Klec pro dva slavíky
Dramaturgickou vazbou programu tohoto kompaktního disku je přátelský vztah učitele a žáka. Kompakt začíná dvouvětou Violoncellovou sonátou Luboše Sluky, psanou za studií na AMU. Ušlechtilá, výrazně melodická hudba s dramatičtější druhou větou a za-jímavým závěrem, vycházející z české moderny poválečných let, nezapře vliv autorova učitele, ale zaznamenáme tu i stopy janáčkovské vášnivosti. I Řídkého Sonáta č. 1 e moll pro violoncello a klavír má obdobné okolnosti vzniku. Byla psána ještě v kompoziční třídě Josefa Suka. Její faktura je o poznání složitější s nesnadným partem klavíru. Slukova skladba D S C H, věnovaná památce D. Šostakoviče, patří k nejznámějším a nej-úspěš-nějším autorovým partiturám; vytvořená původně pro basklarinet a klavír, razila si po léta cestu světem v obou podobách.
Kryptogram, který je podkladem kompozice a který leckdy vede k me-chanicky konvenčnímu opakování, je tu rozvíjen nevšedním způsobem, zaručujícím potřebné napětí během celé skladby. Hudební drob-nost, kterou Sluka nazval Klec pro dva slavíky a po které je kompakt pojmenován, má výrazně impresionistický charakter a přináší hudbu s posmutněle vyklenutým melodickým obloukem. Meditativní a spíše zádumčivý hudební proud provází i první ze Slukových Dvou skladeb pro violoncello a klavír, zatímco druhá věta s proměnlivým metrem a poměrně rozsáhlou kadencí skladbu výrazně oživuje. Milým a vtipným zakončením disku je Slukův cyklus Na paměť Jaroslava Ježka. Dobový kolorit je tu navozen synkopovým efektem, melodickými postupy v kvartách, bluesovými intonacemi i různými glissandy a odhalují další sympatickou tvář Slukovy tvorby. Zatímco na předchozích pěti skladbách exceluje umění violoncellisty Jiřího Hoška, znamenitého jak v kan-ti-léně, tak i v technicky vypjatých úsecích virtuózního charakteru, jakož i do-konalá klavírní spolupráce Luďka Šabaky, v Poctě Ježkovi se k oběma přidružuje další člen Hoškovy umělecké rodiny, Dominika Hošková. Absolutorium nejvyšší kvality za plastický zvukový obraz patří i realizačnímu týmu – režisérovi Igoru Tausingerovi, zvukovému mistru Tomáši Zikmundovi, jakož i dr. Jaroslavu Smolkovi za zasvěcené průvodní slovo.
A CAGE FOR TWO NIGHTINGALES (Klec pro dva slavíky), Violoncellové skladby Jaroslava Řídkého a Luboše Sluky, Jiří Hošek a Dominika Hošková, violoncello, Luděk Šabaka klavír
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi
Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna celý článek
HUDBA
ABBA: úspěch navzdory
ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek