zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zdenek Troška vstoupí do operních vod

Mgr. Jaroslav Vocelka

autor: Petr Schier  

Státní opera Praha vstupuje do své 117. sezóny (11. v novodobé historii). Po Verdiho festivalu uvede 18. září 2003 premiéru Tiefland/ Nížina německého skladatele Eugena d\\\'Alberta. Režijí byl pověřen Heinz Lukas-Kindermann. Výpravu realizoval Daniel Dvořák. V sólových partech se představí jako Sebastiano Richard Haan; Tommaso - Manfred Klein; Marta - Maida Hundeling; Pedro - Peter Svensson); Pepa - Dagmar Vaňkátová a další.
Dále budou uvedeny tituly - Hector Berlioz Blažena a Beneš (premiéra 11. prosince 2003), Georges Bizet Carmen (premiéra: 11. března 2004) a Antonín Dvořák Dimitrij (premiéra 29. dubna 2004). Z baletu Giuseppe Verdi / Sergej Onsoff Dáma s kaméliemi / La Traviata choreografa Libora Vaculíka.

K dramaturgickému plánu se pro 1. kulturní portál Scena.cz vyjádřil intendant Státní opery Praha Mgr. Jaroslav Vocelka.

  • Jak byste charakterizoval repertoár Státní opery Praha – jako klasický, který jde divákovi na ruku?
    Toto bych v žádném případě neřekl. Divák je samozřejmě na prvém místě, ale rovněž ctíme kvalitu. Pokud uvedeme v sezóně čtyři operní tituly a jeden baletní, tak tři z nich by se měly udržet na repertoáru, jeden může být experimentální nebo jakási třešinka. Jako příklad bych uvedl Carmen. Titul, který může být právem považovaný za magnet pro diváka. V současné době je stávající inscenační tvar zastaralý, proto jsme ke spolupráci přizvali Zdenka Trošku. Doufám, že Carmen dá filmový střih a divák naši snahu o nový pohled dostatečně ocení.
  • Hovoříte pouze o jednom baletním titulu, i když jeviště SOPu poskytuje pro balet nejlepší podmínky.
    Máte pravdu. Jeviště je vhodné zejména pro velké balety. Musíme si uvědomit, že nový baletní soubor se teprve tvoří a doplňuje o další sólisty. Kromě velkého baletu budeme uvádět další projekty Pražského komorního baletu.
  • Sestavování dramaturgického plánu necháváte plně na šéfech nebo máte poslední slovo?
    Nenechávám to jen na dramaturgii či uměleckém šéfovi. Osobně zasahuji do dramaturgie často. Umělečtí šéfové ale i dramaturgové mají své oblíbené opery, žánry nebo období. Ovšem všichni musíme více vycházet z potřeb operního domu. konzultuji se všemi zainteresovanými. Nemám ani právo veta. Před odjezdem do Japonska budeme zpracovávat výhled do roku 2007.
  • Co čeká diváky v příštích pěti sezónách?
    Zatím se na listopad příštího roku plánuje Piková dáma od Čajkovského. Uvažujeme o Manon od Julese Masseneta. Výběr oper je nepřeberný. Nemůžeme mnoho experimentovat.
  • V Praze vedle Státní opery působí i druhý operní dům – Národní divadlo. Uvažujete o nějaké kooperaci?
    Společně jsme plánovali Wagnerovu tetralogii Prsten Nibelungův. Z tohoto sešlo. Projekt zůstal v plánech Národního divadla. Jinak vzájemně využíváme umělce a sólisty.
  • V případě Národního divadla a Státní opery Praha zlí jazykové tvrdí, že SOP je jakousi pobočkou ND. Co vy na to?
    To bych v žádném případě neřekl. Troufám si tvrdit, že jsme měli úspěšnější sezónu. Máme jinou koncepci a dramaturgii. Diametrálně se lišíme, zejména v dlouhodobém výhledu. Nechci ND ani hodnotit ani kritizovat.
  • Na co byste nás osobně pozval? Který titul je Vám nejbližší?
    Pozvánka platí samozřejmě na všechny tituly. Nejvíce se těším na Dimitrije Antonína Dvořáka. Tento titul uvádíme u příležitosti Roku české hudby. Režírovat ho bude Michael Tarant, který si libuje ve velkých projektech.
  • 10.9.2003 09:09:11 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Ivan Hlas – 70

    Ivan Hlas – Pramínek času

    Ivan Hlas – Pramínek času
    Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

    The Dark Side Of The Moon Competition

    Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

    další články...