zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Roland Petit to nestihl

Roland Petit

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Proslulý francouzský choreograf Roland Petit (*1924) zemřel neočekávaně loni v červenci ve věku 87 let a jeho plánovaná návštěva Prahy se tak neuskutečnila. Organizátoři Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha jej letos poctili vzpomínkovým pořadem s ukázkami z jeho tvorby.

Roland Petit směřoval k tanci přímou cestou od dětství. Absolvoval Baletní školu při Pařížské opeře a po studiu začal nejen tančit ale pustil se do choreografií. Dík známosti s Jeanem Cocteauem se ocitl uprostřed nejaktuálnějšího uměleckého dění v Paříži a odkud také čerpal materiál pro svou choreografickou práci. Libreto k Rendez vous (1945), které ho proslavilo, napsal Jacques Prevért a pro oponu k představení si vypůjčil obraz od Picassa. K jeho raným pracím patří Mladý muž a smrt (1946) na libreto Jeana Cocteaua, fascinující taneční setkání Rudolfa Nurejeva a Petitovy umělecké a životní partnerky Zizi Jeanmaire.

Své schopnosti projevil Roland Petit nejen jako autor narativních baletů "se špatným koncem", ale také jako producent. V roce 1945 založil Ballets des Champs Elysées, v roce 1948 Ballet de Paris, v padesátých letech točil filmy v Hollywoodu a v Paříži vlastnil divadlo Casino de Paris, kde pořádal velkolepá představení, v nichž excelovala Zizi Jeanmaire. Na krátký čas se stal i ředitelem Pařížské opery, z té doby pochází úspěšná inscenace Notre Dame de Paris (1965) a provokativní Turangalila z roku 1968. Poté se přesunul se do Marseille, kde v roce 1972 založil Ballet National de Marseille. V Marseille měl tento čin i společenský dopad, protože přispěl do určité míry k uklidnění rozjitřených sociálních vztahů- lidé namísto šarvátek a demonstrací začali chodit na balet- možná i proto, že se nezříkal ani i nejžhavějších tehdejších hudebních trendů a na popud své dcery složil a uváděl v Marseille balet Pink Floyd. Balet v Marseille vedl po šestadvacet let, současně však spolupracoval s nejrůznějšími baletními soubory po celém světě, počet jeho děl dosáhl padesátky.

Přestože byl někdy považován za příliš povrchního a vstřícného byznysu, jeho tvorba byla originální a svými populárními náměty se Roland Petit stal propagátorem tanečního umění v širokých vrstvách.

13.11.2012 01:11:43 Helena Kozlová | rubrika - Recenze