zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Světlonoš ve věžích - Javier Torres

Javier Torres

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jméno Javier Torres nemá nic společného s býkem, jak by se podle zvukové podoby mohlo zdát, nýbrž s věžemi. "Světlonoš ve věžích" - i tak by se mohl česky jmenovat význačný mexický tanečník a choreograf, který připravuje s baletem Národního divadla Šípkovou Růženku. Po Christopheru Bruceovi další charismatická osobnost v pořadu Hovory s... v němž ND přibližuje baletní tvůrce nejen z umělecké stránky.

Padesátiletý Javier Torres, levičák s respektem k astrologii (narozen ve znamení Vah), se původně dal na studium herectví, ale shoda okolností - nevěří totiž na náhodu - jej přivedla k baletu. Koncem 80. let se díky stipendiu Německé mezinárodní baletní nadace octl v Evropě a posléze zakotvil ve Finsku. Působil jako tanečník a choreograf ve Finském národním baletu a vytvořil na 25 děl, mezi něž patří i Šípková Růženka - Spící krasavice z roku 2008.

V neformální besedě s Petrem Zuskou se řeč přirozeně točila kolem tance, nicméně hned na úvod se vyjevilo společně s lahví vína několik zajímavých údajů o pěstování vinné révy v Mexiku, do nějž je zapojeno i Torresovo příbuzenstvo.

Javier Torres využívá při své choreografické práci rozsáhlé znalosti a zkušenosti z mnoha dalších oborů. Je také hercem, zpěvákem, hudebníkem, fotografuje a dělá keramiku, ale především se zabývá profesionálně psychologií a taneční pedagogikou, které přednáší na různých místech světa. Právě v tradičním přístupu k baletní přípravě vidí velké rezervy. Naprosto nesouhlasí se zásadou, že tanečníka je třeba "zlomit" - poukazovat na jeho chyby a nedostatky a zdůrazňuje "pozitivní input" - metodu podpory, pochvaly a diskuze jako psychologicky účinnější s trvalým působením, která umožňuje rychlejší pokrok a směruje člověka k tomu, "aby si volil tu nejlepší verzi sama sebe".

Pro české prostředí byly zajímavé informace o mexickém tanci, který zahrnuje ve své folklorní podobě soustu prvků ještě z aztéckého období vedle španělských vlivů i společně s nimi. Balet v Mexiku byl po dlouhou dobu záležitostí šlechty. Až ve 20. století se díky francouzským a ruským učitelům podařilo založit Národní baletní školu a balet se etabloval jako oficiální součást mexické kultury.

Pokud jde o Šípkovou Růženku, sáhl Javier Torres při její "modernizaci" k radikálnímu řešení - vystříhal z původní verze téměř dvě hodiny a a jako psycholog odkryl pod pohádkovým příběhem založeném na tradiční konfliktu dobra a zla symboliku pro různé vrstvy lidské duše.

Nejde přímo o Freuda, ale spíše o hlubinnou psychologii a její náhled na pohádku, která není prvotně zábavným vyprávěním ale prostředkem, jímž byly děti poučovány o základních jevech života. Postava Růženky je tak obrazem přechodu dívky od dětství k dospělosti a všudypřítomná červená růže symbolizuje tělesnost, tělo, fyzickou lásku, zranění trnem a krev ztrátu panenství. Staletý spánek je strachem a jeho překonáním a probuzení povstáním nové osobnosti, jejíž smyslem je život v lásce. Javier Torres považuje konflikt lásky a strachu za zásadnější než protiklad dobra a zla - ty jsou podle něj jen otázkou morálky, která se liší podle kultury, zatímco láska a strach jsou nejhlubší a univerzální lidské pocity. Strach zabraňuje lidem, aby se stali sami sebou, aby vzali osud do vlastních rukou a žili v lásce. Jen z několika minutové ukázky bylo zjevné, že nejen filozofie pohádky prodělala změnu.

Javier Torres působí jako člověk, který má v tomto okamžiku onen základní boj vybojován. Nadšení, sebedůvěra, pozitivní energie z něj vyzařují a není snad ani možné, aby neovlivňovaly jeho okolí. Dá se tedy očekávat, že prostřednictvím nové inscenace bude jejich podstatný podíl dopřán i divákům.

27.3.2012 00:03:14 Helena Kozlová | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek


FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 20. týden

Nezávislý maestro Andrea Camilleri

Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek

další články...