Vivaldi Bach Händel – Concertos and sonatas
autor: archiv
zvětšit obrázekFagot byl v době baroka vnímán jako extravagantní nástroj a onen náboj zvláštnosti si podržel až dodnes. Jedním z předních hráčů mladší generace, kteří na něj u nás hrají, je fagotista Václav Vonášek. Spolu s pardubickým souborem Barocco sempre giovane natočil svoji sólovou desku, v níž se vrátil právě do onoho „extravagantně“ okouzlujícího období baroka. Vedle dvou fagotových koncertů Antonia Vivaldiho, jehož soubor čtyřiceti sólových koncertů pro tento nástroj je mimořádný, jsou zde zachyceny tři transkripce, z nichž první dvě vytvořil sám sólista. Jedná se o Sonátu E dur pro flétnu a basso continuo Johanna Sebastiana Bacha, Árii „Dopo notte“ z opery Ariodante, HWV 33 Georga Friedricha Händela a Sonáty a moll pro sólovou flétnu Carla Philippa Emanuela Bacha.
Náročné skladby Vonášek hraje s naprostou technickou suverenitou i výtečným muzikantským nábojem. Jeho prstová technika i artikulace jsou velmi lehké a i ta nejtěžší místa znějí velmi uvolněně a vzdušně. Jeho tón je velmi plný a barevný a dobrá intonace se zdá být zcela samozřejmou. Pohybuje se v široké škále dynamických i výrazových odstínů a každé skladbě dává jasnou interpretační koncepci, která ji nechává dobře vyznít, včetně zmiňovaných transkripcí. Celek pak dotváří půvabná ornamentika. Komorní soubor Barocco sempre giovane, který se zabývá barokní hudbou na moderní nástroje, je sólistovi skutečně dobrou oporou. Je znát, že ansámbl spolu hraje již dlouho a je precizně sehraný. Instrumentalisté celek dotvářejí výtečně jak ve skladbách s plnou smyčcovou sazbou (Vivaldi, Händel), tak i v Bachově sonátě s continuem. Celkové interpretaci souboru také velmi prospělo, že smyčce nyní hrají barokním způsobem jen s minimem vibrata. To, že se nejedná o jejich „domovský“ styl interpretace, prozradí pozornému posluchači jen drobnosti v některých volných větách koncertů. V první řadě je však tato nahrávka vynikající vizitkou fagotisty Václava Vonáška.
SUPRAPHON SU 4124-2
VIVALDI BACH HÄNDEL – CONCERTOS AND SONATAS
Antonio Vivaldi: Koncerty pro fagot a moll, RV 497, a B dur „La notte“, RV 501; Johann Sebastian Bach: Sonáta A dur (transkripce Václav Vonášek); Georg Friedrich Händel: Árie „Dopo notte“ z opery Ariodante, HWV 33 (transkripce V. Vonášek); Carl Philipp Emanuel Bach: Sonáta d moll (transkripce Mordechai Rechtman)
Václav Vonášek – fagot, Barocco sempre giovane
Nahráno 25. a 26. 6. 2011 v Rytířském sále zámku v Pardubicích, hudební režie Jiří Gemrot, mistr zvuku Jan Lžičař; vydáno 2013.
Celkový čas 47:00. Zdroj Hudební rozhledy 07/14 - Lukáš Vytlačil.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album
Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Trochu buřtový, trochu medový večer
Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu celý článek
HUDBA
Květnové koncerty ArtCafé představí směsici žánrů
Nejbližší koncerty ArtCafé nabídnou v Broumově během května vystoupení českých i zahraničních muzikantů. Jako celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Al Pacino ve své jediné oscarové roli
Vůně ženy
Poslední pánská jízda ve víru tanga, kvalitního jídla, pití a krásných žen. Al Pacino ve své jedi celý článek