zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krzysztof Penderecki jako skladatel i dirigent

Skvostný výkon dalších zahraničních hostů festivalu zažili rovněž návštěvníci jeho čtvrtého koncertu, pořádaného 19. 9. ve Dvořákově síni Rudolfina. Vzácný host z Polska, Krzysztof Penderecki, se na něm podobně jako před třemi lety posluchačům představil v obou svých rolích: nejen tedy jako jeden z nej-vý-znamnějších skladatelů současnosti, ale rovněž jako dirigent a zá-ro-veň hudební ředitel orchestru Sinfonia Varsovia.
Z jeho tvorby zazněl tentokrát v Pergamenščikově úpravě pro violoncello Koncert pro violu a orchestr, který dává široký prostor nejen k prezentaci sólisty, ale prověřuje rovněž kvality celého orchestru. Virtuózní a efektní part, zvládnutý vynikajícím Borisem Pergamen-ščikovem s neuvěřitelnou bravurou, umocněnou nádherným hutným tónem, prochází totiž v cizelérsky propracované partituře stále novými zvukově originálními plochami, umocněnými početnou skupinou bicích. Polský orchestr je však zvládl bez sebemenšího zaváhání. Podobně jako v obou symfoniích, které Pendereckého Koncert rámovaly (Schubertova Pátá B dur, D 485 a Mendelssohnova Třetí a moll, op. 56 „Skotská“) tak přesvědčil, že patří k nejpřednějším orchestrům světové scény. Posluchači mohli vychutnávat dokonalou souhru všech nástrojových skupin i v těch rytmicky nejobtížnějších místech, výrazovou plasticitu od jemných pianissim až ke krajně vypjaté expresivitě fortissim i skvělá sóla celé skupiny dřev. Slova Yehudi Menuhina „Spolupráce s žádným orchestrem mně nepřinesla tolik uspokojení jako setkání se Sinfonií Varsovia“ i vynikající výkon pod suverénní taktovkou Krzysztofa Pendereckého skvělé kvality orchestru jen potvrdily.

Dvořákovské rozloučení
Závěr festivalu (3. 10., Smetanova síň) patřil Symfonickému orchestru hl. m. Prahy FOK (který v rámci tohoto ročníku vystoupil již potřetí), Pražskému filharmonickému sboru (sbormistr Jaroslav Brych) a čty-řem sólistům, řízeným vídeňským rodákem Robertem Paternostrem. Tradičně byl na program jejich vystoupení zařazen Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104 Antonína Dvořáka, netradičně symfonická báseň v posledních letech málo na našich pódiích uváděného Zdeňka Fibicha Vesna op. 13 a ju-ve-ni-lie Gustava Mahlera Žalobná píseň.
Colin Carr, sólista Dvořákova violoncellového koncertu a držitel mnoha prestižních mezinárodních ocenění, předvedl výborný, výrazově přesvědčivý výkon, v němž vedle vroucího pojetí uchvátil rovněž krásný, i když poněkud subtilnější tón jeho benátského nástroje Matteo Gofriller ze 30. let 18. století. Nádheru Dvořákova díla umocnili svým vyrovnaným výkonem i Pražští symfonikové. Ti pod přehlednými gesty Roberta Paternostra však čestně obstáli rovněž v lyrické Fibichově Vesně a závěrečné Mahlerově Žalobné písni, kde se k nim přidal vy-nikající Pražský filharmonický sbor a trojice spolehlivě sezpívaných sólistů, sopranistka Fiona Cameron, mezzosopranistka Cornelia Kallisch a tenorista Guy Flechter. Koncert tedy splnil úlohu příjemného večera, hranice mezi hezkým a výjimečným zážitkem však nepřekročil. Dominantami festivalu se tak stal zejména jeho úvodní koncert, na kterém se představil orchestr milánské La Scaly v čele s Riccardem Mutim a vystoupení hostů z Polska a Ruska: orchestru Sinfonia Varsovia se sólistou Borisem Pergamenščikovem a dirigentem Krzysztofem Pendereckim a Moskevské filharmonie, řízené jejím šéfdirigentem Jurijem Simonovem. Pět přídavků a standing ovation, které tento nejdříve vyprodaný koncert festivalu po výjimečném provedení Stravinského Ptáka ohniváka provázely, jsou toho jistě více než přesvědčivým důkazem.

4.11.2001 Hana Jarolímková | rubrika - Festivaly

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Festivaly

Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol

Magdalena Kožená (ZUŠ Open)

Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť ...celý článek


SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté

Milan Peroutka

V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu ...celý článek


Lípa Musica přichází s pestrým programem

Jiří Pavlica

Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

další články...