicí, která mu víceméně zabránila adekvátní pěvecké podání této divácky vděčné role. Basista Jevhen Šokalo s přehledem zazpíval slavnou árii knížete Gremina (v představení vytvořil rovněž postavu Zareckého).V rolích statkářky Lariny a chůvy Filipjevny se s úspěchem představily Eva Klečková a hostující Libuše Márová.

Na představení bylo částečně znát, jako by si jeho aktéři říkali něco ve smyslu, že „odehrají ještě poslední reprízu a poté konečně s Oněginem končí“. Inscenace opravdu skončila, což je, myslím, velká škoda, protože Evžen Oněgin byl jedinou ruskou operou (navíc uváděnou v originále) na současném repertoáru DJKT. Na scéně, kde podobné opery mají své místo a určitě by si zasloužili další zájem inscenátorů i diváků.

26.5.2004 00:05:32 Daniel Jäger | rubrika - Zákulisí/ Klípky

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Zemřela herečka Simona Postlerová

Simona Postlerová (Zdroj: Divadlo na Vinohradech)

“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala celý článek

další články...

HUDBA

Slavný muzikál Vlasy

Vlasy

Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Pesimistická vize inspirovaná Orwellovým románem

Brazil

Brazil
Jak snadné je stát se nepřítelem státu! Pesimistická vize nedaleké budoucnosti, inspirovaná Orwellov celý článek

další články...