zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Šostakovičův balet Světlý pramen v kině

Ruslan Skvortsov a Maria Alexandrova (Zdroj: Damir Yusupov)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V neděli 6. listopadu v 15:45 hod čeká diváky Přenosů do kin lahůdka sezóny – původně zakázaný Šostakovičův balet Světlý pramen, revidovaného géniem Alexeje Ratmanského. Komediální balet parodující úsilí tehdejší společnosti o „lepší zítřky“ obsahuje hudební reference k tangu či charlestonu.

„Díky Ratmanského ostrovtipu se celé divadlo otřásá salvami smíchu.“
S. Kaufman, The Washington Post

Poslední Šostakovičův balet Světlý pramen (1935) se hned od počátku těšil ohromné oblibě u publika. Zato Stalinovi se nelíbil vůbec. Šostakovičovy skladby byly zakázány, libretista Adrian Pjotrovskij byl poslán do gulagu a choreograf Fjodor Lopuchov nemohl dál tvořit. Komediální balet tak upadl v zapomnění, až v roce 2003 se geniální mladý ruský choreograf rozhodl oprášit staré libreto a dát mu v něco svobodnějším světě nový život. Balet má triviální komediální děj, odehrávající se na ruském kolchozu. Ideální námět pro parodii socialistického realismu a kolektivního úsilí dělníků o lepší zítřky - styl humoru, pro který má český divák obzvláště velké pochopení. Šostakovič ukryl do partitury mnoho „prohnilých západních formalistických“ hudebních referencí jako tango, polka nebo charleston. Původní choreografie Fjodora Lopuchova se nedochovala, Alexej Ratmanskij tak na originální libreto a hudbu vytvořil novou.
V hlavních rolích uvidíme heroické hvězdy Bolšoje v novém - komediálním světle: éterickou Světlanu Luňkinu, mužného Ruslana Skvorcova, rafinovaně ženskou Marii Alexandrovou a Michala Lobukina.

Světová senzace, kterou choreografie Světlého pramenu způsobila, katapultovala mladého rusko-amerického choreografa Alexeje Ratmanského (1968) do křesla ředitele Bolšoj baletu (2004 – 2008). Světlý pramen mu rovněž vysloužil cenu kritiků National Dance Award (2006). Alexej Ratmanskij v sobě spojuje dokonalou znalost tradice ruského baletu se západní zkušeností. Je držitelem baletního oskara – Benois de la Danse (2005) za choreografii Anny Kareniny. Získal rovněž nejvyšší uměleckou cenu v Rusku - Zlatou masku (2007) za choregrafii Jeu de Cartes pro Bolšoj balet. V současnosti je hlavním choreografem ABT – American Ballet Theatre v New Yorku. Seznam KIN na leznete na www.prenosydokin.cz.

3.11.2016 18:11:27 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla

Barbora Coufalová a Sebastiano Mazzia  (Julie a Romeo)

Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek


Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni

Český hrdina

Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek


Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek


Coco Chanel jako přehlídka módy i života

Coco Chanel

Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...