Romantický balet Giselle v Národním divadle
autor: archiv divadla
Balet Národního divadla uvedl v premiéře klasický romantický balet Adolpha Charlese Adama Giselle. Choreografie a režie byla svěřena anglickému choreografovi Christopheru Hampsonovi. Výpravu realizoval Bruce French. Za dirigentským pultem stál Tomáš Hála. V titulní roli se alternují Tereza Podařilová, Zuzana Susová, Nikola Márová a Keiko Sakamoto. Dále tančí Michal Štípa, Alexander Katsapov a Jiří Kodym a další.
Skladatel A. Ch. Adam dokázal, že kvalitní hudba může baletní inscenaci „pozvednout“. Toto si asi stále mladí choreografové neuvědomují. Pokud nejsou dostatečně hudebně vzděláni, měli by se poradit s hudebníky.
Choreografie nepřinesla nic nového, naopak. Mimování v baletu „se již dávno nenosí“. Když si musí tanečníci mimicky „vysvětlovat“, že mají žízeň, srdcebol, malé děťátko atd., působí to opravdu archaicky.
Jako Giselle okouzlila Zuzana Susová svou grácií v gestech, suverénně zvládnutou technikou klasického tance, s kterou svými „glissady“ doskakovala jako do mechu. Její vláčné paže citlivě reagovaly na jemné záchvěvy hudby až do konečku prstů. Přestože výborně zvládá dramatické role (Kateřina ve Zkrocení zlé ženy, Lucrezie v baletu Lucrezia Borgia), je asi jejímu naturelu bližší romantická hudba, kde může nejlépe projevit svou muzikálnost a lyričnost.
Odpovídajícím partnerem jí byl Alexander Katsapov. Ten na první premiéře 1. dubna 2004 jako první „cizinec“ dostal cenu pro nejlepšího tanečníka v oboru klasický balet za rok 2003. Vystudoval Ruskou baletní akademii a od sezóny 1997 je sólistou baletu ND.
Královna vil byla sice výrazná v gestech, ale její grand jeté měly tvrdý dopad (ne měkké demi plié) a vždy ji rozkolísaly. Velmi dobrý a působivý v charakterním projevu byl Lubor Kvaček, kterého známe z mnoha jeho dramaticky výstižných rolí v jiných tanečních inscenacích.
První premiéra tohoto baletu se konala v Paříži 28. 6. 1841. Námět zpracovali Jean Coralli a Théophil Gautier podle povídky Heinricha Heineho. První Giselle byla významná tanečnice té doby Carlotta Grisi a Lucien Petipa jako Albert. Giselle se stala nejúspěšnějším a nejoblíbenějším baletem tohoto období a v hlavních rolích se vystřídaly všechny nejznámější primabaleriny jako Maria Taglioni, Fanny Cerito, Fanny Elssler, později Anna Pavlova, Tamara Karsavina, Alicia Markova, Margot Fonteyn a jiné.
I tento balet se dá udělat „nově“ a s vtipem, jak jsme měli možnost vidět u Matse Ekka. Stačí „jen“ nadání, inteligence, muzikálnost, tanečnost a samozřejmě smysl pro vtip a nesmírné nadšení pro tanec.
Časopis 21 - rubriky
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
Cena Evalda Schorma zná své finalisty
Cenu Evalda Schorma uděluje agentura DILIA každoročně studentům divadelních škol za původní hru, dramatizaci n celý článek
HUDBA
V Praze naživo zazní hity kapely Fleetwood Mac
Fanoušci americko-anglické rockové formace Fleetwood Mac si budou moci své oblíbené hity znovu vychutnat naživ celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Steven Spielberg
Sugarlandský expres
Vraťte nám naše dítě! Americký film režiséra Stevena Spielberga (1974). Hrají: G. Hawno celý článek