Echoes - vyjádření hudební komunikace
Echoes. Iva Bittová, Andreas Kröper, Jacques Hotteterre, Miloš Štědroň st., Miloš Štědroň ml.
Jedna z nejnovějších supraphonských nahrávek je zdařilým výsledkem spolupráce zpěvačky Ivy Bittové s hudebními skladateli Milošem Štědroněm starším a mladším a flétnistou Andreasem Kröperem.
Jak napovídá již titul recenzovaného CD, čtveřici protagonistů se jednalo především o vyjádření hudební komunikace mezi jejich osobními kompozičními a uměleckými styly. Potřeba této hudební konfrontace vychází z jejich vzájemného přátelství a mnohaleté spolupráce. Nahrávka navíc nepředstavuje pouze dialog mezi jednotlivými skladbami, ale v některých kompozicích spojuje její aktéry do týmové tvůrčí spolupráce. Navíc se zmíněné „echo“ projevuje též spojením soudobých hudebních přístupů s formovými či melodickými principy hudby 17. a 18. století. Kromě toho je pro jednotlivé skladby typický důraz na stručnost a mi-ni-ma-lizaci kompozičních a in-stru-men-tač-ních prostředků.
Tato jednotící koncepční východiska předznamenávají dramaturgii nového CD, na němž nalézáme vedle skladeb sólových a duet také ansámblové kompozice. Do první skupiny náleží Krö-perova flétnová skladba Iva, kompozice Winds pro hlas a flétnu Ivy Bittové, Passacaglia pro flétnu Miloše Štědroně st. a flétnové Ecos (le Romain) Jacquese Hotteterrea, z nichž Štědroňova skladba se na CD vyskytuje s přívlastkem „pro infantibus“ také ve verzi s při-danými dětskými hudebními nástroji a hračkami a u Hot-teter-reovy kompozice je v závěru nahrávky zdůrazněn její echový princip střídáním kontrastních ploch hlasu a flétny.
Na obou posledně jmenovaných skladbách se podílela Iva Bittová zároveň jako zpěvačka i spo-lu-au-tor-ka. Její nezaměnitelný zpěv se stal inspirací pro vytvoření ostatních skladeb nahrávky.
V členitém cyklu Vanitas (Proverbia dicteria) zpracovali Miloš Štědroň starší a mladší originálním způsobem česká i latinská přísloví z Komenského, Blahoslava a starozákonního Kazatele. Stejně jako v této skladbě, kterou řídí Miloš Štědroň st., účinkuje i ve dvojici zbývajících děl instrumentální soubor, kombinující nástroje smyčcové a dechové s kytarou, harfou a bicími.
Dirigent Jan Ocetek nastudoval Requiem Miloše Štědroně ml. a Re-quiem Zingarorum Miloše Štědroně st. Obě paraliturgicky pojaté skladby se inspirují romskou kulturou a širokými rozsahovými, témbrovými a výrazovými možnostmi hlasu Ivy Bittové. Ve druhé skladbě je rovněž částečně uplatněna romská melodie z roku 1530 a me-lodie pavany. Obě díla jsou komponována na úryvky z latinského a romského liturgického textu mše za zemřelé a svou celkovou atmosférou a instrumentační barevností vytvářejí působivý vrchol nahrávky.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 20. týden
Neobyčejné životy - Vladimír Brabec
Dokumentární portrét populárního herce, výrazné osobnosti Národního div celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Skutečný příběh manželství
Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek