zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Vilém Přibyl – Český recitál

Přebal CD Vilém Přibyl – Český recitál

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Tenoristovi Vilému Přibylovi nevyměřil osud dlouhou tvůrčí dráhu, zajistil mu však trvalé místo v dějinách české opery druhé poloviny 20. století. Na profesionální pouť Přibyl vstoupil až jako čtyřiatřicetiletý, ale jeho start byl raketový. Během několika sezon se stal nejen sólistou opery Státního divadla v Brně, ale také stálým hostem pražského Národního divadla, londýnské Královské opery Covent Garden a Deutsche Oper v Berlíně a umělcem zvaným k pohostinským vystoupením po celé Evropě, Severní Americe i Japonsku. Byl vskutku pěvcem evropské úrovně. Zvládal stejně úspěšně obor dramatický a hrdinný jako lyrický, zpíval klasický repertoár český i světový, a nevyhýbal se ani moderně.

Jeho hlas máme naštěstí zachován v nahrávkách, ale pokud jde o domácí tvorbu, Přibylův výkon v řadě hlavních tenorových partů, jako je Jeník, Lukáš, Dimitrij či Princ v Rusalce, kompletně zachycen není. Proto je chvályhodné, že když se vydavatelství Radioservis rozhodlo vydat v rámci řady historických portrétů také recitál Viléma Přibyla, sáhlo do rozhlasových archivů právě po ukázkách z těchto rolí. Logicky k nim přiřadilo ještě Dalibora a Ctirada, a to ne ze supraphonských kompletů z konce 70. let (Dalibor 1979, Šárka 1978), ale rovněž z jednotlivých rozhlasových záznamů staršího data (Dalibor 1968, Šárka 1971).
Dalibor a Ctirad jsou připomenuti jen jednou árií, naopak Jeník a Dimitrij každý čtyřmi ukázkami. Jsou tu prakticky všechna jejich hlavní čísla, takže se dá hovořit o průřezu rolí. Zvlášť výrazné je to u Dimitrije, jehož nahrávka vychází z významného Štychova nastudování v Janáčkově opeře v Brně v roce 1972. Kromě obou Dimitrijových duetů s Xenií nechybí na CD ani jeho nejznámější árie („Z divokého žití víru“) a klíčový vypjatý dialog s Marinou, která mu vmete do tváře pravdu o jeho samozvanectví. Kromě výsostného pěveckého podání tak máme možnost obdivovat Přibylovu výrazovou proměnlivost v různorodých situacích. Ta je příznačná i pro recitál jako celek. S heroismem Dalibora nebo Ctirada kontrastuje podmanivá lyričnost Ladislavovy písně ze Dvou vdov anebo dvou scén Prince z Rusalky (přičemž je zajímavé, jak se v Přibylově podání mění ve výstupu z 2. dějství i Princovo chování vůči Rusalce a vůči Cizí kněžně). Také smetanovské „chasníky“ nepojímá Přibyl stejně. Ve srovnání s jeho Jeníkem z Prodané nevěsty působí Lukáš z Hubičky v árii a duetu s Tomšem ze 2. dějství dramatičtěji. Do obou však Přibyl vkládá tolik vroucnosti, že Jeníkova „Krásenka“ a Lukášova „A Vendulka“ nám zní v uších ještě dlouho.
Recitál nám v duetech připomene Přibylovy partnery a partnerky z brněnské opery, sopranistky Gitu Abrahamovou (Marina, Cizí kněžna), Jarmilu Krátkou (Mařenka) a Jindru Pokornou (Xenie), basistu Josefa Klána (Vodník) a basbarytonistu Rudolfa Asmuse (Kecal, Tomeš), jehož účast je tu asi nejzajímavější. V roce 1981, kdy s Přibylem natočil v brněnském rozhlasovém studiu oba duety, byl už přes dvacet let sólistou Komické opery v Berlíně a v republice nezpíval. Nahrávka je tedy vzácnou připomínkou Asmusova působení v Brně a posléze v Národním divadle v Praze. Jeho Kecal i jeho Tomeš tu vynikají zvláštní přesvědčivostí, Tomeš je měkčí, Kecal jedná vemlouvavě. V Asmusově podání vlastně nezpívá s Jeníkem duet, nýbrž s ním vede dialog (a Přibyl na to citlivě reaguje). Navíc Kecalův basový part je tu obsazen lehkým basbarytonem. Důvěrně známá scéna tak náhle září v novém světle.
RADIOSERVIS CR0685-2
VILÉM PŘIBYL – ČESKÝ RECITÁL
Bedřich Smetana: Dalibor (árie Dalibora z 1. dějství „Slyšels to, příteli“), Dvě vdovy (árie Ladislava z 2. dějství), Prodaná nevěsta (duet Mařenky a Jeníka z 1. dějství „Věrné milování“, duet Jeníka a Kecala z 2. dějství, árie Jeníka z 2. a 3. dějství), Hubička (árie Lukáše a duet Lukáše a Tomše z 2. dějství), Antonín Dvořák: Dimitrij (árie Dimitrije z 2. dějství, duet Xenie a Dimitrije z 2. dějství, duet Mariny a Dimitrije ze 3. dějství, duet Xenie a Dimitrije ze 4. dějství), Rusalka (finále 1. dějství, scéna Prince, Rusalky a Cizí kněžny z 2. dějství „Již týden dlíš mi po boku“), Zdeněk Fibich: Šárka (árie Ctirada ze 3. dějství)
Spoluúčinkují Gita Abrahámová, Jarmila Krátká, Jindra Pokorná, Rudolf Asmus, Josef Klán – zpěv, Orchestr opery Státního divadla v Brně, Ženský sbor opery Státního divadla v Brně, dirigenti František Jílek, Václav Nosek a Jan Štych.
Archivní nahrávky Československého rozhlasu v Brně z let 1968 až 1982. Editor Jan Králík, digitální remastering Miroslav Mareš, 2014. Celkový čas 78:19
Zdroj Hudební rozhledy 07/14 Jaroslav Someš

14.7.2014 14:07:19 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek

další články...

HUDBA

J. Bernardt představí v Praze novou desku

J. Bernardt

Belgický zpěvák, skladatel, hudebník, producent, inženýr, programátor, člen alternativní rockové kapely Baltha celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy filmových legend

Bruce Willis

Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek

další články...