zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Balet Spartakus v kině

Balet Spartakus

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Výrazy jako monumentální, grandiózní, heroický přicházejí na mysl při sledování prvního letošního přenosu do kin z Velkého divadla v Moskvě - baletu Spartakus.
Příběh vůdce povstání gladiátorů Spartaka jako symbolu vzpoury lidu proti utlačovatelům vyzdvihla z proudu římské historie Velká francouzská revoluce. V 19. století napsal italský spisovatel Raffaello Giovagnolli román o Spartakovi, který byl překládán do různých jazyků a v roce 1936 se objevil také v ruštině. Skladatel Aram Chačaturjan jej poté zpracoval hudebně jako balet. Dokončen byl v roce 1954 a premiéra s nepříliš zvláštním ohlasem proběhla v roce 1956 v Leningradě.

V roce 1968 připravil v Moskvě novou produkci choreograf Jurij Grigorovič. Tato verze byla tak úspěšná, že se hraje ve Velkém divadle dodnes, i když jí přirozeně každá nová generace tanečníků vtiskla něco osobitého.
Na tuto moskevskou inscenaci zavzpomínala o přestávce při vstupu do zákulisí Světlana Aberkhaeva (představitelka Aeginy, kurtizány a milenky římského vojevůdce Krassa v roce 1968), která přisoudila její kvalitu také Grigorovičově přístupu k tanečníkům. Grigorovič vycházel z fyzického založení a osobnosti interpretů - nebylo např. dobře možné, aby si Spartakus vyměnil roli s Crassem. Grigorovič umožnil interpretům hledat v improvizaci vlastní výraz a teprve pak zvolil ten nejvhodnější způsob.
Balet Spartakus pojednává osud římského hrdiny se silou antické tragédie a podobně jako ona je podřízen přísnému organizačnímu řádu. Je rozčleněn do tří dějství po čtyřech obrazech, na konec je zařazeno Rekviem.
První dějství má nelehký úkol - uvést do příběhu - vysvětlit, jak se stali Spartakus (Michail Lobukin) a jeho žena Frygie (Anna Nikulina) otroky a kde se vzaly pohnutky ke vzpouře. Je přeplněno davovými scénami s vojáky a zotročenými zajatci, které přes mohutný dojem mohu být až příliš zdlouhavé a nepřehledné.
V prvním aktu se také představují původci dramatického konfliktu Spartakus a jeho protivník římský velitel Crassus (Vladislav Lantratov). Ač oba se stejnou explozivitou a dynamismem svými obřími skoky a expresivními gesty naprosto zaplňují plochu Velkého divadla, Spartakus, jehož emocionální rozsah je mnohem širší, má svou energii pod kontrolou a dokáže ji proměnit v něžnost a lyriku, zatímco prvoplánově špatný Crassus, karikatura (státní) moci, je zmítán svými zlými vášněmi ve výrazu tváře a celého těla.
Jejich ženskými protějšky jsou Spartakova žena Frygie, po celou dobu spíše nenápadná a v jeho stínu, až teprve v Rekviem po Spartakově smrti zazáří ve velkolepé scéně smutku.
Mnohem výraznější je postava kurtizány a Crassovy milenky Aeginy. Její představitelka Světlana Zacharova se z křehké éterické bytosti, jak ji známe z Bajadéry nebo pražské Giselle, změnila ve vypočítavou, vášnivou, smyslnou krasavici v choreograficky originálně propracovaných strhujících pasážích ve druhém a třetím dějství. Ona je tím elementem, který rozruší soudržnost Spartakových stoupenců a rozhodne, kam se nakloní vážky vítězství a porážky.
Děj postupuje jak to vyžaduje Chačaturjanova hudba v rytmu střídání sborových výstupů a sólových monologů, jeho dramatičnost umocňuje také kontrast mezi převážně maskulinním duchem ztělesněným Spartakem, Crassem a sbory a ženským prvkem v lyrické umírněné poloze Frygie nebo v jejím protipólu - erotičnosti a sebevědomí Aeginy.
Přes některé počáteční úspěchy a vítězství nad Crassem, je Spartakus nakonec poražen a Crassus se mstí za svou pohanu.
Ve dvanáctém závěrečném obraze dosahuje představení dramatického vrcholu nejen v choreografii ale i vizuálním ztvárněním (Simon Virsaladze). Spartakovo tělo je probodeno a na oštěpech vyzdviženo nad dav římských vojáků v podobenství ukřižování.
Stejně působivými jsou nářek Spartakovy ženy a poslední scéna s gladiátory nesoucími mrtvé Spartakovo tělo, nad nímž se tyčí do výše se zdviženými pažemi Frygie, žádající bohy, aby zachovali věčnou Spartakovu památku. I když zde nezasahuje deux ex machina jako u řeckého dramatu, má scéna podobný očistný dopad.
Vysoké idee boje utlačovaných za svobodu našli v baletu Spartakus vyjádření v heroických fyzických výkonech a monumentálních inscenačních prostředcích. Jako "původní domácí produkt" svérázného žánru - mužského klasického baletu - se Spartakus stal emblémem a vizitkou Velkého divadla v Moskvě a v jeho kontextu má stále svou účinnost. Za jiných okolností by grandióznost představení mohla být přijímána i s jistými výhradami.

4.11.2013 09:11:36 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...