zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zpráva pro akademii, Bertram a Mescalinda

Repro programu Scena.cz

  

Zpráva pro Akademii Jana Klusáka měla svou světovou premiéru 6.12.1997 v Divadle Kolowrat. Současným obnovením této inscenace spolu se světovou premiérou Bertrama a Mescalindy vzniká jedinečný autorský večer komorních oper jednoho z nejvýraznějších současných českých skladatelů - Jana Klusáka. Toto spojení zároveň ukazuje dvě polohy skladatelovy tvorby - vážnou (v případě zpracování Kafkovy povídky), i když ve formě neoexpresionistické grotesky a hravě recesivní, jako je virtuózní operně hudební koláž opery-pasticcia Bertram a Mescalinda. Volba inscenačních prostředků důsledně sleduje sdělení obou děl. Spojnicí zde zůstává vedle osoby skladatele i nosný a inspirující kontrast dvou možný přístupů k podobě komorní opery dneška.
Jan Klusák uvedl na tiskové konferenci, že má rád smích z řad publika. V premiéře se o tom budeme moci přesvědčit 28. listopadu 2002 od 19.00 h v Divadle Kolowrat. V režii Jiřího Nekvasila a pod dirigentským vedením Přemysla Charváta vystoupí mimo jiné Roman Janál, Jaroslav Březina, Jaroslava Maxová a Simona Assione.

Zpráva pro akademii
Polidštěný šimpanz Červený Petr vypráví, za pomoci retrospektivy a epizodních postav, příběh svého uvěznění, postupného ochočování a přejímání lidských mravů.
Ve zprávě pro členy akademie dospěje až k líčení svého současného postavení varietního umělce, který má vlastního impresária, renomé a polo-ochočenou opičí družku.

Bertram a Mescalinda
Rytíř Bertram vydal se kdysi, puzen metafyzickým hladem po absolutnu, do světa hledat pravdu. Jeho věrná manželka Mescalinda jej chtěla doprovázet, on však nechtěl o něčem takovém ani slyšet, byl toho názoru, že žena a absolutní pravda se nesnášejí. Mescalinda proto následovala svého manžela přestrojena za poustevníka Onufria, aby jej mohla – aniž on ji poznal – nenápadně ochraňovat. A sledovat.
Mescalinda se dává zděšenému Bertramovi poznat a vše mu vysvětluje. Běduje nad jeho nevěrností. Jako deus ex machina se zjevuje Krakonoš a oznamuje, že se rozhodl odměnit Mescalindinu věrnost: daruje rytířovi očarované housle. Hra na ně ochrání jejich majitele před každým pokušením. Kdykoliv by snad byl Bertram v nebezpečí porušit manželskou věrnost, stačí, když na housle zahraje úryvek z Mozartova houslového koncertu A-dur (K. 219) a svod k hříchu bude zažehnán. Nedostatek hudebního nadání nevadí, stačí dobrá vůle, výkon může být i jen přibližný. Mescalinda se tedy nemusí nadále o manžela strachovat, i když její domácí štěstí bude vykoupeno občasným týráním jejího hudebního sluchu. Inu, nic není zadarmo a každá láska si musí své trápení přestát.
Když Krakonoš vidí, že dobrosrdečný rytíř lituje intrikánů, nechá je obživnout a – aby již nemohli lidem škodit – zařazuje je mezi své trpaslíky. Nakonec jsou tedy všichni spokojeni. Jen Mescalinda trochu žehrá, že to mohl Krakonoš se svými houslemi vyřešit dokonaleji.

27.11.2002 JoMe | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Bouře hra Williama Shakespeara

Bouře

Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek

další články...

HUDBA

Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...